مازندران به طرح جامع گردشگری احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ دانشگاه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، مازندران به طرح جامع گردشگری احتیاج دارد.

مازندران به طرح جامع گردشگری احتیاج دارد

محمد علی شفیعی که با حکم سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در معاونت گردشگری این اداره کل به جای مهران حسنی منصوب شد، اظهار کرد: گردشگری بویژه در استانی مانند مازندران آنقدر گسترده است که نمیتوان به آن نگاه یک بعدی داشت. به همین علت نخستین اولویتی که در معاونت گردشگری در پی آن هستم و امیدوارم که بتوانم با یاری همکاران گامی برای تحقق آن بردارم، تدوین طرح جامع گردشگری برای مازندران است.

وی اضافه نمود: ما در مازندران رخدادهای متعددی در ارتباط با گردشگری داریم و هر سال میلیون ها مسافر به این استان سفر می نمایند، اما برنامه ای که اتفاقات حوزه گردشگری را یکپارچه کند نداریم. البته سالهای زیادی است که دوستان پیگیر و درگیر تحقق چنین طرحی هستند ، اما به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار به انتها نرسید.

معاون گردشگری مازندران اعلام نمود: نکته بسیار مهمی که در مدیریت گردشگری هر منطقه بویژه برای مازندران باید مورد توجه قرار گیرد، تحلیل درست و کافی از دو بخش عرضه و تقاضا در گردشگری است یعنی باید تقاضا در بخش گردشگری به درستی شناسایی گردد و بعد روی عرضه تمرکز کرد تا با تحلیل درست از هر دو بتوان به طرح درستی رسید.

شفیعی توضیح داد: برای قرار گرفتن روی ریل درست گردشگری باید طرحی داشته باشیم که براساس تحلیل تقاضا و تحلیل عرضه تهیه شده باشد. پس از اینکه تحلیل دقیق و علمی از هر دو بخش بدست آمد، می توانیم سراغ تجزیه و تحلیل داده ها برویم. یعنی در تجزیه و تحلیل باید تحلیل تقاضا و تحلیل عرضه کامل صورت گرفته باشد. ما طی سالهای اخیر عمدتا در بخش تحلیل عرضه بیشتر گام برداشتیم اما در بخش تحلیل تقاضا خوب کار نکردیم.

این مسئول گفت: نکته مهم بعدی درباره طرح های جامع گردشگری این است که قرار است تهیه آن به وسیله چه گروه ها یا افرادی اجرا گردد. بواسطه فعالیت آکادمیک در حوزه گردشگری طی سالهای اخیر طرح جامع گردشگری استانهای زیادی را همراه با دوستان و همکارانم آنالیز کردم. نکته قابل توجه این است که خروجی بیش از 95 درصد طرح های ما کمتر از 10 درصد است یعنی با وجود هزینه هایی که برای تهیه این طرح ها شد، هیچ یاریی به گردشگری آن منطقه نکردند. طرح های زیادی درباره گردشگری وجود دارند که نهایتا کتابخانه ای شدند.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به بعضی الزامات دیگر برای حرفه ای شدن گردشگری در مازندران اظهار کرد: مسائل و عوامل متعددی در رونق گردشگری یک منطقه دخیل هستند. از مسائل درون سازمانی مانند تقویت ارتباط بین بخش های مختلف مانند میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت از نیروی انسانی تا عوامل برون سازمانی مانند ملموس کردن گردشگری در جامعه با اجرای طرح های اجتماعی و آموزش مفاهیم مرتبط. این حلقه ها در کنار هم زنجیره گردشگری را شکل می دهند.

شفیعی اعلام نمود: تمرکز بر همکاری با پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در حوزه گردشگری و شاخه های وابسته، توجه به بچه ها و نقش آنها در رونق گردشگری و فرهنگ سازی این حوزه، ارتباط با آموزش و پرورش برای برگزاری رویدادهایی مانند المپیاد گردشگری که چند سال پیش در بابل برگزار گردید و در یک کلام ملموس کردن گردشگری می تواند مازندران را به مرور روی ریل حرفه ای گردشگری قرار دهد.

وی توضیح داد: شعار سازمان جهانی گردشگری حول همین محور انتخاب شده است. گردشگری برای همه دقیقا روی این موضوع تأکید دارد که همه اقشار جامعه به اشکال گوناگون بتوانند گردشگری را لمس نمایند. لازمه تحقق این هدف هم تعریف درست از گردشگری و استفاده بهینه از همه ظرفیت های موجود است. امیدوارم که با یاری همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دوستان و همکارانی که در دانشگاه ها و مجامع علمی همراهی می نمایند و بویژه فعالان بخش خصوصی گردشگری بتوانیم گام های درستی در این جهت برای مازندران برداریم.

منبع: همگردی

به "مازندران به طرح جامع گردشگری احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازندران به طرح جامع گردشگری احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید