و ناگهان میرمصطفی

به گزارش وبلاگ دانشگاه، درست در روز هایی که جامعه ورزش ایران در تدارک میزبانی از اولین کاروان ورزشی عربستان بعد از سال ها تنش و اختلاف سیاسی است، یکی از ورزشکاران ایرانی در ریاض، قلب عربستان، دست به کار بزرگی زد و توانست به صدر اخبار ورزشی در ایران و عربستان برسد. ماجرا مربوط به شاهکاری است که میرمصطفی جوادی، وزنه بردار دسته 89 کیلوگرم تیم ملی ایران انجام داد. او در حالی که رقبای جدی و مدال آوران المپیکی را در این وزن می دید، بالاتر از آن ها به مدال طلای دو ضرب و مجموع رسید تا علاوه بر خودش، بسیاری دیگر از علاقه مندان به ورزش را شگفت زده کند. جوادی در حالی پا به مسابقات قهرمانی دنیا در ریاض گذاشته بود که این رقابت ها جنبه انتخابی برای المپیک 2024 پاریس را داشت و خود به خود فشار روانی را افزایش می داد. البته به غیر از این مورد، او دومین تجربه حضورش در مسابقات این دسته را هم از سر می گذراند.

و ناگهان میرمصطفی

میرمصطفی پیش از این در دسته 81 کیلوگرم وزنه می زد، ولی بعد ها به دسته 89 کیلوگرم کوچ کرد. نداشتن تجربه کافی در این دسته و حضور نامداران وزنه برداری در این وزن می توانست کار را برای این ورزشکار ایرانی دشوارتر از هر زمان دیگری کند. البته شاید همین موارد روی عملکرد جوادی در حرکت یک ضرب تأثیر مستقیمی گذاشت و اجازه نداد او تمرکز لازم را داشته باشد. میرمصطفی برای حرکت یک ضرب ابتدا وزنه

161 کیلوگرمی را انتخاب کرد، ولی قبل از بالابردن کامل آن، وزنه را رها کرد تا در اولین گام سه چراغ قرمز دریافت کند. حرکت دوم او یک کیلو بیشتر شد و این بار جوادی این وزنه را مهار کرد. اختلاف زیاد با سایر رقبا در یک ضرب، باعث شد تا مربیان برای میرمصطفی در حرکت سوم، درخواست وزنه 169 کیلوگرمی بدهند؛ وزنه ای که باید برای اولین بار با آن سروکله می زد. جوادی پیش از این در همین دسته و در رقابت های قهرمانی آسیا توانسته بود در یک ضرب 159 کیلو را مهار کند. زمانی هم که در دسته 81 کیلوگرم مسابقه می داد، توانسته بود در یک ضرب 163 کیلو را بالای سر ببرد. آن اتفاق مربوط به بازی های کشور های اسلامی بود که نهایتا جوادی با ثبت 364 کیلو در مجموع، دستش به مدال قهرمانی رسیده بود. با این پیش فرض، احتمال اینکه میرمصطفی می توانست وزنه 169 کیلوگرمی را در حرکت یک ضرب در رقابت های دنیای ریاض بالای سر ببرد، ضعیف تر می شد.

میرمصطفی وزنه را به هر شکلی بود، بالای سر برد؛ اما داوران به او دو چراغ سفید و یک چراغ قرمز دادند که نهایتا در بازبینی، حرکت او صحیح اعلام شد و همین رکورد 169 کیلوگرم در یک ضرب برایش ثبت شد. با وجود تمام سختی هایی که این وزنه بردار ایرانی در حرکت یک ضرب کشید، او فقط در جایگاه ششم نهاده شد. تعیین بود که با توجه به این رکورد، شانس زیادی برای رسیدن به مدال نقره هم ندارد، چه برسد به اینکه حتی بخواهد به طلا فکر کند.

هرچند با شروع رقابت های دو ضرب، همه معادلات به هم ریخت و میرمصطفی تبدیل به هیولایی نهفته شد. در این دسته او ابتدا وزنه 207 کیلوگرمی را مهار کرد و بعد سراغ تخصص و رکورد نهایی اش یعنی وزنه 212 کیلوگرمی رفته بود. او پیش از این هم چنین وزنه ای را در دو ضرب بالای سر برده، ولی هرگز یک کیلو بیشتر هم نزده بود. مطابق با انتظار، جوادی این وزنه را هم مهار کرد تا اتفاق اصلی که در پی رسیدن به آن بود، برایش حاصل گردد. او با مهار همین وزنه با رکورد مجموع 381 کیلوگرم، یک کیلو بالاتر از کیانوش رستمی در رنکینگ دنیای نهاده شد و به این ترتیب سهمیه المپیک را به نام خودش کرد. شاید بعد از رهایی از این استرس اولیه بود که او سراغ خلق شگفتی رفت و برای حرکت سوم در دو ضرب درخواست وزنه 215 کیلوگرم را داد.

با توجه به عملکرد بحث برانگیز قدرت های چینی در این شب از رقابت ها، تعیین بود که اگر میرمصطفی بتواند 215 کیلو را مهار کند، هم به طلای دو ضرب می رسد و هم مجموع. او اجازه نداد فرصت تاریخی به دست آمده از دست برود؛ وزنه را مهار کرد تا در مجموع با 384 کیلوگرم به مدال طلای هر دو ماده برسد. 384 کیلو به معنای افزایش 20 کیلوگرمی رکورد مجموع این وزنه بردار است.

او در مسابقات آسیایی مجموعا با 364 کیلو به مدال برنز رسیده بود؛ اما این بار در جهشی 20 کیلویی به مدال طلا رسید. طلا؟ اصلا. فقط می خواستم برترین کوششم را کنم تا به مدال برنز برسم، شاید هم نقره، ولی هرگز فکر گرفتن مدال طلا را هم نمی کردم؛ اما خب دیدیم که خیلی از وزنه ها بالا برده نشد.... این ها بخشی از اولین واکنش های میرمصطفی بعد از رسیدن به مدال طلا بود. او در مصاحبه با سایت دنیای وزنه برداری از برترین عملکردش هم حرف زد و گفت: این برترین وزنه ای بود که در مسابقات زده بودم.

میرمصطفی که به لطف تماشا سریال و فیلم های انگلیسی زبان حسابی زبان انگلیسی اش را هم خوب نموده، در ادامه گفت: این مدال طلا، حاصل ماه ها کوشش و سختکوشی ام است. حاصل کار و کوشش گروهی است. خوشحالم که چنین کوششی منجر به کسب مدال شد.

ارزش کار میرمصطفی وقتی بیشتر به چشم می آید که او بالاتر از داین لی چینی، دستش به مدال طلا رسیده است. او در صحبتی که ایسنا آن را بازتاب داده، درباره رقبایش هم می گوید: واقعا رقبای سرسختی داشتم. داین لی، وزنه بردار چین، رکورددار یک ضرب و مجموع دنیا است و سال گذشته در دسته 81 کیلوگرم قهرمان دنیا شد. تیان تائو، دیگر نماینده چین، رکورددار دوضرب دنیا است و مدال نقره المپیک را دارد و با آقایان سهراب مرادی و کیانوش رستمی رقابت داشت. وزنه بردار ونزوئلا نیز نقره المپیک را دارد. وزنه بردار ایتالیا هم قبلا رکورددار دوضرب دنیا بود. در کل رقابت سنگینی در این وزن در جریان بود.

جوادی اکنون باید از همین حالا تمرکزش را روی رقابت های المپیک پاریس بگذارد؛ تورنمنت حساسی که می گوید وزنه های بهتری در مقایسه با ریاض خواهد زد؛ بقیه مسابقات گزینشی را هم شرکت می کنم. ان شاءالله برای المپیک پاریس شرایطم بهتر می گردد؛ چون هنوز به آمادگی کامل نرسیده ام و وزنم در دسته 89 کیلوگرم جا نیفتاده است. هنوز خیلی کار ها باید تا المپیک انجام دهم. ان شاءالله تا المپیک پاریس شرایطم بهتر می گردد. فعلا با توجه به اینکه فاصله زمانی خیلی کمی بین قهرمانی دنیا و بازی های آسیایی هانگژو هست، بلافاصله تمرین هایم را برای بازی ها شروع می کنم. در عربستان و سپس چین تمرین می کنم تا نتیجه خیلی خوبی در هانگژو بگیرم.

منبع: فرارو

به "و ناگهان میرمصطفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "و ناگهان میرمصطفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید