سراشیبی هایی در ایران که خودروها در حالت دنده خلاص برعکس حرکت می نمایند

به گزارش وبلاگ دانشگاه، خیابان سئول تهران، جاده ای در زرین دشت فیروزکوه یا راهی که به غار سهولان در آذربایجان غربی می رسد. این محل ها تنها چند نمونه از مسیرهایی هستند که گفته می گردد نیروی جاذبه آنها برعکس عمل می نماید.

سراشیبی هایی در ایران که خودروها در حالت دنده خلاص برعکس حرکت می نمایند

به گزارش وبلاگ دانشگاه، کسانی که با اتومبیل از این مسیرها عبور نموده اند به احتمال زیاد اصطلاح جاذبه معکوس را شنیده اند. افرادی که وجود نیروی جاذبه معکوس را در این محل ها مطرح می نمایند ادعا می نمایند؛ در حالی که این جاده ها شیب تندی دارند اگر خودرو را در این مسیرها در حالت خلاص نگه دارید در کمال تعجب خواهید دید که خودرو به جای حرکت به سمت پایین به سمت بالا می رود.

آنها بر این باورند که نیروی جاذبه معکوس باعث می گردد خودرو برخلاف شیب زمین حرکت کند. در مقابل نظر این افراد کارشناسانی که علمی به مساله نگاه نموده اند می گویند این محل ها در حقیقت سرازیری هایی هستند که به خاطر خطای دید انسان سربالایی به نظر می رسند.

منطقه زرین دشت فیروزکوه، یکی از مناطقی است که بعضی رانندگان و افرادی که از این مسیر عبور نموده اند ادعا می نمایند جاذبه معکوس زمین را آنجا تجربه نموده اند. محسن فلاح یکی از این افراد است. او قاطعانه می گوید حرکت بر خلاف شیب جاده را مشاهده نموده؛ در روستای هبله رود فیروزکوه، سربالایی وجود دارد که وقتی ماشین را رها می کنی، خود به خود از جاده بالا می رود. هنگامی که یکی از ساکنان این روستا ماجرا را به من گفت باور نکردم؛ به همین علت تصمیم گرفتم خودم این موضوع را امتحان کنم. آنجا بود که با چشمان خودم دیدم ماشینم برخلاف شیب جاده رو به بالا حرکت می نماید.

خطای دید

برخلاف تعدادی از مردم که وجود جاذبه معکوس را باور نموده اند، کارشناسان زمین شناسی که در این باره تحقیق نموده اند نظر دیگری دارند. آنها این پدیده را آزمایش نموده و با تکیه بر همین آزمایش های علمی و عملی می گویند این اتفاق نتیجه خطای چشم است نه چیز دیگری.

دکتر محمدرضا قاسمی- عضو هیات علمی پژوهشکده سازمان زمین شناسی- یکی از کارشناسانی است که در مورد پدیده جاذبه معکوس تحقیق نموده؛ جاذبه معکوس گرانشی است که تحت تاثیر جرم اجسام ایجاد می گردد. این پدیده که اخیرا در محافل مختلفی در مورد آن صحبت می گردد، پایه و مبنای علمی ندارد و در نتیجه خطای دید اتفاق می افتد.

نمونه ای که از دو دهه پیش در مورد وجود جاذبه معکوس در تهران شنیده ام خیابان سئول است. زمانی که این خیابان ساخته شد، به نظر می رسید که به سمت بالا شیب دارد ولی واقعیت این طور نبود. بحث و تحقیقات زیادی در مورد خیابان سئول شد؛ حتی خیلی از مردم ماشین خود را در این خیابان خلاص می کردند تا ببینند آیا خودور در خلاف جهت شیب حرکت می نماید یا نه. در نظر مردم ظاهرا این اتفاق می افتد. خیلی ها برای امتحان جاذبه معکوس با خودروی خود به خیابان سئول تقاطع بزرگراه چمران می روند.

محققان می گویند حرکت خودرو به سمت بالای جاده، خطای دید انسان ها ست که با یک آزمایش ساده مثل جاری کردن آب می توانند متوجه این موضوع شوند

آنها هنگامی که اتومبیلشان را روی شیب خیابان سئول خلاص می نمایند در کمال تعجب می بینند که خودرو برخلاف شیب به سمت بالا حرکت می نماید اما به نظر دکتر قاسمی حرکت خودرو به سمت بالا نتیجه خطای دید انسان هاست.

آقای دکتر برای اثبات نظرش آزمایش ساده ای پیشنهاد می نماید؛ اگر شما در چنین شیبی قرار بگیرید و یک وزنه سنگین را از بالای شیب رها کنید، می بینید که وزنه به سمت پایین حرکت می نماید، نه بالا! یا حتی اگر مقداری آب در این منطقه بریزید، می بینید که آب به سمت پایین سرازیر می می گردد و به سمت بالا حرکت نمی نماید. به نظرم هر شخصی که با قواعد فیزیک آشنا باشد، این موضوع را امتحان نمی نماید. با توجه به آزمایش ساده ای که دکتر قاسمی پیشنهاد می نماید اگر هنوز هم برایتان جای شکی وجود دارد در محلی که فکر می کنید دارای جاذبه معکوس است وزنه ای سنگین را رها نمایند، تا ببینند وزنه در کدام جهت حرکت می نماید.

میزان گیری دقیق

دومین نظر کارشناسی را دکتر محسن الیاسی- از اعضای هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه تهران- ارائه می دهد. الیاسی سال ها قبل به همراه دبیر فیزیکش آزمایشی بر مبنای علم فیزیک انجام داد تا سر از کار جاذبه معکوس درآورد؛ چند سال پیش بود که بحث وجود جاذبه معکوس در خیابان سئول دهان به دهان بین مردم چرخید و حرف های خیلی عجیب و غریبی در مورد آن مطرح شد.

آن زمان من شاگرد دبیرستانی بودم. این مساله به گوش معلم فیزیک ما هم رسیده بود؛ برای همین تصمیم گرفتیم با هم به خیابان سئول برویم تا به وسیله میزان گیری فیزیکی این مساله را آنالیز کنیم. برای اینکه کارمان علمی باشد با خودمان دوربین های نقشه برداری هم بردیم. بعد از میزان گیری، متوجه شدیم که خیابان سئول در حالی که سرازیری است سر بالایی به نظر می رسد.

اما پس چرا افرادی که از خیابان و جاده هایی مانند سئول عبور می نمایند ادعا می نمایند خیابان سربالایی است؟ و نیرویی اتومبیل آنها را برخلاف شیب زمین حرکت می دهد! شما هم با این افراد هم عقیده هستید؟ برای رسیدن به جواب سوالتان ادامه توضیحات دکتر الیاسی را بخوانید؛ این به خاطر خطای دید است. تا زمانی که میزان گیری های علمی انجام ندهید، متوجه آن نمی شوید. اگر پایین ترین نقطه خیابان را نسبت به مبدأ آن میزان گیری کنید و میزان ارتفاع را به دست بیاورید متوجه می شوید خیابان سرازیری است نه سر بالایی.

برای خطای دید انسان ها می توان نمونه های زیادی آورد که باعث می گردد واقعیت در نظر شخص جور دیگری نمایان گردد. دکتر الیاسی در مورد خطای دید انسان ها مثال دیگری می زند؛ سالنی را در نظر بگیرید که شیب سقف آن به سمت در ورودی است. اگر داخل سالن با نوارهای سفید و سیاه رنگ آمیزی شده باشد می توان آزمایشی انجام داد که در آن خطای دید انسان ها تعیین گردد. برای این کار در حالی که خودتان در انتهای سالن ایستاده اید به دوستتان بگویید وارد سالن گردد.

اگر در این لحظه بخواهید میزان قد او را آنالیز کنید با توجه به نوارهای سیاه و سفید در نظر شما دوستتان قد بلندبه نظر می رسد؛ چراکه فاصله سر او را با نوارهای سفید و سیاه میزان گرفته اید. در مقابل اگر به دوستتان بگویید به انتهای سالن و نزد شما حرکت کند و در حالی که او جلوتر می آید، دوباره فاصله سرش را تا سقف ببینید. به نظر می رسد قد دوستتان کوتاه می گردد.

با وجود اینکه محققان با انجام آزمایش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که خیابان سئول یک سرازیری است و نه سربالایی اما بعضی از کسبه محل که در نزدیکی این خیابان سانمایند، همچنان اصرار دارند که خیابان سئول یک سربالایی است. اما وقتی با یکی از رانندگان که بیش از 30 سال است در خیابان تردد می نماید، صحبت می کنیم می گوید: خانم خطای دید است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سراشیبی هایی در ایران که خودروها در حالت دنده خلاص برعکس حرکت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراشیبی هایی در ایران که خودروها در حالت دنده خلاص برعکس حرکت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید