5 باور اشتباه درباره اینترنت 5G که باید کنار بگذارید

به گزارش وبلاگ دانشگاه، ظهور اینترنت 5G با شایعات زیادی همراه بود که بسیاری از کاربران بعضی از این شایعات را باور نموده اند. اما مانند دیگر پیشرفت های تکنولوژی که نگرانی هایی را به وجود می آورد، بخش بزرگی از شایعات مربوط به اینترنت 5G هم صحت ندارند. با توجه به اینکه در ایران هم شرایط پوشش اینترنت 5G در حال بهبود است، در این مطلب به 5 باور اشتباه در خصوص تکنولوژی 5G می پردازیم که باید آن ها را کنار بگذارید.

5 باور اشتباه درباره اینترنت 5G که باید کنار بگذارید

اینترنت 5G مسائل سلامتی ایجاد می نماید

یکی از شایع ترین نگرانی ها در خصوص اینترنت 5G این است که این فناوری، خطرات جدی برای سلامتی انسان دارد. این باور از این واقعیت نشأت می گیرد که اینترنت 5G در طیف فرکانسی بالاتری نسبت به نسل های قبلی خود کار می نماید که همین موضوع نگرانی های زیادی در خصوص خطرات بالقوه مرتبط تشعشعات ایجاد نموده است.

اما در واقعیت، فناوری 5G مانند سایر فناوری های بی سیم، تشعشعات غیریونیزان ساطع می نماید. این نوع تابش برخلاف پرتوهای یونیزان موجود در اشعه ایکس یا مواد هسته ای، فاقد انرژی برای آسیب زدن به DNA انسان ها است. در همین زمینه چندین سازمان معتبر دنیای مانند سازمان بهداشت دنیای و کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیریونیزان به عموم مردم اطمینان داده اند که 5G در محدوده فرکانسی ایمن کار می نماید.

موضوع تشعشعات یونیزان جدا از گرمای فراوری شده با استفاده از امواج رادیویی است. به عنوان مثال، مایکروویو شما از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای تحریک مولکول های آب استفاده می نماید و در نتیجه یک غذای گرم به دست شما می رسد؛ اما در این شرایط هم هیچ نوع تشعشع یونیزه ای به وجود نمی آید. بنابراین بعضی کاربران همچنان نگران گرمای حاصل از این امواج هستند. آیا قرار دادن گوشی 5G روی سرتان مانند نزدیک کردن آن به مایکروویو است؟ در این زمینه، وات یک عامل مهم محسوب می گردد.

مایکروویو موجود در آشپزخانه شما ممکن است 1000 وات برق استفاده کند ولی گوشی 5G در حد میلی وات مصرف می نماید. بنابراین اگر مثلا زیر نور خورشید قرار بگیرید، در مقایسه با زمانی که یک گوشی 5G در جیب شما قرار گرفته است، در معرض خطر بسیار بیشتری هستید. بعلاوه نباید فراموش کنید که امواج رادیویی برای تابش الکترومغناطیسی تابع قانون مربع معکوس هستند، که در آن شدت آن تابش با مجذور فاصله نسبت عکس دارد. به عبارت دیگر شما قطعا فاصله بسیار نزدیکی نسبت به برج های رادیویی اینترنت 5G ندارید و در نتیجه امواج این برج ها هم نمی توانند خطر جدی برای شما داشته باشند. با وجود اینکه بعضی کاربران نگران همین برج های مخابراتی هستند، اما واقعیت این است که حتی زندگی در فاصله چند صد متری از این برج ها هم خطر خاصی ندارد.

در نهایت باید خاطرنشان کنیم در زمینه آنالیز خطرات اینترنت 5G بیش از 100 مقاله معتبر منتشر شده که هیچکدام از این مقالات، به مدرک موثقی در این زمینه دست پیدا ننموده اند.

اینترنت 5G صرفا سرعت بیشتری دارد

با وجود اینکه اینترنت 5G بهره گیری از سرعت دانلود و آپلود بالاتر را امکان پذیر می نماید، اما مزایای این فناوری محدود به سرعت بالاتر نیست. یکی از مهم ترین مزیت های 5G، کاهش تاخیر است. این یعنی تاخیر بین ارسال داده و دریافت آن از سمت دیگر، کاهش پیدا می نماید. این مشخصه برای گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در بعضی بازی ها، تاخیر در حد میلی ثانیه هم می تواند روند بازی را تغییر دهد. از سوی دیگر می توانیم به کاربرد این فناوری در کارهایی مانند جراحی های از راه دور اشاره کنیم که طبیعتا باید تاخیر بسیار پایینی داشته باشند.

علاوه بر این، شبکه های 5G برای اتصال همزمان دستگاه های بسیار بیشتری طراحی شده اند که در دوران اینترنت اشیاء و برای وسیله هایی مانند اتومبیل های خودران، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگرچه اینترنت 5G برای کاربران معمولی به لطف سرعت بیشتر مزایای جذابی دارد، اما به غیر از این موضوع، این فناوری یک جهش قابل توجه در فناوری ارتباطات بی سیم محسوب می گردد.

5G جایگزین وای فای خانگی می گردد

یکی دیگر از باورهای اشتباه مربوط به اینترنت 5G این است که این فناوری قرار است جای وای فای خانگی را بگیرد. با وجود تمام مزایایی که 5G ارائه می دهد، نمی توانیم اهمیت زیاد تکنولوژی وای فای را کتمان کنیم. اول از همه باید به بحث هزینه ها اشاره کنیم. با وجود اینکه در کشورهای مختلف هزینه های مربوط به بسته های اینترنت 5G به طور قابل توجهی کاهش پیدا نموده، اما هنوز هزینه های اینترنت خانگی بسیار مقرون به صرفه تر است. به همین دلیل برای اینکه هزینه های مربوط به اینترنت 5G به حد و مقدار های وای فای خانگی برسد، باید سال ها منتظر بمانیم که البته بدون شک در آن موقع هم شرکت های فعال در بازار وای فای خانگی هزینه های این سرویس ها را پایین تر می آورند.

از سوی دیگر باید به پیشرفت های خود فناوری وای فای هم اشاره کنیم. سرعت فناوری وای فای 6 و وای فای 6E بیشتر از نسل های قبلی است و از سوی دیگر وای فای 7 قرار است عملکرد مشابه با شبکه های سیمی را در اختیار کاربران قرار دهد. بنابراین طی سال های آینده، این فناوری بسیار بهتر خواهد شد. اما تا زمانی که هزینه اینترنت خانگی کمتر از اینترنت 5G باشد، کاربران نسبت به وای فای خانگی استقبال زیادی نشان خواهند داد.

در فرودگاه نمی توانید از اینترنت 5G بهره ببرید

در خصوص جایگاه 5G در فرودگاه ها یک تصور غلط وجود دارد. این تصور اشتباه ناشی از نگرانی ها در خصوص تداخل 5G با ارتفاع سنج های رادیویی در هواپیما است؛ این ابزارها ارتفاع هواپیما را در هنگام فرود از سطح زمین مقدار گیری می نمایند. بعضی معتقدند فرکانس های استفاده شده به وسیله 5G می توانند با این ارتفاع سنج ها تداخل داشته باشند.

اگرچه در این زمینه نگرانی هایی وجود دارد، اما سازمان های فعال در حوزه هوانوری و تکنولوژی مانند FCC و FAA در آمریکا، در این زمینه استاندارد هایی مشخص نموده اند تا فناوری 5G اختلالی در خدمات هوانوری نداشته باشد. البته این هماهنگی هزینه بر است ولی در کل روز به روز اینترنت 5G در فرودگاه های بیشتری در سرتاسر دنیا ارائه می گردد.

هرچه زودتر باید گوشی 5G بخرید

در نهایت باید به تشویق شرکت ها برای خرید گوشی 5G اشاره کنیم. اما وقتی که از زوایای مختلف چنین موضوعی را در نظر می گیریم، می توانیم ببینیم که هنوز برای بسیاری از کاربران، خرید گوشی 5G مزایای مهمی ندارد. با وجود اینکه کشورهای پیشرفته در این زمینه با سرعت زیادی مشغول فعالیت هستند، ولی در همان کشورها هم هنوز اینترنت 5G پوشش گسترده و همه جانبه ای ندارد. بر اساس تخمین های انجام شده، تا سال 2027 فقط 411 دستگاه از اینترنت 5G استفاده خواهند کرد که اصلا رقم بالایی نیست. باید خاطرنشان کنیم این رقم مربوط به کاربران نیست و بنابراین اگر مثلا یک کاربر برای سیستم و گوشی از اینترنت 5G استفاده کند، دو دستگاه را به این شبکه وصل نموده است.

واقعیت این است که برای بسیاری از کاربران، همین شبکه 4G فعلی می تواند به خوبی نیازهای آن ها را رفع کند. بنابراین اگر صرفا برای بهره گیری از فناوری 5G وسوسه شده اید یک گوشی تازه بخرید، قبل از خرید حتما به این موضوع فکر کنید. البته خوشبختانه این روزها بسیاری از گوشی های مالی هم از اینترنت 5G پشتیبانی می نمایند و برای بهره گیری از این فناوری دیگر لازم نیست گوشی های بسیار گران قیمتی را بخرید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 باور اشتباه درباره اینترنت 5G که باید کنار بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 باور اشتباه درباره اینترنت 5G که باید کنار بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید