غذاهای ویتنامی خوشمزه را از دست ندهید

به گزارش وبلاگ دانشگاه، غذاهای سنتی ویتنام تنوع بسیار بالایی دارند و برای همه سلیقه ها انتخابی در آن پیدا می گردد. غذاهای اصیل ویتنامی به کنار، چینی ها و فرانسوی ها نیز به نوبه خود تاثیرات بسیاری روی عادات غذایی ویتنامی ها گذاشته و غذاهایی را معرفی نموده است که این تنوع را بیشتر هم می نماید. در این مقاله با تعدادی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای ویتنام آشنا می شویم که هر یک مربوط به شهر خاصی از ویتنام است و جذابیت خاص خودش را دارد.

غذاهای ویتنامی خوشمزه را از دست ندهید

آنچه در این مطلب می خوانید

  • غذای ویتنامی فو Pho
  • بون ریو (Bun Rieu)
  • گوی کوآن Goi Cuon، دلمه ویتنامی
  • ساندویچ بان می banh mi
  • پن کیک گرم بان زئو Banh xeo
  • بان چائو Bun cha
  • کائو لائو Cao lau
  • چا کا Cha ca
  • نوم هوآ چوی Nom hua chuoi
  • کوم تام Com tam برنج و گوشت
  • بون بو ژائو (Bun Bo Xao)
  • سخن پایانی

غذای ویتنامی فو Pho

به جرئت می توان گفت یکی از معروف ترین غذاهای ویتنامی همین است. تقریبا در هر جایی از رستوران های گرانقیمت گرفته تا دکه های کوچک غذایی در خیابان ها می توانید این غذا را پیدا کنید و بیش از این که یک نوع غذای خاص باشد، یک سبک غذایی است. فو در واقع نوعی سوپ نودل برنج است که در یک کاسه بزرگ سرو می شود. این کاسه به جز نودل برنج حاوی یک منبع گوشتی است که می تواند انواع گوشت یا مرغ باشد که با پیازچه و سبزیجات دیگر ترکیب می شود. نکته مهم این غذا آبگوشتی است که نودل و سایر مواد در آن پخته می شوند و چندین ساعت پختن آن طول می کشد. در نهایت سرو این غذا به همراه انواع سبزیحات مختلف، سس چیلی و لیمو و چند مدل سس و ادویه دیگر سرو می شود.

بیشتر بخوانید

بون ریو (Bun Rieu)

بسیاری از غذاهای ویتنام از غذاهای دریایی درست می شوند. اگر عاشق خرچنگ هستید نباید این غذای خاص را از دست بدهید. بون ریو نوعی سوپ نودل است که البته با یک سوپ نودل معمولی بسیار تفاوت دارد. اول از همه نودل یا ورمشیل برنج در نوعی سس حاوی عصاره خرچنگ و گوجه پخته می شود. یک بخش مهم دیگر این غذا نیز کوفته های خرچنگ است که با غذا سرو می شود. البته بون ریو انواع بسیار مختلفی دارد. در بعضی از مدل ها گوشت خوک یا میگوی خشک شده و یا توفوی سرخ شده نیز به غذا اضافه می شود. مانند تمام غذاهای ویتنامی، وجود سبزیجات تازه نیز از واجبات است که هنگام سرو به کاسه نودل اضافه می شود. این غذا ترکیب شوری و شیرینی را با هم دارد و یک نودل قرمز خوشمزه و معروف است.

نکته مهم: جهت اطلاع از با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

گوی کوآن Goi Cuon، دلمه ویتنامی

این غذای مجذوب کننده ویتنامی در واقع یک چیزی بین دلمه و اسپرینگ رول است و در بیشتر رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می شود، هرچند که از یک غذای کامل نیز چیزی کم ندارد. برای این غذا، مواد غذایی مختلف درون یک غلاف برنجی شفاف و بسیار نازک پیچیده می شوند و به صورت تازه و بدون هیچ سرخ کردن یا پختنی میل می شوند. محتویات گوی کوان می تواند انواع مواد پروتئینی مانند گوشت خوک یا میگو کبابی، ماهی مرکب، سوسیس یا توفو باشد که با رشته فرنگی ورمیشل و انواع سبزیجات ترکیب می شود. در بعضی جاها این غذا به صورت پیچیده و آماده سرو می شود و در بعضی دیگر خودتان می توانید به سلیقه خود مواد را بپیچید تا قبل از سرو غذای اصلی سرگرم شوید. این رول های خوشمزه با سس های مختلف مانند سس ماهی یا سس بادام زمینی و هویسین سرو می شود.

ساندویچ بان می banh mi

به این مورد از غذاهای ویتنامی، باگت ویتنامی هم گفته می شود. باگت ویتنامی البته بیشتر نوعی غذای خیابانی ساده و خوشمزه محسوب می شود که می توانید از گاری های کوچک غذا هم بخرید، اما آن را در هر جای دیگری هم می توان پیدا کرد. باگت یادگاری فرانسوی ها برای ویتنام است، ولی با قرار دادن محتویات به سبک ویتنام، این غذا به یکی از معروف ترین خوراکی های ویتنام تبدیل شده است. برای محتویات درون ساندویچ انتخاب های مختلفی وجود دارد، از ژامبون ویتنامی گرفته تا گوشت خوک باربیکیو و تخم مرغ سرخ شده که به همراه سبزیجات مختلف پخته یا خام، پیاز و جعفری و سس سویا و یا فلفل چیلی تکمیل می شود. یک جورهایی می توان این ساندویچ را یک فست فود ویتنامی در نظر گرفت که میان وعده مجذوب کنندهی را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید

پن کیک گرم بان زئو Banh xeo

به این غذا پنکیک داغ هم گفته می شود، هرچند که توپر و نازک بودن آن شاید شما را به یاد کرپ فرانسوی هم بیندازد. البته که بر خلاف اسمش این غذا یکی از خوراکی های ویتنامی شیرین نیست و یک غذای کامل محسوب می شود. بان ژئو از آرد برنج طعم دار شده با زردچوبه و شیر نارگیل درست می شود. سپس میان این کرپ یا پنکیک خوش طعم و عطر، جوانه لوبیا، گوشت خوک یا میگو قرار داده می شود. این غذا بیشتر مربوط به جنوب ویتنام است و مخصوصا در هوشی مین می توانید از امتحان آن لذت ببرید. بان ژئو بسیار لطیف و سبک است و شباهت هایی به تمپورای ژاپنی دارد. برترین حالت میل کردن این غذا نیز طعم دار کردنش با سس ماهی نوک چام است.

بان چائو Bun cha

بان چا یکی دیگر از معروف ترین غذاهای ویتنام است که خیلی اوقات کلمه هانوی هم به ادامه آن اضافه می شود چرا که منشا آن از شهر هانوی است. این غذا شامل گوشت خوک قطعه ای یا چرخ شده است که گریل شده و با سس ماهی مزه دار می شود. نحوه سرو این غذا نیز به همراه ورمیشل برنج است. در واقع بان به معنی ورمیشل برنج و چا به معنی گوشت خوک است. در نهایت سرو این غذا نیز به همراه کاهو و سبزیجات مختلف انجام می شود. تردی کاهو در ترکیب با رشته های نرم برنجی و طعم گوشت ترکیب خوشمزه ای ایجاد می نماید که از چشیدن آن لذت خواهید برد.

کائو لائو Cao lau

این مورد از غذاهای ویتنام، مخصوص شهر هوی آن است. البته که آن را می توانید در شهرهای دیگر هم پیدا کنید. خود کائولائو به معنی نوعی خاص از نودل است که می گویند باید با آب خاصی پخته شود که تنها در هوای آن یافته می شود. در هر صورت این نول خاص با برش های نازک گوشت خوک و بسیاری از انواع سبزیجات که تعدادی از آن ها نیز سبزیجات محلی هوی آن هستند سرو می شود. معمولا در کنار غذا سالاد محلی، لوبیا سبز و جوانه گندم نیز قرار داده می شود یا یک وعده غذایی کامل را میل کنید.

بیشتر بخوانید

چا کا Cha ca

یکی دیگر از غذاهای سنتی هانوی (مرکز شمالی ویتنام)، همین چا کا است. مهم ترین قسمت این غذا تکه های ماهی سفید است که با زردچوبه و ادویه ای به نام گالنگال مزه دار می شود و به صورت کبابی یا سرخ شده آماده می شود. این غذا با شوید تازه، ورمیشل یا ورق های پف نموده برنجی و بادام زمینی سرو می شود. با وجود این که منشا این غذا به هانوی برمی شود، یکی از برترین شهرهایی که می توانید این غذا در آن امتحان کنید دانانگ است که به علت موقعیت کنار دریای خود در خصوص غذاهای دریایی حرف اول را می زند. این غذا ترکیب متعادلی از طعم های شیرین، شور و ترش را دارد و امتحان آن خالی از لطف نیست.

نوم هوآ چوی Nom hua chuoi

یکی از انواع غذای ویتنامی جالب همین وعده است که به آن سالاد شکوفه موز نیز گفته می شود. این سالاد شاید در درجه اول کمی عجیب به نظر برسد و برای افراد ماجراجو و در پی مزه های نو، انتخاب مجذوب کنندهی محسوب می شود. نوم هوا چوی یک غذای بسیار سنتی و روستایی بوده که حالا به وعده ای ویژه تبدیل شده است. برای تهیه این غذا ابتدا شکوفه های موز پخته و پوست کنده می شوند تا مغزی ترد و پر عطر و بوی آن استفاده شود. سپس گوشت خوک آب پز یا سینه مرغ اضافه می شود و با میوه ستاره ای، جوانه لوبیا، نعناع و گشنیز ترکیب می شوند. برای سس هم ترکیب شکر و سرکه، سیر، لیمو ترش، فلفل قرمز، سس ماهی و برش های موسیر یا بادام زمینی به کار می رود.

کوم تام Com tam برنج و گوشت

یکی دیگر از انواع غذاهای ویتنام که البته یک جورهایی غذای خیابانی و معروف هوشی مین به شمار می آید همین کوم تام است که به آن برنج شکسته یا برنج خردشده هم می گویند. علت آن هم این است که برنج موجود در این غذا اساسا از تکه های کوچک تر یا خرد شده برنج سفید درست می شود که پس از اتمام فرایند خشک و آسیاب کردن برنج باقی می ماند. به جز برنج، در یک بشقاب کوم تام می توانید ماهی یا گوشت خوک کبابی و یا گاهی تخم مرغ سرو شده هم داشته باشید که با سبزیجاتی مانند خیار و گوجه و البته سس ماهی با برش های سیر و چیلی سرو می شود و یک وعده کامل و سیرکننده و سالم به شمار میرود. برای برترین تجربه ممکن چکاندن کمی لیمو ترش را هم نباید فراموش کنید.

بیشتر بخوانید

بون بو ژائو (Bun Bo Xao)

ترجمه نام این غذا در واقع نودل و گوشت گاو جنوبی است. به این غذا سالاد گوشت گاو هم گفته می شود و یکی از خوراکی های ویتنام است که به عنوان یک پیش غذا یا یک غذای سبک سرو می شود. هنگام سرو مواد غذایی مختلف به صورت لایه لایه در کاسه روی هم قرار می گیرند. پایین ترین لایه نودل برنج پخته شده است. روی آن سبزیجات تازه یا ترشی سبزی ریخته می شود. بعد از آن نوبت گوشت گاو مزه دار شده با لیمو و سرخ شده می آید. آخرین لایه هم مربوط به چاشنی های مختلف است که می تواند بادام زمینی بوداده، موسیر ترد سرخ شده و انواع سبزیجات تازه از گشنیز گرفته تا ریحان و نعناع باشد.

سخن پایانی

انواع غذاهای ویتنامی یک ترکیب سالم و کامل هستند و در آن ها می توانید یک منبع پروتئینی را به همراه کربوهیدرات و فیبر و سبزیجات پیدا کنید. از طرفی استفاده از مواد بدون سرخ کردن بیش از حد و سبزیجات تازه سبب می شود عطر و طعم طبیعی و مجذوب کننده این غذاها خود را به خوبی نشان دهد و سبب شوند که غذاهای ویتنامی از خوشمزه ترین غذاهای آسیای شرقی به حساب بیایند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ویتنام از وبلاگ دانشگاه کلیک کنید.

خرید تور ویتناممنبع: ستاره ونک

به "غذاهای ویتنامی خوشمزه را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای ویتنامی خوشمزه را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید