صومعه تاریخی آلاهان

به گزارش وبلاگ دانشگاه، صومعه آلاهان در شهرستان موت استان مرسین ترکیه قرار گرفته است. این صومعه روی دامنه صعب العبوری در دشت گوک سو ساخته شده است.

صومعه تاریخی آلاهان

به گزارش وبلاگ دانشگاه، صومعه آلاهان از دو کلیسا که یکی تخریب شده، اتاق های مخصوص کیشش ها، اتاق غسل تمعید و گور ها تشکیل شده است.

این صومعه به قدری جالب و شگفت انگیز است که اولیا چلبی کاشف و گردشگر معروف در خصوص آن گفته است گویی که دسترنج یک استاد ماهر و حرفه ای است.

صومعه آلاهان در منطقه جنوب غربی کاپادوکیه واقع شده است. در این منطقه غار هایی که یا تحت شرایط طبیعی و یا به دست انسان در دل صخره ها کنده شده اند، جلب توجه می نمایند. در این منطقه البته که صومعه های دیگری وجود دارند که زندگی منزوی بعضی از کشیشان دین مسیح در آن ها ادامه داشته است. ولی صومعه آلاهان با ساختار مهم و باشکوه خود از دیگر صومعه ها تفکیک می گردد.

صومعه آلاهان در گذرگاه زیارت مسیحیان واقع شده و این صومعه در ماهیت یک مرکز زیارتی برای مسیحیان است. صومعه مذکور که از مراسم دینی مختلف میزبانی می نماید، با اماکن عبادت و اتاق های مخصوص کشیش ها جلب دقت می نماید.

صومعه آلاهان که یکی از معابد بسیار ارزشمند و بی نظیر دین مسیحیت بوده و در ارتفاع 1300 متری از سطح زمین ساخته شده از دو کلیسای متفاوت یکی در بخش شرقی و دیگری در بخش غربی مجتمع متشکل است.

کلیسا های واقع در مجتمع آلاهان دارای ویژگی های معماری مشترکی بوده و به همین دلیل به ایاصوفیه مرسین معروف است. بعضی از محققین و پژوهش گران ادعا می نمایند، این صومعه به علت وجود صحنه های عروج حضرت عیسی به آسمان در آن و احداث در یک نقطه مرتفع وقف حضرت عیسی شده است.

دیوار های صومعه با روایات الهی کتاب مقدس تزیین یافته و نقوشی از صحنه های انجیل، شیر خروشان، عقاب، ماهی، خوشه های انگور و برگ های درختان انگور روی آن دیده می گردد.

قاب درب یادواره ای صومعه که 1500 سال پیش از این ساخته شده، به شکل سالمی تا به امروز بجای مانده است.

منبع: فرارو

به "صومعه تاریخی آلاهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه تاریخی آلاهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید