9 خاصیت شگفت انگیز کلم بروکلی

به گزارش وبلاگ دانشگاه، با خواندن این مطلب با خواص کلم بروکلی برای کبد، مغز، کنترل دیابت و ... آشنا شوید و از آن در انواع سالاد و غذاها بهره ببرید.

9 خاصیت شگفت انگیز کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

استفاده از این سبزی، به سبب داشتن تاثیر مفید در سلامتی افراد، توصیه می گردد. این سبزی، سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بسیاری دارد. پیشگیری از انواع سرطان، یاری به عملکرد دستگاه گوارش، کاهش کلسترول، سم زدایی بدن و افزایش جذب انواع ویتامین ها و مواد معدنی از خواص کلم بروکلی به شمار می رود. بروکلی مواد مغذی زیادی دارد؛ از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم. برای آشنایی با خواص کلم بروکلی این مطلب وبلاگ دانشگاه را مطالعه کنید.

خواص کلم بروکلی در درمان سرطان

یاری به درمان و پیشگیری از بعضی سرطان ها از خواص کلم بروکلی به شمار می رود. این گیاه می تواند یک داروی طبیعی فوق العاده برای درمان انواع سرطان ها باشد؛ زیرا می تواند استروژن اضافی را از بدن خارج کند.

سم زدایی بدن

وجود ویتامین C، گوگرد و بعضی اسیدهای آمینه و سم زدایی بدن از خواص کلم بروکلی است. کلم بروکلی در نابودی رادیکال های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن و پاک سازی خون موثر است. به همین دلیل در جلوگیری از جوش، خارش، التهاب مفصل، روماتیسم و نیز جلوگیری از سنگ کلیه و بیماری های پوستی مانند اگزما موثر باشد.

محافظت از پوست

کلم بروکلی با دارا بودن آنتی اکسیدان، ویتامین های گروه B ، ویتامین های C، E، A و K، اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای آمینه و فولات به درخشندگی، سلامت و شادابی پوست یاری می نمایند.

خواص کلم بروکلی برای تقویت معده

کلم بروکلی سرشار از فیبرو خاصیت مهم آن شناخته می گردد. یبوست؛ اغلب دلیل عمده اختلالات معده است. فیبر می تواند با جلوگیری از یبوست تقریبا همه اختلالات معده را درمان کند. فیبر به حجم غذا می افزاید، موجب حفظ آب می گردد و به حرکات روده ای یاری می نماید. همچنین منیزیم و ویتامین های موجود در کلم بروکلی با کاهش التهاب به کاهش اسید معده، تسهیل گوارش، جذب مواد مغذی و تسکین معده یاری می نمایند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

علاوه بر آنتی اکسیدان های بالا، کلم بروکلی با دارابودن مقدار چشمگیری فیبر، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا3 و سایر ویتامین ها از کلسترول بد خون می کاهد و با تنظیم فشار خون به عملکرد مناسب قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی یاری می نماید. زمانی که کلم بروکلی را می پزید، فیبر با صفرا بهتر ترکیب و دفع آن آسان تر می گردد. کاهش صفرا با کاهش سطح کلسترول به سلامت قلب یاری می نماید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در کلم بروکلی گردش خون را افزایش می دهد. همچنین می تواند با کاهش تنش و استرس رگ ها، اکسیژن رسانی به اندام های ضروری را افزایش دهد.

تقویت دستگاه ایمنی

ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین ها و مواد معدنی، سلنیم (به طور ویژه)، مس، روی و فسفر مسئول رنگ سبز و بنفش کلم بروکلی است. اینها در تقویت دستگاه ایمنی بسیار اهمیت دارند و می توانند از شما در برابر عفونت های مختلف محافظت نمایند.

حفظ سلامت استخوان

کلم بروکلی با دارابودن مقدار چشمگیر کلسیم (47 میلی گرم کلسیم در هر 100 گرم کلم بروکلی) و سایر مواد مغذی مانند منیزیم، روی و فسفر می تواند برای همه افراد به خصوص بچه ها، افراد مسن، زنان بادار و شیرده بسیار مفید باشد، زیرا این افراد بیشتر از دیگران در معرض پوکی استخوان، ضعف استخوان ها و دندان ها و کمبود کلسیم قرار دارند.

خواص کلم بروکلی برای تنظیم فشار خون

کروم یک ماده معدنی ضروری است که در کلم بروکلی یافت می گردد. این عنصر به عملکرد مناسب انسولین و تنظیم قند خون یاری می نماید، و می تواند فشار خون را تنظیم کند.

درمان کم خونی

کم خونی (آنمی) ارتباط مستقیمی با کمبود آهن و بعضی پروتئین ها در بدن دارد. مس یک ماده معدنی لازم است که همراه با آهن در ساخت گلبول های قرمز نقش دارد و در کلم بروکلی یافت می گردد. کلم بروکلی سرشار از این مواد بوده و می تواند به درمان کم خونی یاری کند.

منبع: پیام دلتا

به "9 خاصیت شگفت انگیز کلم بروکلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 خاصیت شگفت انگیز کلم بروکلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید