با این 5 ماده غذایی بچه ها باهوش تری داشته باشید

به گزارش وبلاگ دانشگاه، داشتن تغذیه مناسب برای رشد جسمی و ذهنی، یک امر لازم است. اگر برنامه غذایی مغذی و متعادلی را برای بچه ها در نظر بگیرید، گام بزرگی در جهت بهبود عملکرد مغز، ارتقای حافظه و هوش فرزند خود برداشته اید. در حالی که مغز تنها 2 درصد از توده بدنی انسان را در اختیار دارد، اما جالب است بدانید چیزی نزدیک 20 درصد از انرژی شما را مصرف می نماید. مغز برای عملکرد و رشد به ترکیبی از پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی احتیاج دارد.

با این 5 ماده غذایی بچه ها باهوش تری داشته باشید

والدین اغلب در پی برترین راه ها برای قوی و سالم نگه داشتن بچه ها خود هستند. بزرگترین چالشی که در این زمینه وجود دارد، تغذیه کودک است که چه بخورد تا باهوش تر و قوی تر گردد؟ تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که بچه ها در حال رشد چه غذا هایی مصرف نمایند تا تمام مواد مغذی مورد احتیاج برای داشتن سلامت جسمانی را دریافت نمایند. در مورد تغذیه لازم برای تقویت مغز هم باید گفت غذایی جادویی ای وجود ندارد که یک شبه کودک را به یک نابغه تبدیل کند، اما غذا هایی وجود دارند که مصرف منظم آنها، به رشد مغز و تقویت توانایی های شناختی در بچه ها یاری می نماید. مواد مغذی موجود در غذا ها منبع سوختی برای مغز هستند. آنچه برای تغذیه کودک خود انتخاب می کنید می تواند در یادگیری، درک و حافظه کودک مؤثر باشد.

در ادامه چند ماده غذایی مقوی که به افزایش بهره وری مغز بچه ها یاری می نماید، معرفی می گردد.

1. توت ها

یکی از برترین خوراکی هایی که به تقویت عملکرد مغز بچه ها یاری می نماید، توت های خوشمزه و مغذی هستند. تحقیقات نشان می دهد خوردن توت سفید با تقویت قدرت مغز و حافظه مرتبط است. این میوه به علت داشتن ترکیبات مفید، دوره ماندگاری اطلاعات و خاطرات در مغز را افزایش می دهد. هم چنین توت ها منبع خوبی از چربی های امگا 3 هستند.

بر اساس مطالعات، مصرف توت فرنگی نیز می تواند به مرور زمان کاهش حافظه را به تعویق بیندازد و به بهبود حافظه یاری کند.

2. سیب

بر اساس مطالعات، سیب می تواند به کاهش آسیب های شیمیایی در سلول های مغز یاری کند. سیب حاوی کوئرستین است که یک آنتی اکسیدان مفید برای بهبود مهارت های فکری محسوب می گردد. اگر کودک شما روزانه یک سیب مصرف کند، مقاومت مغز او در آسیب های شیمیایی بیشتر می گردد و فکر پویاتری خواهد داشت.

3. تخم مرغ

محققان دریافته اند که خوردن تخم مرغ به عنوان وعده صبحانه در بچه ها، اسید های امگا 3 مورد احتیاج را تأمین می نماید و باعث تقویت انتقال دهنده های عصبی در مغز کودک می گردد. هم چنین تخم مرغ حاوی ویتامین E است که به مبارزه با افسردگی یاری می نماید. تخم مرغ منبع خوبی از مواد مغذی برای رشد و نمو است و به طور قابل توجهی فرایند رشد را در بچه ها خردسال بهبود می بخشد.

4. گیاهان و سبزیجات

سبزیجات برگ دار: مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های B 6، B 12، آهن و فولات هستند. مطالعات نشان می دهد خوردن تنها یک وعده سبزیجات برگ دار در روز خطر زوال عقل و پیری مغز را تا چهار سال کاهش می دهد.

تخم کدو تنبل: خوردن روزانه یک مشت تخم کدو تنبل به بهبود مهارت های شناختی و حافظه در سنین پایین یاری می نماید.

غلات کامل: سبوس، بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای و جوانه گندم همگی حاوی اندازه زیادی ویتامین B 6 و فولات هستند که جریان خون را به مغز افزایش می دهد.

دانه ها و مغزها: مغز ها با فراهم کردن اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 به بهبود خلق و خو یاری نموده و تیامین و منیزیم موجود در آن ها حافظه را تقویت می نماید.

کلم بروکلی: منبع فوق العاده ویتامین K است که عملکرد شناختی و قدرت مغز را بهبود می بخشد.

گوجه فرنگی: این میوه حاوی لیکوپن است، یک آنتی اکسیدان قوی که با آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها مبارزه نموده و از خطر ایجاد زوال عقل و به ویژه آلزایمر می کاهد. آب گوجه فرنگی نیز منبع خوبی از آهن است.

5. شکلات تلخ

هرچقدر رنگ شکلات تیره تر باشد، فواید آن نیز بیشتر است، چرا که مقادیر بیشتری فلاونوئید در خود دارد. فلاونوئید، آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی جلوگیری می نماید و مقدار التهاب را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف متعادل شکلات تلخ که حاوی 70 درصد کاکائو است به بهبود سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. شکلات تلخ گردش خون در مغز را افزایش می دهد و در حفظ سلامت مغز و افزایش هوش معجزه می نماید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرارو

به "با این 5 ماده غذایی بچه ها باهوش تری داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 5 ماده غذایی بچه ها باهوش تری داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید