سبک زندگی مادر محیط زیست ایران ، 50 سال است زباله ای از خانه بیرون نگذاشته ام

به گزارش وبلاگ دانشگاه، قطعا برای شما هم این سؤال پیش آمده که چطور ممکن است کسی بتواند 50 سال که هیچ، حتی یک هفته زباله ای از منزلش بیرون نگذارد؟ پاسخ این سؤال را در سخنان مرحوم دکتر ملاح پیدا خواهید کرد.

سبک زندگی مادر محیط زیست ایران ، 50 سال است زباله ای از خانه بیرون نگذاشته ام

وبلاگ دانشگاه -رقیه مرکدی: مه لقا ملاح بنیانگذار جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست میزبان شهرداری بود که تخصصش محیط زیست است.هفته گذشته دکتر وحید نوروزی شهردار منطقه به دیدار زنی رفت که از او به عنوان مادر محیط زیست کشور یاد و گفته می گردد که بیش از 5 دهه زباله ای از منزلش بیرون نگذاشته است. همین دیدار محیط زیستی سبب شد تا فرصت و بهانه ای پیدا کنیم برای گفت وگویی محبت آمیز با این بانوی فعال در حفظ محیط زیست. بی تردید سبک زندگی مه لقا ملاح با بسیاری از ما فرق دارد ولی می تواند برایمان الگویی بی نظیر باشد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

50 سال بدون زباله

قطعا برای شما هم این سؤال پیش آمده که چطور ممکن است کسی بتواند 50 سال که هیچ، حتی یک هفته زباله ای از منزلش بیرون نگذارد؟ پاسخ این سؤال را در سخنان دکتر ملاح پیدا خواهید کرد: زمانی اطرافمان باغ های بزرگی بود که همسایه هایمان در آن حیواناتی همانند بز نگهداری می کردند. آن موقع مانده میوه جات و غذاها را به همسایه ها می دادیم تا به بزهایشان بدهند. با روزنامه ها هم پاکت درست می کردیم و می دادیم به بقالی سر کوچه. بعضی دیگر از زباله ها را هم در چاله ای که در باغ درست نموده بودیم می ریختیم تا تبدیل به کود گردد.

چطور ممکن شد؟

او به جای آب معدنی از آب جوشیده و سرد شده سماور استفاده می نماید تا مبادا یک بطری پلاستیکی به طبیعت وارد گردد. به جای دستمال کاغذی هم از دستمال پارچه ای استفاده می نماید و اصولاً موادی که در بسته بندی نایلونی است خریداری نمی نماید. برای خرید هم معمولاً از کیسه پارچه ای دوخته شده استفاده می نماید. حتی اگر شرایطی پیش آید که کیسه پارچه ای همراه نداشته باشد از فروشنده می خواهد که چند قلم جنس را در یک کیسه بریزد و بعد هم کیسه را به او برمی گرداند. زائداتی همانند تفاله چای و پوست میوه و امثال آن را هم در گودالی که درحیاط منزل درست نموده است می ریزد تا کود گردد و کود را یا پای درختان می ریزد یا به دیگران می دهد.

هزینه باور متفاوت

اما در بسیاری موارد ایده های و سبک زندگی متفاوت با مقاومت ها و تمسخرهایی همراه می گردد، ولی معمولاً طولی نمی کشد که صاحب آن ایده به عنوان فردی متفاوت شناخته می شوند. در خصوص مه لقا ملاح نیز این موضوع حقیقت پیدا کرد. او در این باره خاطرات زیادی دارد: هنوز خوب به یاد دارم روزی را که رفتم با شن کش جوی را پاک کنم که یک ماشین آمد و راننده زباله اش را از داخل ماشین پرت کرد داخل جوی و فریاد زد که خانم سپور اینم بردار. با این رفتارها زیاد روبه رو شدیم. من حتی با بعضی از دوستان تحصیلنموده و خانواده ام هم تا مدت ها این مشکل را داشتم. وقتی کنار رودخانه ای برای سرگرمی می رفتیم کیسه زباله را داخل آب می انداختند تا با من شوخی نمایند. من هم می دویدم آن را از آب می گرفتم. یا از اتومبیل زباله پرت می کردند به خیابان و من با اصرار می خواستم که توقف نمایند بعد پیاده می شدم و زباله ها را جمع می کردم. این مسائل هنوز هم تاحدی در جامعه هست.

اما 10 سال طول کشید تا همسر و 4 فرزند خانواده ملاح نیز کاملاً با او همراه شوند، بنابراین اگر تصمیم گرفتید متفاوت زندگی کنید یادتان باشد که شاید حتی اطرافیانتان هم در قدم های اول باورتان ننمایند ولی در چنین شرایطی فقط باید شکیبا بود و ثابت قدم.

1296 سالی بود که مه لقا ملاح در حوالی شاهرود چشم به دنیا گگردد و از سال 1298 ساکن تهران شد. او مدرک لیسانس ادبیات، فوق لیسانس کتابداری و فوق لیسانس جامعه شناسی را از دانشگاه تهران و دکترای جامعه شناسی را از فرانسه اخذ نموده است. اما او بیش از هرچیز به موضوعی علاقه مند شد که درباره آن هیچ تحصیلات آکادمیکی نداشت؛ یعنی موضوع محیط زیست. علاقه ملاح به این مقوله و اقدامات چشمگیر و قابل توجه او در کشور سبب شد تا مردم به او لقب مادر محیط زیست بدهند. مه لقا ملاح بیش از 50 سال است که فقط کاغذ و روزنامه از منزلش بیرون می گذارد و کسی زباله دیگری در مقابل در خانه او ندیده است.

دیدار محیط زیستی

وحیدنوروزی شهردار منطقه با حضور در یکی از دفاتر تشکل های فعال زیست محیطی از خانم دکتر مه لقا ملاح به عنوان مسن ترین بانوی دوستدار محیط زیست در کشور قدردانی کرد. در این دیدار نوروزی سخنانش را با بیان 7 راهبرد عمده برای تبدیل شهر خاکستری به شهرسبز شروع می نماید و ادامه می دهد: با رویکرد تحول گرایانه در مدیریت شهری می توانیم به یک شهر با توسعه متوازن و پایدار دست پیدا کنیم. طی سال های اخیر حفظ محیط زیست همیشه یکی از دغدغه ها و اولویت های شهرداری تهران بوده و در این زمینه فعالیت های مهمی در کاهش آلایندگی در شهر اجرا شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش ادامه می دهد: مردم جنوب تهران ولی نعمت ما هستند و حق مسلم آنهاست که برترین امکانات برایشان فراهم گردد و براساس سیاست شهردار تهران برای کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب مرکز، لازم است که اقدامات لازم و درخور شأن شهروندان منطقه انجام گردد. شهردار منطقه در خاتمه گزارش مبسوطی هم از اقدامات زیست محیطی اجرا شده در این بخش از مرکز، همانند انتقال کوره های ذوب چدن کارخانه ایرفو به شمس آباد، تعطیلی کارخانه سندبلاست، کاشت هزاران اصله نهال در هفته درختکاری، توسعه بوستان هاو فضای سبز منطقه را به اطلاع این چهره دوستدار محیط زیست کشور رساند.

دکتر مه لقاملاح این بانوی 98 ساله که بیشتر دوران حیات خویش را صرف حفظ و حراست از محیط زیست کشور نموده و ضمن قدردانی از شهردار منطقه، در سخنان کوتاهی بر لزوم فرهنگسازی و آموزش و آشنایی شهروندان با اهمیت مسائل زیست محیطی تأکید می نماید و ادامه می دهد: مدیریت شهری باید روند ساخت وسازها را کنترل کند و نسبت به صدور پروانه ساختمانی به ویژه در حریم قنوات و رودخانه ها حساسیت بیشتری داشته باشد.

----

*منتشر شده در وبلاگ دانشگاه محله منطقه 18 در تاریخ 1393/03/25

منبع: همشهری آنلاین

به "سبک زندگی مادر محیط زیست ایران ، 50 سال است زباله ای از خانه بیرون نگذاشته ام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبک زندگی مادر محیط زیست ایران ، 50 سال است زباله ای از خانه بیرون نگذاشته ام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید