چند راه چاره ساده برای مقابله با عرق کردن در تابستان

به گزارش وبلاگ دانشگاه، بدن دارای دو تا چهار میلیون غده عرق، در زیر بغل، پا، کف دست، کشاله ران و روی پیشانی است. عرق کردن یکی از واکنش های طبیعی بدن است و به صورت نرمال، تمامی انسان ها در طول روز و فعالیت های خود، عرق می نمایند. عوامل بسیار زیادی باعث عرق کردن افراد می گردد.

چند راه چاره ساده برای مقابله با عرق کردن در تابستان

رژیم های غذایی مختلف، رطوبت محیط، استرس، ورزش، تغییرات هورمونی، اضافه وزن، داروهای مختلف و بسیاری عوامل دیگر باعث تعریق خواهند شد. این مراحل ساده را دنبال کنید تا در تابستان کمتر عرق کنید و خنک بمانید.

عرق کردن در تابستان

از لباس با پارچه های خنک قابل تنفس و ضد تعریع بهره ببرید.

برترین راه برای یاری به کاهش تعریق، انتخاب لباس هایی از جنس پارچه های سبک و نازک است، به طوری که پوست امکان تنفس داشته باشد. رنگ های روشن تر نیز به انعکاس نور خورشید به جای جذب آن یاری می نمایند. پوشیدن این رنگ های به خنک نگه داشتن بدن و کاهش تعریق یاری می کند.

پارچه های طبیعی مثل پنبه، کتان و حتی پارچه های پشمی نسبت به پارچه هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده اند، مناسب تر هستند. زیرا بدن آن ها با پارچه های طبیعی بهتر می تواند نفس بکشد. البته پارچه نخی (پنبه) از همه سبک تر است و ممکن است با آن احساس خنکی بیشتری داشته باشید.

پارچه های خنک قابل تنفس و ضد تعریع

مایعات بیشتر بنوشید.

در طول روزهای گرم برای جبران کاهش آب بدن خود مایعات بیشتری بنوشید. شاید نوشیدن نوشیدنی های گرم مانند چای برای جلوگیری از تعریق عجیب به نظر برسد. اما جالب است بدانید چای سبز حاوی منیزیم و ویتامین B است که غدد عرق را منقبض می کند و در جلوگیری از تعریق مؤثر است.

در طول تابستان برای حفظ محتوای آب در بدن، آب بیشتری می نوشیم، زیرا زمانی که بدن کوشش می کند تا خنک شود، آب به وسیله عرق از دست می رود. دانستن اینکه بدن ما 70 درصد آب را حمل می کند، ننوشیدن آب کافی، حداقل تا 8 لیوان، منجر به مسائل سلامتی از جمله بیماری های ناشی از گرما می شود.

نوشیدن آب برای کاهش تعریق، ساده ترین راه است. خنک نگه داشتن بدن باعث می شود که بدن در واکنش به دمای داخلی تغییر نکند و دچار تعریق نشوید. هم چنین تعریق بیش از حد باعث کم آبی بدن می شود، سعی کنید روزانه و بخصوص در فصول گرم آب بیشتری بنوشید.

برای جلوگیری از عرق کردن مایعات بیشتر بنوشید.

از مصرف بعضی غذاها خودداری کنید.

اگر قصد رفتن به یک موقعیت اجتماعی خاص را دارید و نگران تعریق زیاد بدن خود هستید، حتما قبل از آن از مصرف غذا های تند پرهیز نمایید، چرا که بدن ما به مصرف اینگونه مواد واکنش سریع نشان می دهد و یکی از این واکنش ها افزایش مقدار تعریق است. بدن ما در برابر غذاهای تند همان واکنشی را دارد که در مقابل قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی گرم نشان می دهد. بدن پس از خوردن غذاهای تند، سعی می کند تا با تعریق دمای خود را کاهش دهد.

مصرف کافئین نیز توصیه نمی شود، زیرا زمانی که کافئین در بدن افزایش یابد، اضطراب ایجاد می شود و این امر به صورت عرق کردن زیاد در بدن، آشکار می شود.

برای جلوگیری از عرق کردن از غذاهای تند پرهیز کنید.

دمای محل سکونت تان را کاهش دهید.

عرق کردن راهی برای کاهش دمای بدن است. بنابراین با خنک ماندن در محیط خانه احتیاج به تعریق بدن را کاهش می دهید. شما می توانید با استفاده از کولر و پنکه، پرده های ضخیم برای جلوگیری از ورود نور خورشید و گرم شدن محیط جلوگیری کنید و با یاری لباس خنک و حتی نوشیدنی های خنک و … از عرق کردن خود جلوگیری کنید.

دمای محل سکونت تان را کاهش دهید.

درمان های پزشکی

چنانچه احساس می کنید که بیش از حد عرق می کنید، می توانید با پزشک خود مشورت کنید و ببینید شرایطی به نام هیپیدروزی (hyperhidrosis) دارید یا خیر. اگر شما از این شرایط برخوردار بودید، گزینه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که بعضی از آن ها عبارتند از:

دارو های خوراکی

پزشک شما نیز می تواند با تجویز بعضی از دارو های خوراکی، موجب انسداد بعضی از مواد شیمیایی ارتباط دهنده عصب های خاص با یکدیگر شود و از این طریق مقدار تعریق بدن را کاهش دهد. در این روش ممکن است بعضی از عوارض جانبی مانند مسائل مثانه، خشکی دهان و تاری چشم بروز نماید که بنابراین، ضرورت دارد قبل از هر گونه مصرف دارویی در خصوص اینکه آیا مزایا بیشتر از خطر عوارض است یا خیر با پزشک خود مشورت نمایید.

تزریق بوتاکس

این نوع از تزریقات به طور موقت عصب هایی را که موجب تعریق می شوند مسدود می کند. اثر تزریق مذکور به مدت 6 تا 12 ماه طول می کشد و پس از آن، درمان باید تکرار شود. بعلاوه این نوع تزریق ممکن است موجب درد جزئی شود و حتی بعضی افراد به طور موقت در ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته است، دچار ضعف عضلانی شوند.

تجویز ضد عرق

پزشک شما می تواند یک ضد عرق با قدرت بالا برای شما تجویز کند که به صورت معمول به راحتی قابل تهیه نیست. چنانچه سر و صورت شما نیز تحت تأثیر تعریق قرار می گیرد، تجویز کرم های مناسب نیز یکی از راه های درمانی مناسب می باشد.

دارو های ضد افسردگی

اضطراب می تواند منجر به تعریق بیش از حد شود. پزشک شما در صورتی که احساس کند این مشکل (اضطراب یا افسردگی) موجب تعریق بیش از حد بدن شما می شود، این نوع از دارو ها را تجویز نماید.

عمل جراحی

در موارد حاد، گزینه ها و درمان ها ناشی از عمل جراحی در مقابل شما وجود دارد. این شیوه شامل درمان مایکروویو، حذف غده عرق و جراحی عصب می شود. این نوع از جراحی باید تنها زمانی مورد توجه قرار گیرد که پزشک شما معین کند دارای یک شرایط جدی و حادِ منجر به تعریق غیرمعمول و زیاد هستید.

داشتن وزن متناسب

سعی کنید همواره دارای وزن و تناسب اندام مناسب باشید. چاقی و چربی بیش از حد می تواند غدد مربوط به عرق کردن در بدن را تحریک کند. بنابراین داشتن یک وزن متعادل می تواند بسیار در بهبود این عارضه یاریتان کند.

داشتن وزن متناسب برای جلوگیری از تعریق زیاد.

دوش آب سرد

اگرچه حمام کردن موجب از بین رفتن سموم بدن می شود اما حمام گرم مشکل تعریق را افزایش می دهد. افرادی که بدن آن ها بیش از حد عرق می کند بهتر است از دوش آب سرد برای شستشوی خود استفاده نمایند.

یوگا

اگر عرق کردن شما به استرس و اضطراب ارتباط دارد، یوگا می تواند در کاهش این موارد بسیار مفید باشد. یوگا به وسیله مراقبه، اعصاب را آرام نموده و منجر به کاهش فراوری عرق می شود. یوگا در تحریک سیستم گوارش هم بسیار مؤثر است و برای افرادی که به علت اضافه وزن، زیاد عرق می نمایند، مناسب خواهد بود.

تعریق بیش از مقدار چه اثرات روانی می تواند بر روی فرد داشته باشد؟

باید بدانید مقدار عرق بدن روی کیفیت و شیوه زندگی یک فرد نقش مهمی دارد، علاوه بر آن روابط اجتماعی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. چرا که بوی نامطبوع و لکه های خیس از عرق بر روی پیراهن برای همه منزجر نماینده است لذا فرد به مرور زمان دچار افسردگی و اضطراب شدید می شود که این عامل به خودی خود باعث افزایش عرق بدن نیز می شود.

منبع: هفت گنج

به "چند راه چاره ساده برای مقابله با عرق کردن در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند راه چاره ساده برای مقابله با عرق کردن در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید