همه چیز درباره برترین مودم مخابرات: کدام مودم برای اینترنت مخابرات بهتر است؟

به گزارش وبلاگ دانشگاه، بعضی اوقات کاربرانی را مشاهده می کنم که دنبال برترین مودم مخابرات هستند یا سوال می نمایند برترین مودم برای استفاده از اینترنت مخابرات چیست؟ دقیقا مانند کاربرانی که دنبال برترین مودم همراه اول یا برترین مودم ایرانسل هستند.

همه چیز درباره برترین مودم مخابرات: کدام مودم برای اینترنت مخابرات بهتر است؟

عجیب تر اینکه بعضی سایت ها را می بینم که دارند برترین مودم مخابرات را می فروشند یا راهنمای خرید برای برترین مودم مخابرات منتشر کردند و بعد لینک به مودم های فروشگاهی دادند. وقتی به لیست این مودم ها هم نگاه می کنید؛ از مودم 4G و TD-LTE بگیرید تا انواع مودم های ADSL و VDSL در آن یافت می گردد؛ بالای این مودم ها هم نوشته شده: برترین مودم مخابرات.

بدتر از این فروشگاه های آنلاین، فروشگاه های کوچک در شهرستان ها هستند که هر مودمی را با هر قیمتی به عنوان برترین مودم مخابرات یا برترین مودم همراه اول و ایرانسل به مردم می فروشند. فردی به آن ها مراجعه می نماید و لپ تاپش را برای تعمیر می برد و می گوید که سرعت اینترنتش بسیار پایین آمده است.

بیشتر بخوانید:

این فروشنده هم سریعا به او می گوید چه مودمی استفاده می کنید؟ بعد هم می گوید مشکل از مودم است و اگر یک مودم مناسب استفاده از اینترنت مخابرات بگیرید؛ مشکل حل می گردد. در نهایت هم یک مودم ADSL ساده را به طرف می فروشد.

قطعا هم سرعت اینترنت این کاربر بهتر نخواهد شد و اگر دوباره سراغ فروشنده بیاید و گله کند که پس چرا سرعت اینترنت لپ تاپ بهتر نشد؛ فروشنده یک بهانه جور می نماید؛ مثلا این روزها سرعت اینترنت مخابرات در کل کشور خراب است یا کابل های تلفن خانه قدیمی و فرسوده هستند یا اینکه لپ تاپ را باید عوض کنید.

من در اینجا می خواهم به چندین سوال یا بهتر بگویم باور غلط درباره مودم و اینترنت مخابرات جواب دهم و دوست دارم هر فردی این مقاله را خواند؛ به دیگران هم منتقل کند یا مردم سرزمین ما، مطلع تر و با دانش تر و خردمندتر شوند و پولی که برای دریافتش زحمت فراوانی کشیدند را بی فایده هدر ندهند.

نه اینکه من مخالف خرید مودم یا روتر هستم؛ بلکه اتفاقا یکی از گلایه هایم این است که چرا مردم هنوز دارند یک مودم قدیمی و از کار افتاده را استفاده می نمایند و حاضراند برای هر چیزی پول بدهند ولی برای مودم پول نمی دهند. بلکه صحبتم این است که باید بدانند چه چیزی می خرند و چرا می خرند و با بهانه هایی مانند برترین مودم مخابرات یا برترین مودم برای اینترنت مخابرات یا مودم مناسب مخابرات و این چیزها، گول نخورند!

آیا برترین مودم مخابرات داریم؟

هیچ مودمی، برترین مودم مخابرات نیست. یعنی نمی توان هیچ مودمی را گفت برترین مودم مخابرات است.

شرکت مخابرات ایران سه نوع اینترنت می دهد: ADSL و VDSL و FTTH. هر مودمی که با این فناوری اینترنت سازگار باشد و بتواند روی این نوع اینترنت کار کند؛ می تواند برترین مودم مخابرات باشد. برای اینترنت ADSL باید یک مودم ADSL خرید؛ برای اینترنت VDSL باید یک مودم VDSL و برای اینترنت فیبرنوری یا FTTH هم مودم فیبرنوری یا GPON داشت.

شرکت مخابرات از خودش مودم ندارد یا سازنده مودم نیست که بتوان گفت برترین مودم مخابرات کدام مدل است. بین مودم های ADSL و VDSL و FTTH هم عمدتا در فناوری اینترنت تفاوت چندانی نیست بلکه در وای فای و درگاه ها و تراشه مودم و آنتن ها تفاوت هایی هست. بنابراین، اصلا گفتن این جمله که برترین مودم مخابرات کدام مودم است؛ کاملا اشتباه است.

شاید بهتر باشد بگوییم: برترین مودم برای اینترنت ADSL کدام است یا بگوییم برترین مودم برای استفاده از اینترنت VDSL کدام است.

شاید درباره اپراتورهای خارجی بتوان گفت که مثلا برترین مودم تی - موبایل کدام است یا برترین مودم شرکت AT&T چه مودمی است؛ چون این اپراتورها خودشان مودم کابلی یا فیبرنوری یا موبایل کاربران را تامین می نمایند ولی شرکت مخابرات هرگز چنین کاری نمی نماید و اصولا اگر چند مودم هم به کاربران داده است؛ یک فروشنده مودم بوده و مودم های اختصاصی خودش را نداده است.

آیا حتما باید مودمی خرید که با اینترنت مخابرات کار کند؟

برای اتصال به اینترنت مخابرات، احتیاجی به یک مودم خاص نیست. ببینید چه نوع اینترنتی از مخابرات گرفتید؛ بعد مودم دارای آن فناوری را بخرید. مثلا، اگر اینترنت ADSL مخابرات را خریداری کردید؛ در بازار هر مودم ADSL بخرید؛ می توانید از اینترنت مخابرات بهره ببرید.

اگر اینترنت VDSL یا فیبرنوری گرفتید؛ باز هم اگر یک مودم ADSL/VDSL یا GPON بخرید؛ می توانید به اینترنت مخابرات وصل شوید.

ماجرای این مودم هایی که مخابرات می دهد؛ چیست؟

بعضی کاربران می گویند مودم هایی که مخابرات می دهد؛ برترین مودم مخابرات است یا برترین مودمی است که می توان با آن به اینترنت مخابرات وصل شد و سرعتی بیشتر از مودم های دیگر می دهند.

این باور هم اساسا اشتباه است و مخابرات سازنده یا مودم خاص نیست یا سفارش مودمی با مشخصات ویژه ای برای استفاده از اینترنتش را نمی دهد بلکه صرفا با یک شرکت واردنماینده مودم یا سازنده مودم در ایران مانند یوتل قرارداد می بندد و مودم ها را مقرون به صرفه تر خریداری نموده و با یک سود به کاربران می فروشد تا پول بیشتری کسب کند.

این طور نیست که فقط مودم هایی که مخابرات می دهد؛ برای استفاده از اینترنت مخابرات مناسب باشند یا مودم هایی که مخابرات می دهد؛ سریع ترین اینترنت را بدهند.

آیا مودم هایی که مخابرات می دهد؛ سریع تر از مودم های بازار هستند؟

خیر این طور نیست و اصولا سرعت مودم و وای فای، ارتباطی با اینترنت یک شرکت خاص ندارد. این صحبت ها و باورها را فروشنده ها یا مخابراتی ها در جامعه رواج می دهند تا سود خود را ببرند.

گفتیم هر مودمی که از فناوری ADSL پشتیبانی کند؛ می تواند به اینترنت ADSL مخابرات وصل شده و برترین سرعت را بدهد. اصولا، سرعت اینترنت بیشتر از اینکه به مودم بستگی داشته باشد؛ به خط تلفن و خود سرویس دهنده اینترنت و سرویسی که خریداری کردید و شلوغی مراکز مخابراتی و … بستگی دارد.

دقت کنید داریم درباره سرعت اینترنت صحبت می کنیم نه سرعت وای فای. ممکن است یک مودم چون وای فای قوی تری دارد و از آنتن های بیشتر با پوشش دهی وسیع تری برخوردار است؛ سرعت وای فای بهتری داشته و شما تصور کنید که سرعت اینترنت مخابرات بهتری می دهد ولی این طور نیست.

حداکثر سرعت اینترنت ADSL مخابرات 2 مگابیت، 4 مگابیت، 8 مگابیت و 16 مگابیت است. بسته به اینکه کدام سرویس و سرعت را خریداری کردید؛ یکی از این سرعت ها در شرایط ایده آل به شما داده می گردد. حالا هر مودم ADSL بخرید؛ همین سرعت را کم و بیش به شما خواهد داد ولی وای فای مودم ها فرق دارد و یک مودم سرعت بهتری می دهد و یک مودم قدیمی تر است و سرعت پایین تری می دهد. یک مودم وای فای تک بانده دارد و مودم دیگری از وای فای دو بانده برخوردار است.

بنابراین، اینکه یک مودم خاص روی اینترنت مخابرات سرعت بهتری می دهد؛ باوری از اساس اشتباه است و ما باید دنبال مودم هایی با وای فای قوی تر باشیم.

مودم های گران تر و رده بالاتر، سرعت اینترنت مخابرات بیشتری می دهند؟

یک تصور دیگر این است که مثلا مودم هایی با پردازنده چند هسته ای قدرتمند یا گران تر، سرعت اینترنت بیشتری می دهند و برای اینترنت مخابرات بهتر هستند.

بله؛ درست است که مودم های رده بالا و پرچم دار یا مودم های گیمینگ و مودم هایی که سخت افزار قوی تری دارند؛ قدرت پردازش ترافیک بیشتری داشته و پینگ کمتری می دهند و شاید سرعت اینترنت بالاتری هم بدهند ولی اصولا باز هم مشخصات یک مودم ارتباطی با اینترنت یک شرکت پیدا نمی نماید.

همین مودم روی اینترنت شاتل هم می تواند سرعت بالاتری بدهد؛ برای پارس آنلاین و های وب و پیشگامان و آسیاتک هم سرعت بیشتری دارد.

آیا فقط باید از مودم های مخابرات استفاده کنیم؟

بعضی فروشنده ها یا سایت ها تبلیغ می نمایند که فقط با مودمی که مخابرات می فروشد یا حالا هر شرکت سرویس دهنده ای می فروشد؛ می توانید به اینترنت آن ها وصل شوید.

مثلا، اگر مودمی که مخابرات یا شاتل یا آسیاتک را می دهد؛ قبول نکنید و آن را نخرید؛ نمی توانید به اینترنت مخابرات یا اینترنت شاتل یا اینترنت آسیاتک وصل شوید یا سرعت خوبی نخواهید داشت.

این باور را هم دور بریزید و بدانید شما هیچ گاه مجبور به خرید مودم از سرویس دهنده اینترنت نیستید و به راحتی می توانید در بازار مودم های زیادی برای اتصال به اینترنت ADSL یا VDSL یا FTTH هر شرکتی پیدا کنید.

مودم های مخابرات تنظیماتی دارند که باعث می شوند اینترنت سریع تر و بهتری داشته باشیم؟

متاسفانه این باور هم اشتباه است و مخابرات یا هر شرکت دیگری، تنظیمات خاصی روی مودم ها اعمال نمی نماید یا اگر تنظیمی اعمال نموده باشد؛ شما هم در خانه می توانید همان تنظیم را روی مودم تازه خریداری شده، اعمال کنید.

اینکه یک مودم با تنظیمات مخابرات بخریم؛ سرعت اینترنت ما بهتر می گردد؛ باز هم باوری است که شرکت مخابرات یا فروشنده ها می خواهند در فکر من و شمای کاربر القا نمایند تا مودم خودشان را بفروشند.

آیا مودم های یک برند خاص با اینترنت مخابرات سازگارتر هستند؟

سراغ شایعه بعدی برویم که باز زیاد شنیده می گردد: گفته اند مودم های تی پی لینک با اینترنت مخابرات سازگارتر هستند یا گفتند مودم های دی لینک اصلا برای اینترنت مخابرات مناسب نیستند.

برای استفاده از اینترنت ADSL یا VDSL یا FTTH، اصولا کاری به نام ها و برندها نداشته باشید. هر مودم ADSL یا VDSL یا FTTH می تواند به اینترنت ADSL یا VDSL یا FTTH هر شرکتی وصل گردد.

آن چیزی که در مودم ها، تفاوت ایجاد می نماید؛ کیفیت ساخت مودم، مشخصات سخت افزار، آنتن ها، درگاه ها و وای فای است. وقتی شما یک مودم قدیمی تک آنتنه تک باند از دی لینک می خرید؛ مسلما سرعت کمتری نسبت به مودم دو بانده دو آنتنه و تازهتر تی پی لینک دارد.

شما با مودم های برندهای ایسوس، نت گیر، لینک سیس، دی لینک، تی پی لینک، تندا، زایکسل و … می توانید به اینترنت هر شرکتی وصل شوید و نگرانی از بابت سازگاری نداشته باشید؛ بلکه دنبال مشخصات سخت افزاری و وای فای مودم بروید که یک مدل بهتر بخرید.

قیمت مودم مخابرات رایگان است؟

بعضی فروشنده ها یا سایت ها می گویند اگر از مخابرات اینترنت بگیرید یا فلان سرویس را بخرید؛ مودم مخابرات را رایگان تحویل خواهید گرفت!

این حرف هم اشتباه است و هیچ اپراتور یا سرویس دهنده اینترنتی، مودم رایگان به مشتری نمی دهد؛ بلکه پول مودم را محاسبه نموده و از مشتری می گیرد؛ حالا ممکن است سرویس خودش را کمتر بفروشد ولی قیمت مودم را مقرون به صرفه تر از بازار یا گران تر از بازار، حتما از مشتری می گیرد.

مثالی بزنیم تا بهتر متوجه شوید. تصور کنید سرویس یک ساله اینترنت 500 گیگابایت ADSL مخابرات 500 هزار تومان است. قیمت یک مودم ADSL در بازار هم 600 هزار تومان است. مخابرات برای بازاریابی و فروش بیشتر؛ کل این سرویس اینترنت و مودم را با هم به شما 600 هزار تومان می دهد و این طور وانمود می نماید که مودم رایگان شده است ولی در واقع اینترنت را برای سال اول به شما رایگان داده و پول مودم را گرفته است. شما از سال دوم مجبور هستید اینترنت مخابرات را با پول بیشتری بخرید.

پیشنهاد خرید برترین مودم مخابرات؟

در پایان می خواهیم بگوییم برای استفاده از اینترنت مخابرات، چه مودم هایی مناسب هستند یا اینکه برترین مودم برای استفاده از اینترنت ADSL چیست؟

ابتدا، باید تصمیم بگیرید مودمی با وای فای تک بانده یا دو بانده احتیاج دارید؟ مودمی برای استفاده چند دستگاه احتیاج دارید؟ مودمی برای کارهای معمولی یا گیمینگ و فراوری محتوا و استریم ویدئو احتیاج دارید؟ مودمی برای یک خانه آپارتمانی 60 متری احتیاج دارید یا برای یک خانه ویلایی 150 متری و بزرگ تر؟

همه این فاکتورها در خرید یک مودم خوب و مناسب احتیاج شما، دخیل هستند و برعکس چیزی که در بازار گفته می گردد؛ اصلا مهم نیست این مودم را می خواهید برای اینترنت شاتل بهره ببرید یا اینترنت مخابرات یا اینترنت آسیاتک و های وب و پارس آنلاین!

از جمله مودم های خوش قیمت تک بانده ADSL/VDSL برای مصارف معمولی می توان به مودم های زیر اشاره نمود:

تی پی لینک TD-W8961

تی پی لینک TD-9960

تی پی لینک TD-W9970 (برای اینترنت VDSL هم مناسب است)

دی لینک DSL-244 NEW

دی لینک DSL-2740U

دی لینک DSL-2750U

زایکسل VMG5301-T20A (برای اینترنت VDSL هم مناسب است)

زایکسل VMG1312-T20B (برای اینترنت VDSL هم مناسب است)

ایسوس DSL-N16

اگر می خواهید مودم دو بانده خوش قیمت ADSL/VDSL بخرید:

تی پی لینک VR400

تی پی لینک VR300

دی لینک DSL2877AL

ایسوس DSL-AC51

اگر علاقه مند هستید درباره مودم های ADSL و VDSL و FTTH برتر بازار اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ مطالب زیر را بخوانید:

  • پرونده ویژه: راهنمای خرید مودم ADSL و VDSL در سال 1400
  • برترین مودم روترهای ADSL/VDSL زیر 2 میلیون تومان بازار ایران
  • معرفی 12 مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران
  • 5 مودم روتر پرسرعت بازار ایران را بشناسید
  • 6 مودم روتر VDSL مقرون به صرفه قیمت بازار ایران
  • 5 مودم فیبرنوری GPON برتر بازار ایران
منبع: شبکه چی

به "همه چیز درباره برترین مودم مخابرات: کدام مودم برای اینترنت مخابرات بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره برترین مودم مخابرات: کدام مودم برای اینترنت مخابرات بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید