بررسی انواع سبزی خوردن و خواص آن ها

به گزارش وبلاگ دانشگاه، خواص موجود در انواع سبزی خوردن سبب شده است تا این سبزیجات جایگاه ویژه ای را در رژیم غذایی به خود اختصاص دهند. رژیم غذایی سالم، برنامه ای ست که در آن به انواع سبزی خوردن توجه شده باشد. این نوع سبزی ها از گذشته در سفره ایرانی ها نقش پررنگی را برعهده داشته اند. انواع سبزی خوردن با توجه به مزاج و سلیقه افراد، دارای ترکیب متفاوتی هستند.

بررسی انواع سبزی خوردن و خواص آن ها

هر کدام از سبزی های موجود در سبزی خوردن مانند جعفری، تره، ریحان، شاهی و غیره دارای خواص مربوط به خود هستند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن ها بپردازیم، پس با مجله وبلاگ دانشگاه مارکت همراه شوید.

انواع سبزی خوردن همراه خواص آن ها

همان طور که اشاره کردیم، یک رژیم غذایی سالم، برنامه ای ست که در آن از انواع سبزی خوردن استفاده شده باشد. تمامی سبزیجات موجود در سبزی خوردن دارای عطر و طعم متفاوتی هستند و افراد با توجه به سلیقه خود، انواع مختلفی از آن ها را با یکدیگر ترکیب می کنند. مصرف منظم انواع سبزی خوردن در کاهش ابتلا به انواع سرطان و بیماری های قلبی، نقش موثری را برعهده دارد. در ادامه به این خواص بیشتر اشاره خواهیم کرد.

جعفری؛ کاهنده قند خون

سبزی جعفری در بیشتر غذاها مانند انواع سالاد و سوپ مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی به علت داشتن عطر بسیار خوب، یکی از گزینه های مناسب جهت استفاده در انواع سبزی خوردن است.

جعفری دارای مقدار بسیار زیادی از مواد معدنی و ویتامین های A ، C و K است. همچنین این گیاه به علت دارا بودن مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم، یکی از انواع سبزیجات مناسب جهت به کارگیری در رژیم غذایی روزانه است. جعفری نقش بسیار مهمی را در کاهش قند خون ایفا می کند.

تره؛ مسکن درد مفاصل

تره یکی از سبزیجات در انواع سبزی خوردن است که به علت داشتن خواص مشابه با پیاز و سیر، دارای طبیعت گرم است. تره در درمان بیماری ها از جمله عفونت روده، یبوست و درد مفاصل مانند یک داروی طبیعی عمل می کند. وجود ماده مغذی کولین در تره، آن را به خوراکی مناسبی جهت کنترل عضلات، بهبود سیستم عصبی و مغز تبدیل کرده است.

ریحان؛ موثر در لاغری

ریحان یکی از انواع سبزی خوردن است که به علت داشتن طعم و عطری دلپذیر، جایگاه مناسبی را در مقابل سایر سبزیجات به خود اختصاص داده است. مهم ترین ویژگی این سبزی، نداشتن کالری است که در کنار این موضوع، وجود مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و روی سبب شده تا برای بانوان شیرده گزینه بسیار مناسبی باشد. علاوه بر موارد گفته شده، ریحان دارای خواص هضم کننده غذا، ضد اسپنام و ضد نفخ است.

شاهی؛ منبع آهن

شاهی از جمله انواع سبزی خوردن است که به علت طعم تندش، کمتر مورد توجه عموم قرار می گیرد؛ اما این سبزی دارای مقدار زیادی آهن است و در درمان بیماری هایی مانند کمبود آهن نقش مهمی را بر عهده دارد. آنتی اکسیدان های موجود در شاهی باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

مرزه؛ ضد نفخ و ادرارآور

مرزه هم خانواده با گیاه نعناع است که شباهت ظاهری بسکمک به گیاه رزماری دارد. طبیعت مرزه گرم است و در فرآیند هضم به معده کمک می کند. همچنین این سبزی دارای خواص ضد نفخ و ادرارآور است. علاوه بر آن، مرزه منبع خوبی از منگنز، منیزیم، آهن، کلسیم، مس، روی و پتاسیم است.

ترخون؛ تقویت کننده اشتها

اغلب افراد ترخون را در بین انواع سبزی خوردن قرار نمی دهند؛ چرا که اعتقاد دارند باید این سبزی بیشتر به حالت خشک شده مورد استفاده قرار گیرد. اما لازم است به این نکته دقت کنیم که تنها چند برگ از ترخون تازه در بین انواع سبزی خوردن باعث می شود بوی بد دهان از بین برود.

ترخون نسبت به سایر سبزیجات سبزی خوردن، دارای عطر و طعم قوی تری ست. وجود این سبزی در لابه لای سایر سبزیجات موجود در سبزی خوردن، باعث تحریک اشتها می شود. ترخون به علت داشتن عناصری مانند پتاسیم، آهن و منگنز، برای مصرف کنندگان خود بسیار مفید است.

نعناع؛ معجزه سرماخوردگی

نعناع یکی دیگر از انواع سبزیجات است که علاوه بر این که در انواع سبزی خوردن کاربرد دارد، یکی از سبزیجات محبوب در تهیه انواع نوشیدنی و غذا به شمار می رود. این سبزی خوش عطر و بو، جایگاه ویژه ای در انواع دسرها، سالادها و سس ها دارد.

وجود مقادیر بسیار زیادی از مواد معدنی و ویتامین ها در نعناع، سبب شده است تا این سبزی در درمان سرماخوردگی و آسم نقش مهمی را ایفا کند. علاوه بر موارد گفته شده، نعناع در درمان مسائل سوء هاضمه و نفخ هم مورد استفاده قرار می گیرد.

شوید؛ کاهنده اشتها

با شنیدن نام این سبزی، عطر و طعم بی نظیر شوید پلو در فکر ما تداعی می شود. کمتر اتفاق می افتد که افراد، شوید را در بین انواع سبزی خوردن مورد استفاده قرار دهند؛ اما به کار بردن آن در کنار سایر سبزیجات خوش عطر و طعم، باعث جلوگیری از بیماری هایی مانند نفخ، دیابت و پوکی استخوان می شود. شوید به علت این که کاهنده اشتهاست و از خواص چربی سوزی بهره می برد، سبزی مناسب برای افرادی ست که علاقه مند به کاهش وزن هستند.

معرفی انواع سبزیجات معطر جهت تهیه انواع سوپ

در قسمت بالا به فواید بی نظیر انواع سبزی خوردن اشاره کردیم و همچنین گفتیم بسکمک از این سبزیجات به علت داشتن عطری فوق العاده، باعث جذابیت بیشتر طعم غذا می شوند. به همین علت تعداد بسکمک از دستورهای غذایی با در نظر گرفتن عطر و طعم انواع سبزیجات معطر تهیه می شوند.

در ادامه قصد داریم به انواع سبزیجات اشاره کنیم که در تهیه سوپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سبزیجات عبارتند از:

  • جعفری
  • گشنیز
  • شوید
  • مرزه

بررسی کاربرد و نام انواع سبزی خشک

یادگرفتن کاربرد و نام انواع سبزی خشک کمک می کند تا با انتخاب درست آن ها، باعث بهبود در عطر و طعم غذا شویم.

جعفری خشک

سبزی خشک جعفری از جمله سبزی های خشک پرطرفدار است که در پخت انواع سوپ و تزیین غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. بسکمک از افراد به علت علاقه مندبودن به طعم جعفری خشک، آن را به غذاهایی مانند قورمه سبزی هم اضافه می کنند.

سبزی خشک گشنیز

گشنیز علاوه بر کاربرد آن در انواع سبزی خوردن، در حالت خشک هم دارای عطر و طعمی فوق العاده است؛ به طوری که عطر فوق العاده این سبزی باعث شده است تا در غذاهای مکزیکی و هندی جایگاه به خصوصی را به خود اختصاص دهد. وجود خاصیت آنتی بیوتیکی در گشنیز، به از بین بردن عفونت های روده کمک می کند.

شوید خشک

همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، شوید کمتر در بین انواع سبزی خوردن جای می گیرد؛ اما حالت خشک شده این سبزی، جایگاه ویژه ای را در تهیه انواع غذاها مانند باقالی پلو و ماست و خیار به خود اختصاص داده است. همچنین افراد مبتلا به دیابت می توانند برای بهبود بیماری خود در کنار استفاده از انسولین، شوید خشک را هم به رژیم غذایی شان اضافه کنند.

سخن پایانی

انواع سبزی خوردن در سفره غذای ایرانی از گذشته تا به حال وجود داشته است و هر یک به علت دارا بودن خواصی فوق العاده، به بهبود بیماری های متعدد کمک می کنند. استفاده از سبزی خشک در برخی از فصول سال که دسترسی به سبزی تازه امکان ندارد، عطر و طعم خاصی را به غذا می دهند. شما بیشتر از کدام نوع سبزی خوردن استفاده می کنید؟ سبزی خشک محبوب شما در تهیه غذاها چیست؟

منبع: اسنپ مارکت

به "بررسی انواع سبزی خوردن و خواص آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی انواع سبزی خوردن و خواص آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید