تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار ، قیمت گمرکی تویوتا Aygo X

به گزارش وبلاگ دانشگاه، فروش تویوتا آیگو ایکس به زودی با قیمت پایه بیش از یک میلیارد تومان در ایران شروع خواهد شد. این خودرو گرچه با موتور 1 لیتری تنفس طبیعی حرف های زیادی برای بیان ندارد، اما در میان خودروهای چینی بازار، یک غنیمت با ارزش است.

تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار ، قیمت گمرکی تویوتا Aygo X

بیت ران - محمد فتح اللهی: تویوتا آیگو ایکس در سال قبل میلادی به دنیا آمد و خودرو کاملاً نوی در بازار جهانی است. این خودرو جانشین مدل Aygo شد که در دو نسل طی سالهای 2005 تا 2021 فراوری می شد.

آیگو ایکس به باور تویوتا یک کراس اوور شهری بسیار کوچک است که در سایت جمهوری چک این برند ژاپنی برای بازار اروپا فراوری می گردد.

با توجه به قوانین نو واردات خودرو، نماینده ایرانی تویوتا (احتمالاً ایرتویا) تصمیم گرفت تا آیگو ایکس را با قیمت خام 16 هزار یورو خریداری و واردات آن را آغاز کند.

قیمت پایه این خودرو پس از تعرفه 55 درصدی، 24/800 یورو اعلام شد که براساس نرخ تبدیل ارز امروز، رقمی معادل 1/376/400/000 تومان خواهد بود. البته هنوز بهای نهایی این خودرو در زمان ورود به بازار معین نیست.

دیزاین کاملاً خاص تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس به نحوی طراحی شد تا نیازهای زندگی شهری و حومه شهر در کشورهای اروپایی را برآورده کند. تویوتا در زمان طراحی این خودرو، نیازهای بازار را به درستی آنالیز کرد تا یک خودروی شیک، جمع و جور و مطمئن را برای ساکنان قاره سبز فراوری کند.

آیگو ایکس بر روی پلت فرم پیروز تویوتا یعنی GA-B ساخته شد. این بن سازه را نخستین بار در سال قبل میلادی در تویوتا یاریس نو (خودرو سال 2021 اروپا) مشاهده کردیم. نسخه کراس مدل یاریس هم از همین پلت فرم استفاده می نماید.

آغاز تولد تویوتا آیگو ایکس با کانسپت Aygo X prologue بود. طراحان تویوتا در مرکز طراحی و توسعه اروپایی این برند (ED2) که در شهر Nice فرانسه واقع شده است، تصمیم داشتند خودرو شهری متفاوتی بسازند.

از سال قبل میلادی که این خودرو وارد بازار خودرو اروپا شد، نه تنها در دسترس ترین محصول این برند بود، بلکه حجم بسیاری از جوانان را به سمت خرید آن سوق داد.

چرا که طراحان تویوتا در مرکز ED2 باور داشتند همه نیازمند یک خودرو شهری باحال هستند! جالب این است که تویوتا در زمان رونمایی از این خودرو، هر کدام از رنگ های آن را به نام یک ادویه نامگذاری کرد. چرا تیم بازاریابی این برند معتقد بود خریداران هر رنگ، شخصیت خاص خود را باید در آیگو ایکس پیدا نمایند.

برای مثال، رنگ سبز منحصر به فرد تویوتا آیگو ایکس، Cardamom نام دارد که ما به آن هِل می گوییم. Chilli نام رنگ قرمز این خودرو است و تویوتا برای توصیف رنگ بژ از نام Ginger (زنجبیل) استفاده کرد.

تمامی رنگ های پیشنهادی برای آیگو ایکس با رنگ سقف و ستون های مشکی این خودرو ترکیب می شوند. یعنی حتی مدل های بسیار مقرون به صرفه آیگو ایکس هم بدنه دو رنگی دارند تا این خودرو در هر مکانی متفاوت به نظر برسد.

طراحی داخلی ساده اما متفاوت

هر قدر در طراحی خارجی تویوتا آیگو ایکس، رینگ های 18 اینچی، درب صندوق عقب شیشه ای و ضربه گیرهای پلاستیکی گلگیرها کاملاً جلب توجه می نمایند، در نمای داخلی این خودرو هم شاهد موارد عجیب و غریبی هستیم.

در فضای داخلی برعکس خودروهای پرمیوم تویوتا، شاهد استفاده بسیاری از پلاستیک خشک در جای جای کابین هستیم. این جنس از پلاستیک را می توان در قسمت بالای داشبورد و روی درب ها دیدن و لمس کرد.

اما استفاده از متریال فلزی در قسمت درب ها که هم رنگ با بدنه است، روح متفاوتی به این خودرو جمع و جور بخشیده است. طراحان تویوتا البته در دیزاین این بخش از خودرو بسیا هوشمندانه عمل کردند.

حقیقت این است تمامی نقاطی که شما به عنوان مالک آیگو ایکس با آنها در تماس هستید، جنس و متریال بسیار خوبی دارند. فرمان چرمی، دستگیره های درب کرومی، سردنده چرمی، المان های هم رنگ بدنه خروچی های تهویه و کنار کنسول وسط همگی از متریال با کیفیتی ساخته شدند.

در وسط داشبورد هم نمایشگر لمسی 9 اینچی (در نسخه های فول) تمامی آنچه لازم دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد. البته نسخه های مقرون به صرفه قیمت آیگو ایکس (نسخه های احتمالی بازار ایران) مجهز به مانیتورهای 7 و 8 اینچی هستند.

گرچه نمونه های مقرون به صرفه قیمت این خودرو Navigation استاندارد ندارند، اما خریدار به راحتی می تواند با اتصال تلفن همراه خود به خودرو (با کابل) از Android Auto یا Apple CarPlay بهره مند گردد.

کلاستر عجیب و مجذوب کننده

تویوتا آیگو ایکس

گرافیک نمایشگر لمسی آیگو ایکس به مقدار سایر خودروهای مطرح بازار خوب نیست. اما کاملاً رضایت بخش است. در جلوی راننده هم کلاستر عجیب و غریبی به چشم می خورد.

کلاستر تویوتا آیگو ایکس مخلوطی از همه چیز است! کیلومترشمار آنالوگ است، دور موتور دیجیتالی به نمایش درمی آید و در میانه آن یک نمایشگر کوچک رنگی واقع شده است. موقعیت این نمایشگر به شکلی است که انگار یک موبایل قدیمی را جلوی کیلومترشمار آنالوگ قرار دادید تا از اطلاعات دیجیتالی آن بهره مند شوید.

با استفاده از کلیدهای روی فرمان می توان اطلاعات مختلفی از جمله کیلومترشمار دیجیتالی! مقدار مصرف سوخت، پیمایش و غیره را مشاهده کرد.

تویوتا آیگو ایکس

اگر تجربه رانندگی با محصولات تویوتا را دارا هستید، می دانید که موقعیت قرارگیری در پشت فرمان محصولات این برند همواره ایده آل است.

آیگو ایکس زاویه تنظیم فرمان بسیار زیادی دارد. اما نمی توان برخلاف کرولا فرمان را با کشیدن به سمت خود در موقعیت بهتری تنظیم کرد. جدای از این، خبری از زیر آرنجی در ردیف اول هم نیست که در رانندگی های طولانی امکان خستگی دست ها بیشتر خواهد شد.

تویوتا آیگو ایکس

در ردیف دوم صندلی ها خبری از محفظه ای روی درب ها نیست و شیشه ها هم نه بصورت برقی و نه به شکل دستی باز می شوند. بلکه باید آنها را با استفاده از دکمه ای به بیرون هل داد تا جریان هوا در این بخش تداوم داشته باشد.

ابعاد و مقدار تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس با طول 3700 میلی متر، 235 میلی متر طولانی تر از مدل قبلی خود است. فاصله بین دو محور این خودرو هم 90 میلی متر نسبت به Aygo افزایش داشت. اورهنگ جلو این خودرو نیز 72 میلی متر کمتر از یاریس است.

Aygo X برای باریک ترین خیابان ها طراحی شد. این خودرو دارای یک دایره گردش استثنایی به مقدار 9/4 متر است که در بسیاری از خیابان ها با یک دور فرمان می تواند مسیر خود را تغییر دهد.

عرض این خودرو در مقایسه با آیگو قبلی 125 میلی متر افزایش داشت و به 1740 میلی متر رسید. در نتیجه، صندلی های جلو 20 میلی متر از هم فاصله گرفتند و فضای شانه ها هم 45 میلی متر افزایش پیدا کردند.

فضای بار تویوتا آیگو ایکس با افزایش 125 میلی متری به 3700 میلیمتر رسید. همین امر موجب شد تا ظرفیت بار با بیش از 60 لیتر افزایش به 231 لیتر در مقایسه با نسل قبلی برسد.

علاوه بر این موارد، طراحی سقف Pagoda (در نسخه های سقف ثابت) آیگو ایکس باعث شد تا کابین این خودرو جاداری خود را برای راننده و سرنشینان حفظ کند. البته در مقایسه با نسل قبلی، ارتفاع آیگو ایکس 50 میلیمتر افزایش را تجربه کرد و به 1510 میلیمتر رسید.

معینات فنی تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس مجهز به موتور 1 لیتری 3 سیلندر 1KR-FE است که برنده جوایز متعددی شد. مصرف سوخت این موتور با باک 35 لیتری، فقط 4/7 لیتر در هر صد کیلومتر است و آلایندگی بسیار پایینی دارد.

قدرت این موتور با حجم دقیق 998 سی سی، 72 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است. گشتاور خروجی موتور آیگو ایکس 93 نیوتن متر اعلام شد که در دور 4400 کاملاً در اختیار راننده واقع شده است.

نیرو و گشتاور موتور این خودرو شهری کوچک به وسیله گیربکس CVT به محور جلو آن منتقل می گردد. البته این احتمال هم وجود دارد که آیگو ایکس در نمونه 5 دنده دستی هم وارد بازار خودرو ایران گردد.

با توجه به این تفاسیر، نباید انتظار یک هاچ بک فرز را از تویوتا آیگو ایکس داشت. چرا که 15/6 ثانیه پس از آغاز حرکت عقربه سرعت سنج را در حالی مشاهده خواهید کرد که در حال عبور از رقم 100 است. حداکثر سرعت این خودرو هم 158 کیلومتر در ساعت اعلام شد.

آیگو ایکس بنا به سطح تجهیزات رفاهی بین 905 تا 1015 کیلوگرم وزن دارد. یعنی هر کیلوگرم از وزن این خودرو حدوداً مسئول جابجایی 13 کیلوگرم از وزن بدنه آن است.

امکانات رفاهی تویوتا آیگو ایکس

خریداران Aygo X می توانند از بین سه سطح اصلی به علاوه یک نسخه لیمیتد ادیشن، یکی را انتخاب نمایند. Pure نام نسخه پایه این خودرو است. اما همچنان با رینگ های آلیاژی، چراغ های جلوی اتوماتیک، تهویه مطبوع، کروز کنترل تطبیقی و صفحه نمایش لمسی هفت اینچی با قابلیت اتصال Apple CarPlay و Android Auto به دست مشتری می رسد.

ویژگی های ایمنی استاندارد این خودرو عبارتند از نور بالا اتوماتیک، ترمز اضطراری اتوماتیک با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، تابلوخوان علائم جاده و رادار حرکت در بین خطوط. این احتمال وجود دارد که تویوتا آیگو ایکس های وارداتی به ایران از چنین تریم و امکاناتی برخوردار باشند.

مدل Edge دارای رینگ های بزرگ تر (18 اینچی)، برف پاک کن های اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی کمی بزرگ تر (8 اینچی بجای 7 اینچی نسخه پایه)، شیشه های تیره عقب و رنگ بندی رنگ متالیک دو رنگ است. این مدل را علاوه بر معیناتی که ذکر شد می توان با شارژ بی سیم تلفن همراه، چراغ های جلو LED، ورود و استارت بدون کلید و صفحه نمایش حتی بزرگتر (9 اینچی) با Navigation آنلاین خریداری کرد. البته هر دوی این مدلها را می توان با سقف برزنتی بازشونده نیز انتخاب کرد.

Aygo x Limited Edition به عنوان نسخه ای خاص از این خودرو دارای رنگ سبز با جزئیات نارنجی، رینگ های مشکی، سقف برزنتی استاندارد و صندلی های نیمه چرم گرمکن دار است. البته این نسخه را به احتمال بسیار زیاد در کشورمان نخواهیم دید.

تویوتا آیگو ایکس را بخریم یا نه؟

تویوتا آیگو ایکس احتمالاً با ظاهری شبیه به تصویر بالا به بازار خودرو ایران خواهدآمد. رینگ های 17 اینچی، مانیتور لمسی 7 اینچی و البته فیچرهایی مانند دوربین دید عقب، کروز کنترل آداپتیو، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط و… بخشی از امکانات نسخه پایه بشمار می روند. پرداخت مبلغی بیش از یک میلیارد تومان برای خودرویی در این ابعاد و با این امکانات بیش از مقدار گزاف به نظر می رسد.

البته خریدار در ازای پرداخت این مبلغ کیفیت ساخت تویوتا، هزینه استهلاک بسیار کم و هندلینگ قابل قبولی را تجربه خواهد نمود. تنها نکته منفی این خودرو، رنگ بندی بسیار کم آن در نسخه پایه است.

به بیانی ساده تر، اگر آیگو ایکس را فقط در رنگ های سفید، سیاه و نقره ای در خیابان ها مشاهده کردید، بدانید که با نسخه های کاملاً مقرون به صرفه قیمت این خودرو روبه رو هستید. چرا که امکان انتخاب رنگ هایی به غیر از این موارد و البته سقف برزنتی، باید مبلغی بیشتر از بهای پایه این خودرو پرداخت کرد.

آیگو ایکس پکیجی جمع و جور از کیفیت، کارایی و هزینه استهلاک پایین است که البته نکات منفی ای مانند قدرت کم موتور را نیز دارد. اما باید قبول کرد خریدار این خودرو، آیگو ایکس را برای برند تویوتا، کیفیت و ظاهر متفاوت آن پرداخت خواهد نمود.

باید دید واردنماینده این خودرو چه خدماتی را برای آن در نظر دارد. همانطور که می دانیم تویوتا گارانتی 5 ساله برای تمام محصولات خود در نظر گرفته است. البته اگر شما به عنوان خریدار یکی از محصولات تویوتا در طول این پنج سال بطور مداوم از خدمات نمایندگی های مجاز استفاده نموده باشید، تویوتا 5 سال دیگر هم به مدت زمان گارانتی خودرو شما اضافه خواهد نمود.

مالیات بر درآمد سرمایه خریداران خودرو از سامانه طرح یکپارچه چقدر است؟

مهلت افتتاح حساب وکالتی خرید خودرو تا فردا / فهرست کامل لینک های افتتاح حساب

بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز / آنالیز کراس اوور نو دیار خودرو

شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا

آیا سامانه کنترل پایداری اجباری می گردد؟ / چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

کوییک GX چگونه است؟ / معینات فنی + شرایط فروش کوییک GX

تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان

منبع: بیت ران

به "تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار ، قیمت گمرکی تویوتا Aygo X" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار ، قیمت گمرکی تویوتا Aygo X"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید