شهردار آنکارا قوی ترین نامزد علیه اردوغان در انتخابات احتمالی

به گزارش وبلاگ دانشگاه، براساس یک نظرسنجی، شهردار محبوب آنکارا از حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه در یک انتخابات ریاست جمهوری احتمالی، قوی ترین نامزد مقابل رجب طیب اردوغان خواهد بود.

شهردار آنکارا قوی ترین نامزد علیه اردوغان در انتخابات احتمالی

به نقل از پایگاه احوال نیوز، نتایج نظرسنجی اریا ریسرچ نشان می دهد، از مجموع 2212 شرکت کننده از 12 استان مهم ترکیه، 47.7 درصد گفتند منصور یاواش، شهردار آنکارا را به عنوان نامزد اپوزیسیون ترجیح می دهند و اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، دیگر نامزد حزب مردم جمهوری خواه، 44.3 آرا را به دست می آورد.

مارال آکشنر، از اپوزیسیون راست میانه حزب خوب که در دهه 90 میلادی به عنوان وزیر کشور خدمت می کرد، بعد از امام اوغلو واقع شده است.

در مجموع 45.8 درصد از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که به اردوغان رای نخواهند داد، در حالی که 37.9 درصد از او حمایت کردند. در میان کسانی که به حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان (آک پارتی) در انتخابات های پیشین رای دادند، 93.3 درصد گفتند که به او رای می دهند.

عبدالله گل، رئیس جمهوری پیشین ترکیه و علی باباجان که سال گذشته از آک پارتی کناره گیری کرد و به تازگی حزب خودش موسوم به دموکراسی و پیشرفت را راه اندازی نموده است، به ترتیب در این نظرسنجی دو نفر مانده به آخر و آخرین نفر شدند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که شریک کوچکتر آک پارتی در ائتلاف ملت که حزب راست افراطی حرکت ناسیونالیست است، نمی تواند به تنهایی 10 درصد لازم انتخابات را به دست آورد و تنها هشت درصد از آرای ملی را کسب می نماید.

براساس این افکارسنجی، آک پارتی با کسب 39.1 درصد از آرا در صندلی اول قرار می گیرد و ترکیب آرای احزاب اپوزیسیون 44.8 درصد می گردد که احتمالا موجب از دست رفتن اکثریت پارلمانی آک پارتی بر پایه توزیع سراسری آرا خواهد شد.

انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه مشترکا برای 2023 برنامه ریزی شده اما حدس درباره انتخابات زودهنگام از ماه مه شدت گرفته است؛ پس از آنکه آک پارتی از تدارکات برای اصلاحات در قانون انتخابات اطلاع داد.

تبدیل اخیر ایاصوفیه استانبول از موزه به مسجد، از سوی بعضی به عنوان نشانه ای از انتخابات زودهنگام دیده می گردد. آنکارا چنین شائبه هایی را رد می نماید.

در همین حال نتایج نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات عقاید عمومی اوراسیا از کاهش حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حکایت دارد و نشان می دهد تصمیم اخیر برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد احتمالا اثر ناچیزی بر تمایلات رای دادن می گذارد.

براساس این نظرسنجی، 48.6 درصد گفتند در انتخابات ریاست جمهوری به اردوغان رای نمی دهند، در حالی که 38.9 درصد از او حمایت کردند.

نتایج نظرسنجی همین موسسه در اواخر مه نشان داد که 46.9 درصد از شرکت کنندگان گفتند که اگر اردوغان برای دوره دوم نامزد گردد، به او رای نخواهند داد اما 39.2 درصد هم از او حمایت کردند.

براساس تازه ترین نظرسنجی، 99.7 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که تصمیم اخیر اردوغان برای تبدیل شرایط ایاصوفیه روی نحوه رای دادن آنها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

درخصوص عملکرد کلی اردوغان در مقام ریاست جمهوری، 40.2 درصد او را ناپیروز توصیف کردند، 30.9 درصد نه پیروز و نه ناپیروز و 28.9 درصد هم او را پیروز دانستند. همچنین در مورد عملکرد کلی دولت اردوغان، 41.9 درصد آن را ناپیروز، 30.3 درصد آن را پیروز و 27.8 درصد آن را نه پیروز و نه ناپیروز توصیف کردند.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که نگرانی های مالی و رشد بیکاری از بزرگترین مسائل در ترکیه هستند. در پاسخ به اینکه اگر انتخابات امروز برگزار گردد، شرکت کنندگان به کدام حزب رای می دهند، 35 درصد از آک پارتی نام بردند.

در مجموع 28.4 درصد گفتند به حزب اپوزیسیون اصلی مردم جمهوری خواه رای می دهند، 12.4 درصد به اپوزیسیون راست میانه موسوم به حزب خوب، 11.7 درصد به حزب حامی نمودها موسوم به دموکراتیک خلق و 7.4 درصد به حزب راست میانه حرکت ناسیونالیست که متحد آک پارتی است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "شهردار آنکارا قوی ترین نامزد علیه اردوغان در انتخابات احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهردار آنکارا قوی ترین نامزد علیه اردوغان در انتخابات احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید