طریقه مصرف رازیانه

به گزارش وبلاگ دانشگاه، رازیانه گیاهی است معطر و خوشبو و با خواص زیاد که از دریای مدیترانه نشات می گیرد. در فرهنگ این منطقه، مدت ها از رازیانه در آشپزی و پزشکی استفاده می شده است. این گیاه در منطقه ها ساحلی رشد می نماید. در ادامه این مطلب در ابتدا شما را با خواص این گیاه آشنا نموده و در ادامه طریقه مصرف رازیانه را به شما خواهیم آموخت.

طریقه مصرف رازیانه

طبع گیاه رازیانه چیست؟

گیاه رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران از آن به نام گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می گردد؛ زیرا این گیاه، گیاه بسیار گرمی است. به طور کلی تمام قسمت های رازیانه خاصیت درمانی دارد، اما بیشترین قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه است که دارای روغن اسانس فرار بوده و مهمترین ترکیب شیمیایی آن آنتول است و بیشترین خواص این گیاه مربوط به این ترکیب است. از طرفی دیگر مزه شیرین رازیانه مربوط به وجود آنتوئل و استراگول در آن است.

خواص زیاد رازیانه برای لاغری در طب سنتی بسیار توصیه شده است. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص و طریقه مصرف رازیانه در زندگی انسان ها بیشتر آشنا کنیم.

طریقه مصرف رازیانه برای لاغری

طبع گیاه رازیانه گرم و خشک است و قسمت هایی از آن که قابل استفاده است عبارتند از برگ و ربشه آن. رازیانه به دو شکل دانه و عرق گیاهی یافت می گردد. مصرف رازیانه برای لاغری بسیار توصیه شده است. رازیانه به عنوان یک چربی سوز قوی عمل می نماید و در حفظ تناسب اندام بسیار موثر است. این گیاه قادر است چربی های تجمیع شده در بدن را از بین ببرد و در روند کاهش وزن بسیار موثر است. رازیانه با از بین بردن مسائل دستگاه گوارش می تواند تاثیر خوبی بر هضم بهتر غذا بگذارد و همین امر خواص رازیانه را برای لاغری مهم نموده است. بعلاوه رازیانه احساس گرسنگی را کم نموده و از پرخوری جلوگیری می نماید و به کاهش وزن و کاهش اشتها یاری می نماید.

یکی از برترین خواص رازیانه، تقویت دستگاه گوارش است. رازیانه مسکنی قوی برای دردهای معده، زخم و سردی معده است. از طرفی به هضم بهتر غذا یاری نموده و بادشکن است.

اگر از رازیانه به عنوان مسهل استفاده می کنید می توانید آن را با عسل و سکنجبین مصرف کنید. از دیگر فواید رازیانه می توان به درمان درد گلو، تقویت حنجره و درمان تنگی نفس اشاره نمود. برای از بین بردن سرفه و تقویت دستگاه تنفسی می توانید از دم نموده رازیانه به همراه پر سیاوشان و انجیر بهره ببرید. بعلاوه دمنوش رازیانه در درمان سردرد های ناشی از میگرن به کار می رود. رازیانه برای از بین بردن سوزش ادرار نیز توصیه می گردد.

مصرف رازیانه برای زنان دردوران های مختلف توصیه شده است. با این وجود به تحقیقات صورت گرفته و استفاده از رازیانه در دوره های مختلف می پردازیم.

مصرف رازیانه در دوران شیردهی

قرن هاست رازیانه به عنوان روشی برای افزایش شیر زنان مورد استفاده قرار می گیرد. رازیانه دارای خواصی است که مشابه استروژن عمل می نماید. این هورمون به طور طبیعی به افزایش شیر مادران یاری می نماید.

عوارض جانبی رازیانه در دوره شیردهی

احتمالا متوجه شده اید که کودک شما خیلی زیاد می خوابد و همین موضوع شما را نگران نموده است. اگر احساس می کنید که کودکتان بیش از حد می خوابد برای مصرف رازیانه حتما با پزشک مشورت کنید. مصرف این گیاه ممکن است موجب خواب آلودگی نوزاد شما گردد.

اگر مبتلا به دیابت هستید و یا قبلا به دیابت مبتلا بوده اید، قبل از مصرف رازیانه با پزشک خود مشورت کنید. رازیانه می تواند سطوح قند خون را کاهش دهد.

رازیانه و بزرگ شدن سینه

فلاونوئیدهای موجود در دانه های رازیانه اندازه استروژن را افزایش داده و درنتیجه باعث بزرگ شدن سینه می گردد.

رازیانه برای یائسگی

مطالعات نشان داده است که مصرف رازیانه به علت مقادیر بالای فیتواستروژن در زنان علائم یائسگی را کاهش می دهد.

دیگر فواید رازیانه

  • تحقیقات نشان داده است که چای رازیانه و روغن رازیانه برای درمان کولیک یا قولنج در نوزادان و بچه ها مفید است.
  • رازیانه حاوی مقادیر بالای پتاسیم بوده و می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.
  • فلاونوئیدها، ویتامین سی و روی موجود در رازیانه برای سلامت چشم ودرمان بیماری های چشمی مفید است.
  • رازیانه حاوی روغن آنتیول و سلنیوم است که از سرطان تخمدان، رحم، سینه، و روده بزرگ جلوگیری می نماید.
  • رازیانه یکی از برترین گیاهان دارویی برای بهبود گردش خون در بدن است که می تواند کم خونی را درمان کند.

طریقه مصرف رازیانه به روش سنتی

در بیشتر شکل های کاربرد سنتی آن، دانه رازیانه را داخل آب گرم می گذارند و سپس به آن کمی عسل اضافه نموده تا مزه شیرینی به دست آورد.

مصرف رازیانه خشک شده و یا به شکل کپسول

می توانید دانه های رازیانه را در خانه خشک کنید و به صورت خام بخورید. یا آنها را به شکل پودر در آورید و در یک لیوان آب گرم بریزید و بنوشید. می توانید شکل کپسول رازیانه را از داروخانه ها تهیه کنید.

مصرف رازیانه به صورت یک گیاه

بدین منظور می توانید قسمت هایی از این گیاه را به صورت خام یا پخته شده مصرف کنید. بعلاوه می توانید آن را به سوپ یا سالد خود و یا هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

طریقه مصرف رازیانه به صورت چای

طریقه درست کردن چای رازیانه

زمانی که شما باردار هستید، بسیار مهم است که قبل از مصرف هر ماده غذایی، در خصوص آن با پزشک خود مشورت کنید. دکتر شما برترین قاضی برای مصرف این گیاهان است و اگر دکتر شما با مصرف چای رازیانه موافقت کرد، با دستور زیر می توانید رازیانه را در منزل خود درست کند:

موارد لازم:

  • دانه های رازیانه
  • آب
  • عسل و یا شربت

طرز تهیه:

ابتدا دانه های رازیانه را خوب شسته، خرد نموده و آسیاب کنید. آب را داخل کتری ریخته، بگذارید خوب بجوشد. سپس پودر دانه های رازیانه آماده شده را به آب جوش اضافه کنید. در کتری را بگذارید و شعله را خاموش کنید و بگذارید 5 دقیقه به همان صورت باقی بماند. بعد از 5 دقیقه، عسل و یا شربت را به آن اضافه کنید. چای آماده مصرف است، مواظب باشید که آن را ولرم مصرف کنید.

مصرف رازیانه به شکل ماسک

یکی دیگر از راه های مصرف رازیانه، استفاده از آن به شکل ماسک است.

ماسک رازیانه برای جوش صورت

اندازهی از دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سرد گردد. حالا این محلول را بر روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک جوان کننده پوست رازیانه

دانه های رازیانه را در نصف فنجان آب جوش بریزید و یک قاشق زعفران به آن اضافه کنید، بگذارید 30 دقیقه بماند وقتی که سرد شد، اندازهی عسل به آن اضافه کنید. خمیر بدست آمده را روی صورت خود گذاشته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بر روی پوست تان بماند؛ سپس با آب گرم بشویید.

ماسک رازیانه برای تقویت موی سر

دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذایرد نیم ساعت بماند. سپس یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید؛ بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

به "طریقه مصرف رازیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه مصرف رازیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید