چگونه فرزندمان را به خواندن زبان های دیگر تشویق کنیم؟

به گزارش وبلاگ دانشگاه، بچه ها بهتر از بزرگسالان جهان را به شیوه های نو می بینند و همین موضوع باعث می گردد که آن ها برترین کاندید برای یادگیری زبان نو باشند.

چگونه فرزندمان را به خواندن زبان های دیگر تشویق کنیم؟

از هر کسی که در یک خانواده دو زبانه بزرگ شده است بپرسید، می داند که بچه ها کوچک تر کلمات و زبان های تازه را مانند یک اسفنج جذب می نمایند. مغز در بدو تولد تا 5 سالگی انعطاف پذیرترین حالت ممکن را دارد؛ به این معنی که زمان آغاز یادگیری در این سن برترین زمان است.

در این مقاله از وبلاگ دانشگاه مگ همراه ما باشید تا به آنالیز تاثیر یادگیری زبان های دیگر روی زبان مادری بپردازیم و روشی موثر برای آموزش زبان های خارجی را به شما معرفی کنیم.

تاثیر یادگیری زبان خارجی روی زبان مادری

هری چوگانی (Harry Chugani)، متخصص مغز و اعصاب اطفال، مدیر مرکز PET بچه ها در بیمارستان بچه ها میشیگان در دیترویت، معتقد است که زمان یادگیری زبان های خارجی در دوره پیش دبستانی و دبستان است؛ زیرا در این سن مواد شیمیایی مغز برای آغاز یادگیری فعال تر هستند. وقتی یادگیری زبان های خارجی را به دبیرستان موکول می کنیم، در واقع به پدیده بیولوژیکی بی توجهی نشان می دهیم.

وقتی بچه ها یک زبان خارجی را با زبان خودشان مقایسه می نمایند، درک ماهیت زبان مادری برایشان ساده تر می گردد. در سال 1961، مطالعات نشان داد که دانش آموزان انگلیسی زبان که آموزش زبان خارجی را دریافت نموده اند، در آزمون های گرامر، خواندن و حتی ریاضیات انگلیسی پیشرفت بیشتری داشتند.

نانسی رودز (Nancy Rhodes) مدیر آموزش زبان های خارجی در مرکز زبان شناسی واشنگتن دی سی می گوید: یادگیری یک زبان خارجی خلاقیت و مهارت های شناختی را افزایش می دهد. مزایای آموزش اولیه زبان شامل بهبود عملکرد کلی در مدرسه و مهارت های برتر حل مسئله است. هر چه بچه ها بیشتر در خصوص یک زبان خارجی بیاموزند، درک بیشتری از زبان مادری شان پیدا می نمایند. از همه مهم تر، او می گوید: یادگیری زبان خارجی برای همه بچه ها با هر توانایی مناسب است؛ حتی بچه هایی که از شنیدن صدا و پژواک بداخلاق می شوند.

قرار دادن بچه ها در معرض فرهنگ های تازه به وسیله زبان خارجی

یادگیری زودهنگام یک زبان خارجی پلی بین فرهنگ ها ایجاد می نماید. هریت بارنت (Harriet Barnett)، مشاور آموزشی شورای آمریکایی آموزش زبان های خارجی می گوید: در سنین پایین، تفاوت های فرهنگی متفاوت و جالب دیده می شوند، نه درست یا غلط. او می گوید: این مواجهه زودهنگام با روش های دیگر صحبت کردن و انجام کارها زمانی مؤثر است که بچه ها جوان هستند و ذهنشان باز است.

آموزش زبان انگلیسی امروزه به صورت آنلاین، پکیج و کلاس های حضوری در دسترس است که شما با توجه به اهداف معین شده و توانایی های کودکتان، برترین آن را برمی گزینید.

وقتی با بچه ها و دانش آموزان روی یک زبان خارجی کار می کنید، از یک روش آموزشی رایج به نام پاسخ فیزیکی کامل (TPR) بهره ببرید. رویکرد چند حسی این روش به خوبی به نیازهای طیف وسیعی از سبک ها و تفاوت های یادگیری پاسخ می دهد.

هدف TPR ایجاد پیوند مغزی بین گفتار و عمل برای تقویت یادگیری زبان و واژگان است. این روش استرس را برای دانش آموزان به خصوص جوان ترها و مبتدیان کاهش می دهد.

مزایای یادگیری زبان به وسیله TPR

روش TPR راهی عالی برای یاری به دانش آموزان جهت درک واقعی هدف و معنای یک زبان خارجی، فراتر از ترجمه ساده جملات است. هماهنگی حرکات بدن با یادگیری زبان به طور ذاتی با یادگیری مؤثر مرتبط است.

روش TPR برگرفته از شیوه آموزش زبان مادری به نوپایان است. یعنی معلم برای آموزش هم عمل را انجام می دهد و هم آن را نشان داده و می گوید. به طور مثال، عمل مسواک زدن را با انگشت کشیدن روی دندان ها و بیان جمله در زبان تازه نشان می دهد. این برنامه از ترکیب حواس چندگانه، سبک های یادگیری و تکنیک ها برای ایجاد یک محیط تعاملی استفاده می نماید.

سخن پایانی

یادگیری زبان تازه برای بسیاری از دانش آموزان و بچه ها سخت است. اما در گذشته روش ها و تکنیک هایی برای ساده سازی این فرآیند ابداع شدند که استفاده از آن ها در قرن 21 می تواند آموزش زبان را ساده کند. یکی از این روش ها TPR است. در این روش مربی کوشش می نماید همزمان با بیان کلمات و جملات، با حرکات فیزیکی دست و سایر نقاط بدن، عمل مورد نظر را نشان دهد. استفاده از این روش برای آموزش بچه ها پیش دبستانی بسیار موثر است؛ زیرا مغز در بدو تولد تا 5 سالگی بیشترین قدرت یادگیری را از خود نشان می دهد.

منبع: familyeducation

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه فرزندمان را به خواندن زبان های دیگر تشویق کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه فرزندمان را به خواندن زبان های دیگر تشویق کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید