اسهال خونی آمیبی چیست و چه درمانی دارد؟

به گزارش وبلاگ دانشگاه، اسهال آمیبی یا اسهال خونی، اصولا در منطقه ها گرمسیری و منطقه های که در آن بهداشت کافی وجود ندارد دیده می شود. این بیماری روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد و سبب بروز زخم روده و اسهال شدید می شود. برای آشنایی بیشتر با علائم، روش درمان و پیشگیری آمیبیاز با ما همراه باشید.

اسهال خونی آمیبی چیست و چه درمانی دارد؟

دلیل بیماری اسهال آمیبی

دلیل اسهال خونی یا اسهال آمیبی یک باکتری تک سلولی به نام انتامبا هیستولیتیکا است که روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد. آمیبیاز به محض ورود به بدن از دستگاه گوارش عبور نموده، وارد روده بزرگ می گردد و آن را آلوده می نماید. آمیبیاز ممکن است وارد خون گردد و کبد و مغز را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

افرادی که در منطقه ها گرمسیری و کشور هایی که بهداشت ضعیف دارند مانند آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی، مکزیک و هند زندگی می نمایند، از کسانی هستند که بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به اسهال خونی قرار می گیرند. این بیماری به وسیله افرادی که دستشان آلوده است و ضدعفونی نشده نیز به دیگران منتقل می گردد.

از دیگر مواردی که می تواند سبب انتقال آمیبیاز گردد می توان به استفاده از آب و غذای آلوده و مصرف سبزیجات و میوه هایی که خوب ضدعفونی نشده اند اشاره نمود.

علائم بیماری آمیبیازعلائم اسهال خونی عبارتند از:

* درد شدید در ناحیه شکم

* اسهال شدید

* مدفوع بدبو

* خستگی و تب و لرز

* وجود خون در مدفوع

* زرد شدن چشم ها و پوست

* کاهش وزن

* وجود درد در ناحیه راست شکم

* حالت تهوع و استفراغ

* التهاب و بزرگ شدن کبد

روش تشخیصدر صورتی که فردی علائم مربوط به اسهال خونی را داشته باشد، پزشک معالج از وی درخواست می نماید که چند روز آزمایش مدفوع را انجام دهد. در صورتی که نشانه هایی از ابتلا به بیماری یافت شد، پزشک از بیمار آزمایش خون می گیرد تا معین گردد بیماری چه مقدار پیشرفت داشته و آیا به کبد صدمه وارد نموده است یا خیر.

پیشگیری از ابتلا به اسهال آمیبیبرای پیشگیری از ابتلا به بیماری اسهال خونی در اولین قدم باید بهداشت فردی را به برترین نحو ممکن رعایت کنید. استفاده از آب آشامیدنی لوله کشی جوشانده شده و مصرف مواد غذایی تمیز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. از دیگر مواردی که برای پیشگیری از ابتلا به اسهال آمیبی باید به آن توجه داشته باشید موارد زیر است.

* شستشوی دست ها پس از تماس با فرد دیگر

* شستشوی میوه ها و سبزیجات

* نگهداری مواد غذایی و آب آشامیدنی دور از حشراتی مانند سوسک

درمان پزشکی آمیبیازاگر به اسهال خونی مبتلا شده باشید، باید این روش ها را برای درمان آن به کار ببندید.

* انجام آزمایش های دوره ای مدفوع

* استفاده از دارو های آمیب کش روده ای (یدوکینول، مترونیدازول و دیلوکسانید)

* استفاده از دارو های آمیب کش بافتی

* مصرف مایعات و غذا های نرم

درمان اسهال خونی در طب سنتیدر صورتی که می خواهید در کنار درمان های پزشکی از روش های سنتی نیز برای درمان اسهال خونی یا آمیبیاز بهره ببرید، این موارد به شما یاری خواهد نمود.

1. مصرف دوغدوغ یکی از نوشیدنی های مفید برای درمان اسهال خونی است. مصرف دوغ سبب می گردد که باکتری های مضر روده از بین بروند و باکتری های مفید این ناحیه افزایش پیدا نمایند. برای درمان آمیبیاز، کافی است روزی دو تا سه لیوان از این نوشیدنی خوش طعم را نوش جان کنید.

2. هلیله سیاهبرای درمان اسهال خونی می توانید نصف قاشق چای خوری پودر هلیله سیاه را در مقداری آب ولرم حل نموده و نوش جان کنید. هلیله سیاه سموم بدن را از بین می برد و اسهال خونی را به سرعت رفع می نماید.

3. تخم شنبلیلهپودر تخم شنبلیله دیگر ماده غذایی است که برای درمان اسهال خونی مورد استفاده قرار می گیرد. شنبلیله خاصیت خنک نمایندگی داشته و التهاب دستگاه گوارش را کاهش می دهد. مصرف پودر تخم شنبلیله سبب دفع سموم بدن شده و میکروب هایی که سبب آسیب وارد شدن به روده می گردد را از بین می برد. برای درمان آمیبیاز کافی است یک قاشق چای خوری پودر شنبلیله را درون ماست یا دوغ ریخته و نوش جان کنید.

4. لیمو ترشلیموترش خاصیت ضد میکروبی دارد و در از بین بردن عفونت های دستگاه گوارش مؤثر است. با وجود ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که این ماده غذایی دارد، مصرف لیمو می تواند در از بین بردن اسهال خونی و میکروب هایی که سبب به وجود آمدن آن شده اند مؤثر باشد. برای درمان اسهال آمیبی هم می توانید از لیموی تازه بهره ببرید و هم لیمو ترش نصف شده را برای چند دقیقه جوشانده و صاف نموده، آن را مصرف نمایید.

5. تخم کدوی شیاردارتخم کدوی شیاردار دیگر ماده غذایی است که برای درمان اسهال خونی خفیف و حاد مورد استفاده قرار می گیرد. امتین هیدروکلراید موجود در تخم کدوی شیاردار، آمیب روده و کبد را به طور کامل از بین می برد. در صورتی که دارو های شیمیایی و دارو های خفیف گیاهی برای درمان اسهال خونی مؤثر واقع نشده باشند، استفاده از تخم کدوی شیاردار می تواند این مشکل را رفع کند. برای درمان آمیبیاز کافی است 5 تا 10 گرم از تخم کدوی شیاردار پودر شده را به همراه دوغ یا ماست مصرف کنید.

6. مخلوط پیاز و ماستخاصیت ضد عفونی نمایندگی پیاز در از بین بردن آمیب و رفع کردن اسهال خونی نیز مؤثر است. پیاز ادرار آور است و نفخ را درمان می نماید. برای از بین بردن عاملی که سبب بروز اسهال آمیبی شده کافی است یک عدد پیاز را خرد نموده و درون ماست بریزید. این ترکیب را روزی دو تا سه بار مصرف کنید تا عفونت به طور کامل رفع گردد.

7. دانه خردلدانه خردل دیگر ماده غذایی است که ضد عفونی نماینده بوده و برای درمان آمیبیاز مورد استفاده قرار می گیرد. برای از بین بردن عامل این بیماری باید یک چهارم قاشق چای خوری دانه خردل را با یک لیوان آب ترکیب نموده و نوش جان نمایید.

8. ترکیب نعنا، لیمو و عسللیمو ضدعفونی نماینده است و عامل بیماری را از بین می برد. بعلاوه نعنا خاصیت میکروب کشی دارد و سبب تقویت سیستم گوارش می گردد. عسل نیز التهابات روده را کاهش می دهد و تسکین دهنده است. مصرف این ترکیب، هم عامل اسهال آمیبی را از بین می برد و هم شرایط دستگاه گوارش را بهبود می دهد.

سخن آخراسهال خونی بیماری است که بیشتر در نواحی گرمسیری و مکان هایی که شرایط بهداشتی ضعیفی دارند دیده می گردد. تب، سرگیجه، اسهال، استفراغ و وجود خون در مدفوع از جمله علائم این بیماری هستند. برای درمان اسهال خونی هم می توانید از دارو های شیمیایی که به وسیله پزشک تجویز می گردد بهره ببرید و هم درمان های طب سنتی را برای از بین بردن میکروب به وجود آورنده این بیماری مد نظر داشته باشید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "اسهال خونی آمیبی چیست و چه درمانی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسهال خونی آمیبی چیست و چه درمانی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید