نشانه های ایجاد سنگ مثانه چیست؟

به گزارش وبلاگ دانشگاه، متخصص کلیه و مجاری ادرار با بیان اینکه از جمله علامت های فراوری سنگ مثانه دفع دردناک ادرار، وجود خون در ادرار و سوزش در ادرار است، گفت: کمبود پروتئین در بچه ها از علل ایجاد سنگ مثانه است.

نشانه های ایجاد سنگ مثانه چیست؟

به گزارش فارس، مهری مهراد،جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره سنگ مثانه، گفت: اصولاً خود مثانه سنگ نمی سازد بلکه سنگ در کلیه ساخته می گردد، پایین آمده و در مثانه شکل می گیرد.

وی ادامه داد: علت سنگ مثانه در بچه ها، خانم ها و آقایان فرق دارد. اگر سنگی از سیستم کلیه به سمت حالب پایین بیاید و در مثانه باشد اصولاً باید دفع گردد؛مگر اینکه انسدادی در مسیر وجود داشته باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار اضافه نمود: انسدادی که غده پروستات در مردان ایجاد می نماید باعث ایجاد سنگ های مثانه خیلی بزرگ و دردناک می گردد؛ به علت اینکه ادرار در آن نقطه مانده و رسوب می نماید و یک هسته اولیه سنگ از بالای آن حرکت نموده و سنگ مثانه را تشکیل می دهد.

مهراد گفت: در خانم ها سنگ مثانه کمتر است؛ به علت اینکه پروستات و انسداد آن را ندارند؛ ضمن اینکه در بچه ها سنگ مثانه یکی از شایع ترین عارضه هاست که ممکن است دیده گردد؛علت آن اختلالات متابولیکی است که در برخی از بچه ها وجود دارد.

وی با اشاره به علل دیگر سنگ مثانه، متذکر شد: به خاطر بیماری های سیستمیک و یا کلیوی و دفع ماده ای به نام سیستئین که در بچه ها دیده می گردد، یا اختلالات متابولیکی که در بچه ها به علت اختلالات مادرزادی کلیه دیده می گردد؛ در مجموع سنگ های مثانه مکرر و زیادی ایجاد می نماید.

وی بیان داشت: یکی از چیزهایی که در بچه ها ایجاد سنگ می نماید، کمبود پروتئین است. بچه های که به علت وضع نامطلوب مالی کمتر پروتئین مصرف می نمایند، دچار سنگ مثانه می شوند.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به علایم سنگ مثانه، متذکر شد: از جمله علامت های فراوری سنگ مثانه دفع دردناک ادرار، وجود خون در ادرار و سوزش در ادرار است؛ ضمن اینکه در بزرگسالان نیز چنین علایمی وجود دارد.

مهراد در پاسخ به این پرسش که چه مواد غذایی تشکیل سنگ را تسریع و چه موادی از ایجاد آن جلوگیری می نماید؟، گفت: کمبود پروتئین باعث ایجاد سنگ مثانه به ویژه در بچه ها می گردد؛ ضمن اینکه خوردن نمک زیاد، املاح زیاد و مصرف کم آب باعث ایجاد سنگ می گردد.

وی یادآور شد: اصولاً وقتی سنگ ریز از بالا به سمت پایین حرکت می نماید باید از مثانه دفع گردد؛ مگر اینکه پروستات در مردان بزرگ باشد و جلوی دفع آن را بگیرد و سنگ های بزرگتری تشکیل گردد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره روش های مؤثر درمان سنگ مثانه، ابراز داشت: اگر سنگ مثانه خیلی بزرگ نباشد به وسیله شکستن سنگ با لیزر می توان آن را دفع کرد اما اگر میزان آن خیلی بزرگ باشد، احتیاج به جراحی است.

منبع: فرارو

به "نشانه های ایجاد سنگ مثانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های ایجاد سنگ مثانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید