فواید مشاوره شغلی و مشاوره کسب و کار برای افراد چیست؟

به گزارش وبلاگ دانشگاه، همه افراد در مرحله ای از زندگی خود دغدغه انتخاب یک شفل مناسب را دارند. در این میان بسیاری از آن ها نیز به مسیر اشتباهی قدم می گذارند و تا پایان عمر خود نیز تاوان این اشتباه را می پردازند. از آنجا که شغل افراد تمام جنبه های زندگی شان را در برمی گیرد و از طرفی انتخاب یک کار نامناسب موجب تباهی آینده افراد می شود، بهتر است هر کسی قبل از انتخاب نوع کسب و کار خود، از خدمات مشاوره شغلی استفاده کند. همه افرادی که در ابتدای مسیر خود هستند و همه کسب و کارهای نوپا یا بزرگ برای پیشرفت بیشتر به یک مشاور مناسب نیاز دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره انواع مشاوره شغلی و ویژگی های یک مشاور مناسب صحبت کنیم.

فواید مشاوره شغلی و مشاوره کسب و کار برای افراد چیست؟

فواید مشاوره شغلی چیست؟

احتمالا بارها در مورد مشاوره ازدواج یا مشاوره خانواده به وفور شنیده اید؛ اما آیا می دانید وظیفه یک مشاور کسب و کار چیست؟ مشاور کسب و کار فردی است که به مراجعان خود با دادن مشاوره شغلی کمک می کند بهترین شغل مناسب با شخصیت و توانایی های خود را انتخاب کنند. از آنجا که شغل یک جنبه بسیار مهم در زندگی فردی هر انسانی است و بر دیگر جنبه های زندگی او نیز تاثیر می گذارد، کمک گرفتن از یک مشاور شغلی اهمیت زیادی دارد.

البته باید بدانید در جلسات مشاوره شغلی خبری از معرفی یک حرفه خاص نیست؛ بلکه در این جلسات افراد می توانند توانایی و استعداد خود را شناسایی کنند و با توجه به این توانایی ها، هدفی دقیق برای خود برگزینند. همچنین افراد می توانند در جلسات مشاوره کاری، تمام نگرانی ها و سوالات خود را حول محور شغل مورد نظرشان بیان کنند تا به دیدگاه کاملی نسبت به آینده خود دست یابند.

چه کسانی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟

دریافت مشاوره شغلی مختص به فرد یا کسب و کار خاصی نیست! همه افراد در طول زندگی خود به این دست از مشاوره ها نیاز دارند. تفاوتی ندارد یک فرد میانسال با یک کسب و کار بزرگ باشید یا یک نوجوان 18 ساله که در ابتدای مسیر کاری خود واقع شده است. بسکمک از اشخاصی که کسب و کار موفقی دارند یا به عنوان یک کارمند، در سِمت های مهمی مشغول اند نیز می توانند برای ارتقای خود از مشاوره شغلی کمک بگیریند. از طرف دیگر عده ای از افراد به کار خود علاقه ای ندارند و می خواهند به زودی مسیر حرفه ای خود را تغییر دهند، این اشخاص نیز به مشاوره نیاز دارند. حتی اگر فردی در ابتدای مسیر خود باشد و از کار مناسب خود آگاهی نداشته باشد باز هم می تواند از خدمات مشاوره شغلی بهره مند شود.

مهم ترین فواید مشاوره شغلی چیست؟

اهداف افراد از مراجعه به یک مشاور کاری فرق دارد، با این حال دریافت مشاوره برای هر فردی با هر دغدغه ای سودمند است. در ادامه به مزایا دریافت مشاوره کاری اشاره می کنیم.

تدوین یک برنامه مناسب

عده ای از افراد شغل مورد نظر خود را انتخاب کرده اند. این اشخاص می دانند که در آینده قرار است در چه سمتی فعالیت کنند و در اجتماع چطور ظاهر شوند، اما به درستی با مسیر خود آشنا نیستند. آن ها به سادگی می توانند بعد از مشورت با یک مشاور شغلی ماهر با مسیر روبروی خود آشنا شوند و برنامه مناسبی برای رسیدن به اهداف خود تدوین کنند.

آگاهی از مهارت ها

مهارت هر فردی با دیگری فرق دارد. اگر فردی به خوبی با استعدادها و توانایی های خود آشنا نباشد و قدم به مسیر شغلی اشتباهی بگذارد، آینده ای نامناسب برای خود رقم می زند. برای اینکه بتوانید به شناخت درستی از مهارت های خود دست یابید، می توانید از کمک های یک مشاور شغلی خبره استفاده کنید.

آشنایی با موانع موجود و راه چاره مناسب برای از بین بردن آن ها

هر شغلی سختی ها و موانعی دارد. یک مشاور شغلی خوب به افراد کمک می کند این موانع را شناسایی کنند و سپس راه چارهی مناسب برای از بین آن ها به کار ببرند.

تمرین جلسات مصاحبه

یکی از مراحل مهم برای دریافت هر شغلی، مصاحبه است. بسکمک از افراد در جلسه مصاحبه خود ترس و اضطراب فراوانی را تحمل می کنند، از این رو توصیه بسکمک از متخصصان به کارجویان آشنایی با سوالات و و روش کار مصاحبه کنندگان است. خوشبختانه مشاورهای شغلی در این زمینه هم می توانند به افراد کمک کنند.

شبکه سازی

یکی از مهم ترین روش های ارتقای شغلی شبکه سازی است. با شبکه سازی می توانید به مدارج و سِمت های بالاتری برسید و درآمد خود را افزایش دهید. مشاورها می توانند به شما کمک کنند تا با روش های شبکه سازی و افزایش ارتباطات کاری خود آشنا شوید. به این طریق نیز می توانید پیشرفت های شغلی بسکمک را تجربه کنید.

بررسی تمام جوانب

گاهی افراد نگاهی تک بعدی به شغل آینده خود دارند. برای مثال ممکن است تنها به جنبه مالی آن توجه کنند و به دیگر زوایا توجهی نداشته باشند. این موضوع می تواند مانع از رسیدن آن ها به اهداف بزرگ کاری شان شود. اگر زمانی نگاه دقیقی به مسیر خود نداشته باشید و تمام جنبه های حرفه آینده تان را در نظر نگیرید، ممکن است بعدها با مسائل بزرگی دست و پنجه نرم کنید. در چنین شرایطی تنها راه چاره آشنایی با تمام زوایای هدف، مشورت با یک مشاور ماهر است.

چرا کسب و کارها به مشاره نیاز دارند؟

سوال مهمی که برای افراد به وجود می آید، این است که چرا کسب و کارشان به مشاوره نیاز دارد؟ در پاسخ باید بگوییم مشاوره تنها راه تطبیق با تغییرات سریع دنیا است. همه کسب و کارهای بزرگ دنیا مشاورانی دارند که آن ها را از تحولات دنیا آگاه می کنند و راه چارههایی مناسب برای همسو شدن با این تغییرات را تدوین می کنند. شناخت بازار و رقبا، نوع رقابت با هم صنفان، تولید محصول مناسب، روش های فروش و غیره مواردی هستند که صاحبان کسب و کارهای مختلف باید با آن ها اشنایی داشته باشند. حال تنها کسانی که با تمام این نکات آشنایی دارند، مشاوران هستند. پس مشاره شغلی در هر کاری واجب است.

مشاوره شغلی آنلاین بهتر است یا حضوری؟

پیشنهاد ما به شما استفاده از جلسات حضوری است. زیرا در این جلسات ارتباط بهتری میان مشاور و مراجعان برقرار می شود و در نهایت نیز نتایج دریافتی مناسب ترند. با این حال اگر شرایط استفاده از مشاوره حضوری را ندارید جلسات آنلاین نیز می توانند نیازهای اولیه تان را برآورده کنند.

یک مشاور شغلی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

به طور قطع مشاوری که قصد دارید با او مشورت کنید، باید صلاحیت انجام این کار را داشته باشد. در ادامه ویژگی هایی را نام می بریم که هر مشاور شغلی ماهری از آن برخوردار است.

روحیه تیمی

گاهی یک تیم از یک مشاور درخواست می کنند تا مدتی به آن ها ملحق شود و به صورت دائم مشورت های لازم را به تیم ارائه کند. در چنین شرایطی اگر مشاور مورد نظر مهارت کار تیمی را نداشته باشد، نمی تواند نکات لازم را به تیم مورد نظر ارائه کند. پس یکی از مهم ترین ویژگی های یک مشاور شغلی خوب، برخورداری از روحیه کار گروهی است.

اعتماد به نفس بالا

یک مشاور باید اعتماد به نفس و اقتدار لازم برای مشورت دادن به افراد مختلف را داشته باشد. در غیر اینصورت هیچ گاه مراجعان به او اعتماد نمی کنند.با مشاوره کودک از کودکی اعتماد به نفس آنان را افزایش دهیم تا در انتخاب شغل در آینده و رشد و پیشرفت خود و افزایش مهارت شنیداری دچارسردرگمی نشود.

آگاهی از اطلاعات روز دنیا

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که هر مشاور کسب و کار ماهری دارد، برخورداری از اطلاعات و آگاهی بالا است. افرادی که قصد دارند درباره آینده کاری خود تصمیم بگیرند به مشاوری آگاه و سطح اطلاعات بالا نیاز دارند.

مشاور کسب و کار در چه زمینه هایی مشاوره می دهد؟

افزایش خدمات به مشتریان

ارائه راه چارههای مناسب به کسب و کارها برای مدیریت شبکه های اجتماعی

ارائه راه چارههای مناسب به افراد برای پیدا کردن مسیر شغلی خود

ارائه روش های مناسب به کسب و کارها برای کاهش هزینه های خود

ارائه روش های تبلیغات و جذب مخاطب

روش های بازاریابی

شبکه سازی و مدیریت ارتباطات

برندینگ

ارائه شیوه های مناسب برای وفادار شدن مشتری ها

تعیین استراتژی های عالی برای فعالیت در بازار یا رقابت با هم صنفان

آشنایی افراد با سوالات و نحوه برگزاری جلسات مصاحبه

شناسایی استعدادها و مهارت هایی که هر فرد

انواع مشاوره شغلی

مشاور انباداری

مشاور حسابداری

مشاور مالیاتی

مشاور سرمایه گذاری

مشاور دیجیتال مارگتینگ

مشاور مدیریت

مشاور بازاریابی

در این مقاله به بررسی اهمیت مشاوره شغلی و نوع خدماتی که در این جلسات به افراد ارائه می شود، پرداختیم. به خاطر داشته باشید تفاوتی ندارد در کدام مرحله از مسیر کاری خود قرار دارید، زیرا در هر شرایطی که باشید یک مشاور می تواند به شما کمک کند.

کلینیک پیروزی یکی از بهترین مراکز مشاوره در ایران است که می تواند خدمات مناسبی در رابطه با انتخاب یا پیشبرد اهداف شغلی به افراد مختلف ارائه کند. برای دریافت این خدمات تنها کافی است به سایت این مرکز مراجعه کنید.

منبع: فوت و فن

به "فواید مشاوره شغلی و مشاوره کسب و کار برای افراد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید مشاوره شغلی و مشاوره کسب و کار برای افراد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید