جلد دوم داستان هایی از ضرب المثل های فارسی منتشر شد

به گزارش وبلاگ دانشگاه ، نویسنده قزوینی کتاب داستان هایی از ضرب المثل های فارسی گفت: امثال و حکم یکی از کهن ترین تراوشات ذهنی و اندیشه های روشن هوشمندان گمنام است که از دور دست های تاریخ به یادگار مانده است و به همین سبب همچون کتیبه ها و سنگ نبشته های باستانی اعتبار و سندیت بی گفت و گو و خدشه ناپذیر دارد.

جلد دوم داستان هایی از ضرب المثل های فارسی منتشر شد

فریبا خواجه وند اعلام کرد: در روزگارانی که مردم این سرزمین خواندن و نوشتن نمی دانستند به طور حتم وقوع حوادث و سوانح متعدّد آن ها را به تفکر و تعمق وا داشته و سبب شده که عصاره حادثه ای که شاید مدت ها طول کشیده تا عوارض و تبعات خوب و بد آن تعیین گردد در قالب یک جمله یا عبارت گنجانده گردد تا به آسانی در خاطره ها باقی بماند و سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد.

خواجه وند اذعان کرد: تحقیق در منابع و مأخذ امثال و حکم و گلچین آن ها کاری بس سخت و توان فرسا است. اما بسیار خشنودم که حاصل زحماتم تا به این جای کار، تبدیل به تالیف دو جلد کتاب داستان هایی از ضرب المثل های فارسی شده است وامیدوارم که خوانندگان گرامی حظّ و بهره لازم را از این کتاب ببرند و اذهانشان منور از نور آگاهی گردد.

این نویسنده یادآور شد: خدای بزرگ و منان را متشکرم که این فرصت و مجال دوباره به من عطا شد تا بتوانم گام های دیگری در جهت ارتقای فرهنگ فولکلور ملی کشور خویش بردارم و جلد دوّم کتاب داستان هایی از ضرب المثل های فارسی را به رشته تحریر درآورم.

خواجه وند با اشاره به کامل شدن این پژوهش در آینده تشریح کرد: بی تردید این دو جلد کتاب، کامل ترین داستان های ضرب المثل های فارسی نیستند؛ بلکه نگارنده کوشش نموده که بیشتر به زبانزدترین امثال توجه گردد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در هر منطقه ای از ایران علاوه بر ضرب المثل های فراگیر، متناسب با شرایط فرهنگی و اقلیمی، ضرب المثل های خاصی نیز رواج دارد و گاهی در بیان مثل ها، اندک تغییراتی مشاهده می گردد ولی کلیّت مثل ها یکی است و پر واضح است که اگر اربابان ذوق، همّت کنند و به تحقیق و پژوهش بیشتر اهتمام ورزند این مجموعه که بخشی از ذخایر نفیس ادب فارسی است کامل تر خواهد شد.

این نویسنده اعلام کرد: در نگارش کتاب کوشش کردم تا از تمامی منابع معتبر و مستند فارسی استفاده کنم و صرفا تعداد معدود و انگشت شماری از ضرب المثل ها، مثل هایی هستند که بدون منبع تعریف شده اند و آن ها نیز مثل هایی هستند که داستان های آن ها بسیار مشهور و زبانزد بوده و نسل به نسل و سینه به سینه نقل شده و اعتبار خود را از معروفیّت و معروفیت خود گرفته اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "جلد دوم داستان هایی از ضرب المثل های فارسی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد دوم داستان هایی از ضرب المثل های فارسی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید