قایق سواری در تالاب انزلی

به گزارش وبلاگ دانشگاه، بیش ترین نرخی که اتحادیه برای گردش در تالاب و منطقه نیلوفرهای مردابی مصوب نموده یک میلیون و 200 هزار تومان است.

قایق سواری در تالاب انزلی

به گزارش وبلاگ دانشگاه، یکی از مقاصدی که در سفر به انزلی استفاده از آن خالی از لطف نیست، قایق سواری در تالاب انزلی است که امکان بازدید از منطقه ها مختلف این پهنه آبی که مامن گیاهان و جانوران و ماهیان گوناگونی است را فراهم نموده است.

البته تا جایی که مقدور است باید در این سفر از قایق داران مجاز و تحت نظر تعاونی قایق داران درخواست خدمات کرد تا علاوه بر رعایت انصاف در نرخ های دریافتی، مرجعی قانونی برای پاسخگویی به سوالات مسافران وجود داشته باشد.

مراقب اخذ نرخ های اضافه از قایق داران غیرمجاز باشید

در همین رابطه علی ملکی، یکی از اعضای فعال در اتحادیه تعاونی قایق داران بندر انزلی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فعالیت قایقرانان مجاز در قالب شرکت تعاونی داخل بلوار انزلی است و علاقه مندان با مراجعه به آنجا می توانند خدمات مورد نظر خود را دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه مسیرهای گردش در تالاب به وسیله اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بعلاوه نرخ ها به وسیله اتحادیه قایق داران تعیین می گردد، اضافه کرد: وظیفه ما این است که به مسافر خوش بگذرد به ویژه در فصل تابستان که فصل لاله های تالابی است و بیشتر گردشگران برای بازدید از این گل های زیبا به بندر انزلی سفر می نمایند.

ملکی توضیح داد: مسیرهایی که در حال حاضر برای قایق سواری در تالاب تعیین شده جزیره، منطقه ها حفاظت شده پرندگان، منطقه نیلوفرهای آبی و منطقه حیات وحش در شرق تالاب است.

وی اضافه کرد: در گذشته مسیرهای زیادی برای تردد قایق ها وجود داشت ولی با خشک شدن تالاب و رودخانه های منتهی به آن، در حال حاضر فقط دو رودخانه اصلی سیاه درویشان که نهنگ روگای بزرگ هم می گویند و بعلاوه رودخانه راستِ خاله که تا سمت نوخاله و پیر بازار ادامه دارد و تنها نصف مسیر آن باز است و بقیه آن خشک شده، قابلیت قایق سواری دارد.

ملکی با اشاره به توسعه زیاد سنبل آبی در سطح تالاب انزلی گفت: مسافرینی که به بندر انزلی می آیند به هیچ عنوان سنبل آبی را با خود جابجا ننمایند زیرا یکی از عوامل رشد بی رویه این گیاه مهاجم، عوامل انسانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه سنبل آبی فقط زیبایی کاذب دارد و جان ِ تالاب و موجودات آن را تحت تاثیر قرار داده، گفت: دو دهه قبل در شنبه بازار انزلی و میدان شهرداری رشت این گیاه را به عنوان گلی که احتیاج به خاک نداشت، می فروختند و امروز این گیاه بلای جان تالاب و افرادی شده که اقتصاد آنها وابسته به این زیست بوم بود.

این قایقران با بیان اینکه یکی از عمده مسائل فعالان این صنف، قایق دارانی هستند که بدون مجوز و با نرخ های بدون نظارت فعالیت دارند، اضافه کرد: اینها با قیمت های بین راهی و خارج از نظارت تعاونی قایق داران، با عنوان خدمات ویژه و اختصاصی، مسافرین را سوار می نمایند و گاها نرخ های چند میلیونی هم می گیرند.

وی اضافه کرد: بیش ترین نرخی که اتحادیه برای گردش در تالاب و منطقه نیلوفرهای مردابی مصوب نموده یک میلیون و 200 هزار تومان است که رفت و برگشت هم حدوداً یک ساعت طول می کشد ولی از آنجا که مسافرها اطلاعات کافی ندارند، قیمت های بیشتری از سوی قایقداران غیرمجاز اخذ می گردد.

ملکی با اشاره به جای خالی تابلوهای راهنمای گردشگران در بلوار بندر انزلی برای قایق سواری و تماشا کشتی ها از نزدیک گفت: مسافران معمولا با ماشین روی پل انزلی توقف می نمایند که این اقدام ممکن است منجر به تصادف گردد.

وی اضافه کرد: با مراجعه به بلوار قدس بندر انزلی علاوه بر تماشا کشتی ها از نزدیک و گرفتن عکسهای زیبای یادگاری می توانند از تعاونی های مجاز نیز درخواست قایق سواری داشته باشند.

ملکی توضیح داد: بارها به شهرداری برای نصب تابلوهای راهنمای گردشگران مراجعه کردیم ولی این درخواست در پیچ و خم بروکراسی اداری مانده هست.

قایق هایی که تحت نظر تعاونی نیستند، ساماندهی شوند

شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: ذات بندر انزلی گردشگری دریایی است که استفاده از تالاب را نیز در این حوزه می توان لحاظ کرد و برای توسعه آن باید الزامات و زیرساخت های گردشگری دریایی فراهم گردد.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و بخش های خصوصی ورود خوبی در زمینه توسعه خدمات در حوزه گردشگری دریایی داشته و چند کشتی تفریحی فعال شده است.

جعفری توضیح داد: دستگاه های متولی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی که متولی اصلی دریا در بخش قایقرانی و اسکله است می توانند با حمایت فعالان گردشگری دریایی خدمات این حوزه را بیش از پیش ساماندهی نمایند.

رئیس شورای شهر بندرانزلی، پرداخت تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران را یکی از سیاست های تشویقی مطرح نمود و گفت: حداقل از این طریق سرمایه گذاران می توانند قایق هایشان را نوسازی نموده و خدمات بهتری به گردشگران و مسافران در این حوزه ارائه نمایند.

جعفری تاکید نمود: فضای شهری را در اختیار تعاونی قایقران قرار دادیم تا بتوانند تبلیغات لازم را در حوزه تبلیغات شهری مرتبط با فعالیت هایشان انجام دهند.

وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که در زمینه فعالیت قایقداران باید مورد توجه باشد ساماندهی قایق هایی است که تحت نظر تعاونی نیستند.

جعفری توضیح داد: با توجه به اینکه چرخ زندگی قایق داران در تالاب می چرخد لذا باید از حالت بلاتکلیفی بیرون آمده و ساماندهی شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی توضیح داد: با توجه به شرایط نگران نماینده تالاب انزلی، یکی از مهمترین مطالبات ما و همه قایقرانان، لایروبی تالاب و روگاهای آن است که در طول این سالها قول ها و وعده هایی در این خصوص داده شده اما متاسفانه اجرای آن به کندی صورت می گیرد.

منبع: دنیای سفر

به "قایق سواری در تالاب انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قایق سواری در تالاب انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید