خبرنگاران آمریکا برای افزایش صادرات در پی دور زدن یک پیمان تسلیحاتی دیگر است

به گزارش وبلاگ دانشگاه، تهران- خبرنگاران- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع اطلاع داد که دولت آمریکا درصدد است تا با دور زدن یکی از پیمان های کنترل تسلیحات دوران جنگ سرد زمینه فروش پهپادهای رزمی به کشورهایی مانند اردن و امارات متحده عربی و عربستان را فراهم سازد.

خبرنگاران آمریکا برای افزایش صادرات در پی دور زدن یک پیمان تسلیحاتی دیگر است

خبرگزاری رویترز امروز در خبری اختصاصی نوشت که رژیم کنترل فن آوری موشکی 33 سال پیش به امضای هفت کشور در آمد و اکنون 34 عضو دارد. منابع آگاه معتقدند که تفسیر مجدد این پیمان ممکن است پایبندی کشورهایی مانند روسیه به این رژیم را تضعیف کند.

تفسیر جدید آمریکا شامل پهپادهایی مانند ریپر و گلوبال هاوک می گردد که سرعتی کمتر از 800 کیلومتر در ساعت دارند. گلوبال هاوک پهپادی غیرمسلح و جاسوسی است و ریپر پهپادی رزمی- تهاجمی است.

پیمان مذکور در حال حاضر این پهپادها را به عنوان موشک کروز طبقه بندی نموده و طبق مشخصات فنی پیمان برای هواپیماهای بدون خلبان، آنها را مشمول محدودیت های سختگیرانه صادراتی می نماید. در تفسیر جدید آمریکا، این کشور پهپادهای فوق را در یک طبقه بندی پائین تر و خارج از مقررات رژیم قرار می دهد.

تفسیر مجدد این رژیم بخشی از کوشش های دولت ترامپ برای فروش سلاح های بیشتر به کشورهای دیگر است. واشنگتن تا به امروز بسیاری از مقررات صادرات سلاح را تغییر داده و آمریکا را از بعضی از پیمان های تسلیحاتی بین المللی مانند پیمان نیروهای هسته ای میان برد و پیمان آسمان های باز خارج نموده است.

دور زدن این پیمان به تولیدنمایندگان آمریکایی تسلیحات مانند نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و جنرال اتومیکس (General Atomics) اجازه می دهد تا محصولات خود را به بازارهای جدیدی که هم اکنون در قبضه تولیدات نه چندان پیشرفته چین قرار دارند، صادر نمایند. چین عضو رژیم کنترل فن آوری موشکی نیست.

رویترز به نقل از منایع آگاه اضافه کرد که وزراتخانه های بازرگانی، انرژی، دادگستری و امنیت داخلی در ماه می(اردیبهشت-خرداد) با این تغییر سیاست موافقت کردند و انتظار می رود که وزارت امور خارجه تابستان سال جاری با نخستین فروش پهپادها طبق شرایط جدید موافقت کند. دولت ترامپ شرکت های جنرال اتومیکس و نورثروپ گرومن را از برنامه های خود آگاه ساخته است.

شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار است 16 ژوئن (27 خرداد) تغییرات مذکور را آنالیز کند. پیش بینی می گردد که این نهاد امنیتی از تفسیر مجدد رژیم کنترل فن آوری موشکی حمایت کند.

تا به امروز تنها انگلیس، فرانسه و استرالیا مجاز بودند تا از تولیدنمایندگان آمریکایی پهپادهای عظیم مسلح خریداری نمایند.

اردن، رومانی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به خرید سامانه های آمریکایی علاقه نشان داده و زمانی که سیاست صادراتی آمریکا تغییر کند، جزو اولین مشتریان خواهد بود.

رژیم کنترل فن آوری موشکی که در سال 1987میلادی به امضای آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا، ژاپن و انگلیس رسید بر توقف اشاعه سلاح های هسته ای تمرکز داشت. این پیمان را مسبب توقف یا آهسته شدن برنامه موشکی کشورهایی مانند مصر، آرژانتین و عراق می دانند.

دولت ترامپ از سال 2017 تغییر سیاست آمریکا در قبال رژیم مذکور را مد نظر قرار داده بود ولی به دلیل مخالفت های داخلی و خارجی این اقدام چندین بار به تاخیر افتاد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آمریکا برای افزایش صادرات در پی دور زدن یک پیمان تسلیحاتی دیگر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آمریکا برای افزایش صادرات در پی دور زدن یک پیمان تسلیحاتی دیگر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید