خواندن رمان نوجوان رونی یک پیانو قورت داده برای بزرگ ترها واجب است

به گزارش وبلاگ دانشگاه، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)- احمد آفتابی، استاد دانشگاه: رونی یک پیانو قورت داده درباره زندگی رونی یا رونیکا شخصیت 14ساله کتاب است که یک ویدیو دو دقیقه و 14ثانیه ای از او در فضای مجازی پخش شده است. حالا بعد از گذشت یک سال تصمیم می گیرد این کتاب را بنویسد و اتفاقاتی که منجر به فراوری و پخش آن ویدیو شده را شرح بدهد. چهار هفته قبل از آنکه ویدیو به وسیله مردم گرفته گردد، اتفاقاتی برای رونی اتفاق افتاده که او خیلی با حوصله و آرام آغاز می نماید به تعریف کردن آن. مادرش را سه سال قبل از دست داده و با برادر سه ساله و پدرش یک خانواده سه نفره را تشکیل داده اند.

خواندن رمان نوجوان رونی یک پیانو قورت داده برای بزرگ ترها واجب است

رمان، حرف های حسابی بسیاری دارد و به رغم حجم کم آن، می گردد ساعت ها درباره اش حرف زد. باید به نویسنده تبریک و احسنت گفت که چطور آهسته و قطره چکانی پازل های رمان را دانه به دانه ساخته است. یکی از صحنه های انصافا تأثیرگذار رونی یک پیانو قورت داده در صفحه 135 و تقریبا اواخر رمان اتفاق می افتد و داستان پتک خود را می زند. نویسنده کدها و نشانه هایی در صفحات قبل گذاشته است تا اثرگذاری آن صحنه به اوج برسد. پدر رونی از همسر مرحومش یک سری عکس و یادداشت نگه داشته که در یکی از عکس ها آنها کنار یک پیانو ایستاده اند و پشت آن جمله ای خطاب به رونی ای که هنوز به جهان نیامده نوشته است: رونی، پیانیستِ تنهای مامان، مدادرنگی زندگی ما! با تو زندگیِ تلخ و سیاه را رنگی خواهیم کرد تا دوست داشتنی و قشنگ گردد.. رونی بعدها و در آن صحنه مهم، از این تعبیر استفاده می نماید تا دوستش را نجات دهد.

رونی و دوستانش در مدرسه گروهی دارند به نام سه کلّه پوک. قرار است در تولد یکی از هم مدرسه ای ها شرکت نمایند که رونی حاضر نیست این کار را بکند. از نشانه های مهم کتاب پرداختن به دو شخصیت ادبی است: یکی سیلویا پلات که از شعرهای او استفاده می نمایند و دیگری ویرجینیا وولف. این ها علاوه بر اینکه خانم هستند و ادیب اند، یک ویژگی مشترک دیگر هم دارند: هر دو خودکشی نموده اند.

این رمان به یکی از معضلات اساسی نوجوانان و جوانان ما می پردازد. به نظرم واجب تر از آن که این رمان را نوجوان ها بخوانند، ما بزرگ ترها باید آن را بخوانیم. از جمله اشتباهات استراتژیک ما در برخورد با نوجوان ها این است که فکر می کنیم مسائل آنها از جنس مسائل ماست؛ من در 14سالگی با مسئله ای دست وپنجه نرم نموده ام؛ مثلا در سال 1372، تصور می کنم حالا فرزند چهارده ساله ام در سال 1402 هم با همان مشکل درگیر است. اصلا این طور نیست. رمان هایی از این دست که به مسائل معاصر ما می پردازند، می توانند چشم ما را باز نمایند.

رمان رونی یک پیانو قورت داده نوشته تیمور آقامحمدی با طراحی جلد پژمان رحیمی زاده است که در 148 صفحه و به بهای 45 هزار تومان از سوی نشر مهرک به چاپ رسیده است. این رمان که با استقبال خوب منتقدان همراه بوده، پیروز به کسب نشان لاک پشت پرنده (چهار ستاره)، جایزه ملی کتاب سال تبریز (برگزیده در بخش رمان و طرح جلد) و نامزد جایزه قلم زرین شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خواندن رمان نوجوان رونی یک پیانو قورت داده برای بزرگ ترها واجب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواندن رمان نوجوان رونی یک پیانو قورت داده برای بزرگ ترها واجب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید