طرقبه مشهد؛ شهر نفس های تازه

به گزارش وبلاگ دانشگاه، اسمش را بگذارم کم لطفی یا کم توجهی؟ توجه به شهر طرقبه را می گویم! قرار است درباره شهری صحبت کنم که شاید برای گردشگران کمی مهجور مانده و نسبت به آن کم لطفی شده است. طرقبه مشهد، از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز است که در خراسان رضوی واقع شده است و به نام ریه های تنفس مشهد شناخته می گردد. حیف نیست تا مشهد و زیارت امام رضا (ع) برویم ولی به ریه هایمان کمی هوای تازه هدیه نکنیم؟

طرقبه مشهد؛ شهر نفس های تازه

طرقبه شهر کوهستانی چهار فصلی است که منطقه ها طبیعی چشم نوازی دارد. در بهار و تابستان، همه چیز سرسبز و هوا خنک است، در پاییز و زمستان هم، باران و برفش حسابی به راه. هم می توان ساعت ها در طبیعت بکر، کنار چشمه و رودخانه ها پیک نیک کرد، هم می گردد برای سرگرمی به پارک ها و جاهای دیدنی سر زد، آخر کار هم وقتی حسابی دلتان ضعف رفت، خودتان را بسپارید به یکی از برترین رستوران های شاندیز تا غذایی خوشمزه در دفتر این سفر ثبت کنید.

در این مقاله چند قدم فراتر از مشهد همیشگی، مشهدی که همه می شناسند خواهیم رفت و درباره طرقبه با شما صحبت خواهم کرد. با مجله گردشگری وبلاگ دانشگاه همراه باشید تا رستوران ها، جاهای دیدنی و پارک های طرقبه را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم تا سفر خاطره انگیزتری داشته باشید.

آب و هوای طرقبه مشهد در زمستان چطور است؟

طرقبه مشهد در زمستان، آب وهوایی سرد دارد، معمولا کوهستان های اطراف پوشیده از برف و مناسب اسکی است.

رستوران های طرقبه مشهد کدامند؟

از رستوران های مهم طرقبه مشهد، باید به رستوران تشریفات، رستوران سران، رستوران گنجعلی خان، فست فود ملاقات، رستوران آرتیمان و… اشاره نمود.

رودخانه طرقبه مشهد چطور است؟

رودخانه مهم طرقبه مشهد به نام رودخانه پنج دره شناخته می گردد. این رودخانه از رشته کوه های بینالود و کوه فلسکه جاری شده و در میان راه به رود دیگری که از روستای کلاته آهن جاری است، می پیوندد و در نهایت به رودخانه بار می رسد. اطراف رودخانه از منطقه ها بسیار زیبا و مناسب طبیعت گردی است.

پارک های طرقبه مشهد کدامند؟

از پارک های پرطرفدار طرقبه می توان به پارک جنگلی وکیل آباد، پارک پونه، پارک بهمن، پارک کمر مقبولا و… اشاره نمود.

رستوران های طرقبه مشهد

طرقبه برای کسانی که اهل خورد و خوراک هستند و به شکم خود توجه ویژگی ای دارند، تعداد زیادی رستوران با غذاهای باکیفیت دارد. حتی بسیاری از ساکنین مشهد برای صرف غذا، سفر کوتاهی به طرقبه دارند تا یک وعده غذایی مهمان این منطقه دوست داشتنی باشند. تعدادی از محبوب ترین رستوران های طرقبه را به شما معرفی می کنیم.

رستوران تشریفات طرقبه مشهد، پیشنهاد شیشلیکی که نمی توان رد کرد

رستوران تشریفات، یکی از معروف ترین رستوران های طرقبه مشهد محسوب می گردد که در فضایی سرسبز قرار گرفته است. این رستوران دارای 14 آلاچیق با معماری های خاص،کافی شاپ، سالن های مختلف و پارکینگی بزرگ با ظرفیت 1500 ماشین است که همین موضوع خیال همه را از بابت جای پارک و ترافیک راحت می نماید.

رستوران تشریفات با طراحی منحصربه فردش، برای همه فصل های سال و برگزاری جشن ها یا همایش و سمینار مناسب است. این رستوران با انواع غذاهای ایرانی و بین المللی پذیرای میهمانان است، شیشلیک رستوران تشریفات جزو غذاهایی است که حتما باید امتحان کنید. غذا، پرسنل و خدمات رستوران تشریفات به گونه ای است حتما برای بازگشت دوباره به آن لحظه شماری خواهید کرد.

رستوران سران، تجربه ای لوکس در طرقبه مشهد

رستوران سران به عنوان یکی از پرطرفدارترین رستوران های طرقبه شناخته می گردد. رستورانی پنج ستاره با غذاهایی بسیار باکیفیت و خوشمزه که با خدمات و سرویس دهی عالی، کیف مشتری را کوک می نمایند. این رستوران دارای 3 طبقه رستوران، تالار پذیرایی و کافی شاپ است، هم منوی غذای ایرانی و هم فست فودی دارد؛ البته باید این نکته را در نظر بگیرید که غذاها کمی گران هستند اما شک نکنید کیفیتی که از غذا در رستوران سران تجربه می کنید، ارزش این هزینه را دارد.

فست فود ملاقات، محلی برای ملاقات دوستان

فست فود ملاقات در طرقبه مشهد، فضایی گرم و صمیمی با طراحی مدرن دارد که به صورت آلاچیق هایی در کنار رودخانه مصنوعی طراحی و ساخته شده است. این فست فود ظرفیتی نزدیک به پذیرایی 2000 نفر را داشته و نسبت به کیفیت خوب غذاها، قیمت های مناسبی پیش روی شما می گذارد. راستی احتیاج نیست نگران جای پارک باشید، این فست فود دارای پارکنیگ اختصاصی است.

سرگرمیات طرقبه مشهد

طرقبه دارای چند مجموعه سرگرمیی است که از جمله این مجموعه ها می توان به ویلاشهر و مجموعه گردشگری چالیدره اشاره نمود. ویلاشهر در فاصله 10 دقیقه ای طرقبه قرار گرفته است و شرایط سرگرمیی متنوع، در فضایی امن برای گردشگران و مردم مشهد ایجاد نموده است. در ادامه شما را با بخشی از این سرگرمیات آشنا می کنیم.

اسب سواری

سوارکاری از ورز ش های محبوب و البته کمی گران قیمت در منطقه طرقبه مشهد است. در صورتی که در زمینه بودجه سرگرمی خود محدودیتی ندارید، پیشنهاد می کنیم با سوارکاری خاطره خوشی از سفر برای خودتان رقم بزنید.

ماشین رانی یا پیست اتومبیل رانی

عاشق سرعت و رانندگی هستید؟ جای درستی آمده اید. طرقبه مشهد یک پیست اتومبیل رانی هیجان انگیز برای گردشگران و مردم شهر دارد که فرصت مناسبی برای خوش گذرانی و رانندگی با سرعت بالا است. البته بهتر است بدانید این سرگرمی نیز مانند اسب سواری، سرگرمی گران قیمتی محسوب می گردد.

پیست اسکی، لذت یک روز برفی

اگر در زمستان به طرقبه مشهد سفر کردید و دوست داشتید روز متفاوتی تجربه کنید، حتما به پیست اسکی ویلاشهر سر بزنید. پیست اسکی یکی از سرگرمیات محبوب ساکنین و گردشگران است. با اسکی در این پیست، لذت یک روز برفی را بچشید.

چالیدره طرقبه مشهد، تجربه یک روز شیرین

مجموعه سرگرمیی و گردشگری چالیدره در نزدیکی طرقبه مشهد، یکی از جاهای سرگرمیی با سرگرمیات نسبتا مقرون به صرفه قیمت است که روزانه تعداد بسیار زیادی از مردم مشهد و گردشگران برای سرگرمی به آن جا می فرایند.

چالیدره طرقبه، مجموعه ای از بازی های هیجان انگیز مثل زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله کابین و تله سیژ دارد. این مجموعه دارای یک دریاچه سرگرمیی است که محلی برای قایق سواری یا ماهی گیری نیز به شمار می رود. شما می توانید یک روز کامل در چالیدره خوش گذرانی کنید، گشت وگذار در این منطقه حسابی حالتان را جا می آورد.

پارک های نزدیک طرقبه مشهد

طرقبه، منطقه خوش آب وهوایی است که به خاطر چشمه ها و رودخانه هایش، پارک های جنگلی بی نظیری دارد. تعدادی از این پارک ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد، پارکی سرسبز به مساحت 250 هزار متر مربع با درخت های کهنسال نار، کاج، سرو و رودخانه ای است که از وسط آن می گذرد. پارک جنگلی وکیل آباد، از پارک های قدیمی طرقبه مشهد است که در دره ای باصفا قرار گرفته است و با بخش هایی از جمله رستوران، بوفه و آلاچیق، فضای مناسبی برای سرگرمی ساکنین مشهد و گردشگران ایجاد نموده است.

پارک پونه

پارک پونه، باغی سرسبز، در کنار رودخانه است که به خاطر فضای دلنشینی که دارد، یکی از مشهورترین پارک های طرقبه مشهد محسوب می گردد. این پارک دارای سه آب نمای معروف و امکانات رفاهی مختلف از جمله رستوران، آلاچیق و محوطه بازی بچه ها است. گردشگران می توانند به رایگان وارد پارک شده، از شنیدن صدای دلنشین رودخانه لذت ببرند و چند ساعتی در طبیعت قدم بزنند.

پارک بهمن

پارک بهمن یکی از پارک های سرسبز و خوش آب وهوای طرقبه است که مساحتی نزدیک به 8500 متر مربع دارد و فضای دلنشینی برای پیک نیک و خوش گذرانی است. این پارک با درختان بلندش سایه بانی برای گردشگران است، فرصتی که اگر چند ساعت روی نیمکت بنشینید و به تماشای طبیعت بپردازید، به آرامش می رسید.

پارک بهمن، فضایی به مساحت 270 متر مربع مخصوص بازی بچه ها با وسایل بازی متنوع است.

رودخانه طرقبه

رودخانه پنج دره، رودی است که از رشته کوه بینالود جاری شده و در میان راه، به رود دیگری که از روستای کلاته آهن می گذرد، می پیوندد. رودخانه پنج دره باعث ایجاد باغ های بکر زیبا و طبیعت بی نظیری شده است که باعث شده بسیاری از ساکنین مشهد در این منطقه ویلا بسازند.

دسترسی به رودخانه پنج دره هم با ماشین سواری و هم پیاده امکان پذیر است، فضای اطراف رودخانه هدف مناسبی برای پیاده روی و طبیعت گردی محسوب می گردد.

روستاهای نزدیک طرقبه مشهد، جایی برای تنفس

طرقبه به خاطر شرایط آب وهوایی و جغرافیایی که دارد، روستاهای ییلاقی دنج و زیبایی دارد که مقصد دائمی طبیعت گردها بوده است. در این بخش به معرفی تعدادی از روستاهای پررفت وآمد می پردازیم.

روستای کنگ

روستای کنگ یکی از جاهای بسیار دیدنی طرقبه مشهد است، کلمه کنگ به دو معنی پرنده ای که در کوهستان خانه دارد و دژ مستحکم است.

تاریخ این این روستا به دوران پیش از اسلام می رسد و از نظر معماری شباهت زیادی به ماسوله دارد. روستای کنگ با معماری پلکانی و جاذبه های تاریخی و طبیعی که دارد، روستایی است که دوست داران طبیعت نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

از جمله جاهای دیدنی روستای کنگ می توان به رباط شاه عباسی، رودخانه و آبشار کنگ، قلعه تیغ میان، قبرستان تاریخی کنگ، مزار شیخ عبداله و قلعه حصار اشاره نمود.

روستای نغندر

واژه نغندر ترکیبی از کلمه نوغان به معنی ابریشم و پسوند در به معنی دره است. دره ابریشم، نامی است که به خاطر فراوانی درختان توت و پرورش کرم ابریشم در این روستا، انتخاب شده است، نغندر نقش موثری در صنعت نخ ابریشم داشته است. نغندر روستایی کوهستانی و سرسبز است که در 10 کیلومتری طرقبه قرار گرفته و مردمی خونگرم و دوست داشتنی دارد.

از جاذبه های گردشگری روستای نغندر می توان به باغ ها و طبیعت بکر آن، قلعه قدیمی نغندر، گورستان تاریخی روستا و مقبره شیخ جمال الدین محمد نغندری طوسی اشاره نمود.

روستای کلاته آهن

روستای کلاته آهن نام عجیب غریبی دارد. دلیل نام گذاری این روستا بقایای کوره های آهنگری و ذوب آهنی است که مربوط به 300 سال قبل است. اهالی روستا معتقدند، به خاطر این بقایا، پس از جوشاندن آب رودخانه و چشمه، رسوبات قرمز رنگی در ظروف باقی می ماند که همین رسوبات وجه تسمیه این روستا است.

این روستا در 10 کیلومتری جنوب غربی طرقبه قرار گرفته است، به خاطر خاطر موقعیت و شرایط جغرافیایی آن، شغل بیشتر روستاییان روستا، کشاورزی و دام پروری است. از مهم ترین محصولات کشاورزی روستای کلاته آهن، سیب، گردو، گیلاس و آلو است.

دسترسی به طرقبه مشهد

آدرس طرقبه مشهد: استان خراسان رضوی، شهرمشهد، 18 کیلومتری راستا جاده جاغرق در جنوب غربی مشهد، طرقبه مشهد

سفر به طرقبه اصلا کار سختی نیست و دسترسی به آن بسیار آسان است. برای سفر به طرقبه هم می توانید از ماشین شخصی بهره ببرید هم با مترو به آن برسید.

اگر با ماشین شخصی به این سفر می روید، باید راستای نیم ساعته طی کنید، ابتدا وارد خیابان وکیل آباد شده، سپس در جاده ای که به سمت بلوار امام رضا می رود حرکت کنید تا به بلوار طرقبه برسید.

اگر از مترو استفاده می کنید، در ایستگاه ترمینال غربی پیاده شوید و در ادامه با اتوبوس یا تاکسی خود را به طرقبه برسانید.

آدرس طرقبه مشهد روی گوگل مپ

سخن آخر

طرقبه شهری است که هم جاهای دیدنی زیاد دارد، هم جاهای سرگرمیی، دارای آب وهوای دلچسبی است و اگر کسی اهل رستوران های خوب باشد، قطعا ناامید نخواهد شد. اگر دقت کنید، می بینید طرقبه با ویژگی هایی که دارد، بالاخره راهی برای به دست آوردن دل گردشگران پیدا می نماید. نزدیکی این شهر به مشهد کار را برای مسافران راحت نموده، اگر مسافر مشهد هستید، یک سر هم به طرقبه بزنید.

با سفر به شهر طرقبه، تجربه ای دوست داشتنی از معاشرت با مردم خونگرم این شهر خواهید داشت و با گردش در روستاها و پیک نیک در طبیعت بکر آن خاطرات خوشی خواهید ساخت. مطمئنا بعد از برگشت از سفر، صدای آب زلال رودخانه پنج دره همچنان توی گوش هایتان خواهد ماند و دوباره شما را به طرقبه دعوت خواهد نمود.

منبع: علی بابا

به "طرقبه مشهد؛ شهر نفس های تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرقبه مشهد؛ شهر نفس های تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید