تغذیه و سلامت دندان

به گزارش وبلاگ دانشگاه، تغذیه خوب برای داشتن دندان هایی مقاوم ،محکم ،سالم و سفید و هم لثه هایی سالم لازم است.امروزه ،در فروشگاه ها هزاران محصول وجود دارد و سازندگان آنها ادعا می نمایند که از دندان ها محافظت و آنها را سفید می نماید و یا سفیدی دندان ها را باز می گرداند .اما، بیشتر این محصولات از مواد شیمیایی و شیرین نماینده های مصنوعی ساخته شده است که نه تنها از دندان ها محافظت نمی نماید بلکه مشکلاتی در دهان و دندان هم به وجود می آورد.

تغذیه و سلامت دندان

تغذیه و سلامت دندان

نویسنده :سارا حکیم

تغذیه خوب برای داشتن دندان هایی مقاوم ،محکم ،سالم و سفید و هم لثه هایی سالم لازم است.امروزه ،در فروشگاه ها هزاران محصول وجود دارد و سازندگان آنها ادعا می نمایند که از دندان ها محافظت و آنها را سفید می نماید و یا سفیدی دندان ها را باز می گرداند .اما، بیشتر این محصولات از مواد شیمیایی و شیرین نماینده های مصنوعی ساخته شده است که نه تنها از دندان ها محافظت نمی نماید بلکه مسائلی در دهان و دندان هم به وجود می آورد.

خمیر دندان

خمیر دندان های شیمیایی بیشتر از وترجنت ها ،مرطوب نماینده ها، شیرین نماینده ها، مواد سوزش آور مواد رنگی ،نگهدارنده ها و مواد ضد پلاک تشکیل یافته است .ما دندان های خود را مسواک می کنیم تا از کرم خوردگی آنها پیشگیری کنیم؛اما،این خمیر دندان ها خود دارای شکر یا شیرین نماینده های مصنوعی است.ولی ،خمیر دندان های طبیعی فاقد هر گونه از این ترکیبات است.

فلوراید:مقادیر فراوان فلوراید سمی است و دندان ها را برای همواره بی رنگ می نماید و هم درد در دهان، تغییر در ساختار استخوان را موجب شده و گمان زده می شود که نقص مادرزادی و ایجاد ضایعات در مغز و سرطان را هم سبب شود.

سدیم لویل سولفات :یک ماده شیمیایی است که خمیر دندان را به وجود می آورد.این ماده پوست را می سوزاند و خشک می نماید .دیگر مسائل ناشی از این ماده شیمیایی عفونت چشم و عدم تعادل هورمون ها است.هنگامی که فردی به جامانده کف خمیر دندان را از دهان خود خارج می نماید.سدیم لوریل سولفات با مخاط مولکولی دهان مخلوط می شود که حدود 90 درصد آن می تواند جذ ب و وارد رگ های خونی شود.

شیرین نماینده های مصنوعی:این شیرین نماینده ها ،دیابت ،چاقی، پوکی استخوان ،هالیپو گلایسمی، آترواسکلروز،خستگی مزمن، پرفشاری خون ،خرابی دندان ها، سرطان ،بیماری های قلبی، افسردگی pms و بیش فعالی را موجب شود.خمیر دندان های طبیعی که دارای طعم خوبی هستند از عصاره ی گیاهانی مانند؛ جعفری ،روغن دارچین یا نعنا ساخته شده که جایگزین های سالم تری است.

مواد غذایی:

شکر: بدترین ماده برای دندان ها است،چون دندان ها را خراب می نماید. کارامل ها ،تافی ها، آب نبات ها که به کندی از طریق بزاق حل می شوند و کافه های شیرین، سودا و آبمیوه ها را به سرعت نرم نمی نماید.به همین علت شکر جزو عوامل خطر ساز اصلی در خرابی دندان ها است.

میوه ها: برای تقویت و بهبود انرژی مورد احتیاج خود بهتر است که از میوه های تازه مانند سیب، توت ها،پرتقال ،کیوی بهره ببرید،چون این میوه ها باعث می شود که دندان ها به طور طبیعی پاک شود.آب میوه ها بسیار فریبنده هستند و مردم گمان می نمایند که نوشیدنی سالم می نوشند؛اما بیشتر آب میوه های تجاری حاوی شکر فراوان است.

کربوهیدارت ساده:نان سفید، پاستای سفید،کلوچه ها و غلات تصفیه شده مدت زمان بیشتری در دهان باقی می ماند و سپس، به گلوکز تبدیل می شود که خرابی دندان ها را در پی دارد .استفاده از کربوهیدارت های پیچیده به جای کربو هیدرات ساده برترین راه برای جلوگیری از کرم خوردگی دندان ها است.پس، بهتر است که از نان های کامل،پاستا، غلات و دیگر محصولاتی که از دانه های کامل تهیه می شوند، استفاده نکنیم.

غذاهای چسبناک:این غذاها مدت زمان بیشتری در دهان می ماند و به احتمال بیشتر دندان را خراب می نماید.پس از خوردن این گونه غذاها باید بلافاصله دهان خود را بشوییم و یا دندان های خود را مسواک کنیم.با این کار از تشکیل پلاک ها جلوگیری می شود.

نیکوتین:سیگار و موادی که از تنباکو ساخته می شود،تنفس بدبو، خرابی دندان ها ،بیماری های لثه و در نهایت ریزش دندان ها و سرطان دهان را در پی دارد.

از چه غذاهایی برای سلامت دندان ها استفاده کنیم؛

ویتامین C:این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است و تأثیری مهم در تشکیل پروتئین کلاژن دارد.دریافت ناکافی ویتامین C تورم و خونریزی لثه و در نهایت افتادن دندان ها را موجب می شود.

فلاونوئیدها:فلاونوئیدها دسته بزرگی از پلی فنول های گیاهی بوده که دارای بیشترین تاثیر آنتی اکسیدانی است. بهداشت دهان دارد. پلی فنول ها دسته بزرگی از فیتوکمیکال های آنتی اکسیدان است که تاثیر بسیار مهمی در سلامت و بهداشت درمان دارد.فلاونوئیدها در موادی مانند سیب، بادام ،انگور ،زغال اخته ،توت سیاه ،توت فرنگی ،ذرت ،جو، کاکائو وجود دارد.

کوآنزیم :این کوآنزیم قابل حل در چربی بوده و یک ماده شبه ویتامین است که در هر سلول انسانی وجود دارد .این کوآنزیم در فراوری انرژی برای سلول ها تاثیر دارد، افزون بر آن دارای تاثیر آنتی اکسیدانی هم است.این کوآنزیم به طور طبیعی در غذاهای متعددی وجود دارد:مانند :جگر ،دل ،روغن لوبیای سویا ،ساردین و بادام که حاوی مقادیر بالایی از این کوآنزیم هستند .این آنزیم برای سلامتی بسیار مهم است،زیرا دارای تاثیر آنتی اکسیدانی بوده و برای بازسازی سلولی و بهبود بیماری ها در کل بدن مفید است:

کلسیم :برترین منابع کلسیم گیاهان با برگ سبز تیره ،دانه ها ،ماست، شیر ،پنیر ،فرآورده های سویا مانند توفو و شیر سویا است .دریافت کافی کلسیم از پوکی استخوان و افتادن دندان ها جلوگیری می نماید.کلسیم در ساختمان دندان شرکت دارد.

ویتامین D:این ویتامین در لبنیات وجود دارد.ویتامین D از طریق نور خورشید در پوست ساخته می شود.این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر یاری می نماید.

تیلسیم و فسفر:این عناصر در میوه ها و سبزیجات یافت می شود و در ساختمان دندان ها شرکت دارند.

ویتامین B:این ویتامین ها در گوشت ها به مقدار فراوان یافت می شود .در محصولات سویا، سالمون و دیگر ماهی ها هم این ویتامین یافت می شود .کمبود ویتامین B خونریزی لثه،زخم های دهانی و التهاب زبان و لثه را سبب می شود.

ویتامین E:این ویتامین در جوانه غلات ،لوبیا،دانه ها و غلات کامل وجود دارد.این ویتامین از بیماری های لثه جلوگیری می نماید،به ویژه از التهاب و عفونت لثه ها .

منبع:ماهنامه دنیای سلامت،شماره 50

منبع: راسخون

به "تغذیه و سلامت دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه و سلامت دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید