طرز تهیه ترشی آلبالو خانگی به 4 روش ، خوش رنگ و خوشمزه

به گزارش وبلاگ دانشگاه، احتمالا با خواندن تیتر این سوال به فکر تان رسیده است که آیا می توان آلبالو را ترشی کرد؟ بله، ترش آلبالو یکی از برترین و خوشمزه ترین و البته متفاوت ترین ترشی است که می توانید در فصل تابستان تهیه کنید و کل سال از آن لذت ببرید. در گذشته طرز تهیه ترشی های مختلفی مثل طرز تهیه ترشی لبو را در کتاب کاله مرور کردیم و اینجا می خواهیم طرز تهیه ترشی آلبالو به روش های مختلف را آنالیز کنیم.

طرز تهیه ترشی آلبالو خانگی به 4 روش ، خوش رنگ و خوشمزه

1. تهیه ترشی آلبالو با سرکه

یکی از رایج ترین روش های ترشی آلبالو ترکیب سرکه و البته استفاده از ادویه هاست. در ادامه طرز تهیه این مدل ترشی را آنالیز می کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو با سرکه

  • آلبالو یک کیلوگرم
  • سرکه 4 لیوان
  • آب به اندازه لازم
  • شکر 3 قاشق غذاخوری
  • نمک یک چهارم فنجان
  • چوب دارچین 1 عدد
  • میخک 3 عدد
  • فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه

برای تهیه ترشی آلبالو اولین کاری که باید انجام دهید این است که آلبالوها را بشویید، ساقه های آن را بکنید و بگذارید خشک گردد. بعد باید برای تهیه ترشی آلبالو با سرکه سیب، همه موارد یعنی سرکه، آب، شکر و نمک را در قابلمه ای بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. پس از جوش آمدن ادویه ها را اضافه کنید.

حالا باید شیشه خود را استریل کنید. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما یکی از ساده ترین آن ها این است که به آرامی شیشه خود را در یک قابلمه بزرگ آب جوش بریزید، بگذارید یک دقیقه بماند و سپس با انبر آن را با دقت بردارید. از اندازهی دستمال کاغذی برای پاک کردن سریع آن بهره ببرید و آلبالوها را در شیشه بریزید و رویش را از مایع آماده شده داغ بریزید تا زمانی که به بالای آن برسد. شیشه را چند بار خوب روی میز بکوبید تا حباب های هوا از بین برود. بعد به اندازهی که کاملا آلبالوها زیر مخلوط سرکه قرار بگیرند شیشه را با سرکه پر کنید و در نهایت در آن را محکم ببندید و بگذارید شیشه ها در دمای اتاق خنک شوند.

بعد از یک هفته در ترشی را باز کنید و حواستان باشد که این ترشی را از این به بعد در یخچال نگهداری کنید.

2. تهیه ترشی آلبالوی خانگی سریع

شاید دلتان بخواهد سریع تر از یک هفته ترشی آلبالو را مصرف کنید. در ادامه روش تهیه ترشی آلبالو به سریع ترین شکل ممکن را گفته ایم.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو به سریع ترین روش

  • آلبالو یک کیلوگرم
  • سرکه 4 لیوان

طرز تهیه ترشی آلبالو خانگی سریع

طرز تهیه ترشی آلبالو به این روش درست مثل بالاست فقط بعد از شستن آلبالو و خشک کردنش باید آن را به صورت لایه لایه در شیشه مناسب ترشی بریزید و میان لایه ها نمک و حتی اگر دوست داشتید شکر به اندازه مدنظرتان بریزید و بعد لایه های بعدی را بریزید و در نهایت سرکه را به اندازهی که کاملا روی آلبالوها را بپوشاند بریزید. بعد در شیشه ترشی را محکم ببندید و شیشه را خوب تکان دهید تا نمک و شکر خوب در سرکه حل گردد. این ترشی را بعد از یک هفته که در یخچال نگهداری کردید می توانید مصرف کنید. نوش جان!

اگر می خواهید ترشی آلبالوی شما خیلی سریع تر آماده گردد می توانید شیشه ترشی آلبالو را که آماده کردید در قابلمه ای که آبش جوش آمده بگذارید و اجازه دهید مدت 5 تا 8 دقیقه بپزد و بعد آن را از قابلمه خارج کنید و بگذارید خنک گردد و در نهایت در یخچال نگهداری کنید و بعد از یک روز آن را مصرف کنید.

اما روش دیگر تهیه ترشی آلبالو سریع این است که شیشه ترشی را به مدت یک روز در مقابل آفتاب قرار دهید. سپس به مدت یک هفته در یخچال بگذارید و سپس آن را مصرف کنید.

3. تهیه ترشی آلبالو یا ترشک با رب انار

یکی از برترین و خوشمزه ترین روش های استفاده از آلبالو، درست کردن ترشک با آن است. برای تهیه آن کافی است رب انار، نمک و گلپر داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو با رب انار

  • آلبالو 500 گرم
  • رب انار به اندازه لازم
  • نمک و گلپر به اندازه لازم

طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار یا همان ترشک با آلبالو خشکه

برای تهیه ترشی آلبالو با رب انار یا همان ترشک آلبالو یا از آلبالوی خشک شده آماده بهره ببرید یا از آلبالوی تازه. برای این کار بعد از این که آلبالو را شستید و دمش را گرفتید، در یک قابلمه دو لیتر آب بریزید و دو قاشق نمک بریزید و بعد آلبالو را در آبکش فلزی به مدت 10 تا 20 ثانیه قرار دهید سپس آن را در یک سبد بریزید و بگذارید آبش کامل برود. حالا نوبت آن است که آلبالو را خشک کنید؛ اگر دوست دارید کاملا طبیعی این کار را انجام دهید می توانید آلبالو را روی سینی که دستمال آشپزی رویش کشیده اید، بگذارید و در معرض آفتاب قرار دهید. معمولا بعد از 3 روز آلبالو خشک می گردد. حالا نوبت آن است که رب انار را با گلپر و اندازهی نمک مخلوط کنید و این مخلوط را روی آلبالو خشک ها بریزید. ترشک شما آماده است. می توانید آن را در یخچال به مدت 4 روز نگهداری کنید. نوش جان!

نکته مهم

خوب است برای تهیه ترشک اندازهی نبات هم به آن اضافه کنید. برای این کار خوب است رب انار و نبات را با آب داغ مخلوط کنید تا باز گردد و به این ترتیب ترشکی با ترشی کمتر داشته باشید و البته با توجه به این که طبع آلبالو سرد است، با این کار طبعش را متعادل کنید و از معده درد یا سر درد بعد از خوردن آن رهایی پیدا کنید.

4. تهیه ترشک آلبالو با نبات

اگر دوست دارید ترشک خوشمزه ای با آلبالو داشته باشید یکی دیگر از روش های تهیه آن بدون رب انار است. در ادامه طرز تهیه این ترشک را مرور می کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشک آلبالو با نبات

  • آلبالو 500 گرم
  • آب یک ونیم لیوان
  • گلپر به اندازه لازم
  • نبات 1 تا 2 شاخه

طرز تهیه ترشک آلبالو با رب انار و نبات

درست مثل تهیه تمام ترشی های آلبالو اول آلبالوها را شسته و آماده می کنید. بعد در یک قابلمه آب بریزید و بعد یک ونیم لیوان آب بریزید و اجازه دهید آلبالو با آب پخته گردد. کف های روی آلبالو را حتما جمع کنید و بگذارید آبش به اندازه چند قاشق برسد. بعد که آبش کم شد نبات و نمک را اضافه می کنیم و می گذاریم کمی بجوشد. بعد در نهایت کمی گلپر هم بزنید و حرارت را خاموش کنید. ترشک خود را در یخچال بگذارید تا خوب خنک گردد و بعد مصرف کنید.

برای نگهداری بهتر این ترشک می توانید ترشک را در زیپ کیپ یا ظرف مناسب فریزر بریزید و فریز کنید.

نکات تکمیلی در خصوص تهیه ترشی آلبالو

ترشی آلبالو یک ترشی خوشمزه و ترش است که تهیه آن آسان است و می توانید آن را خیلی سریع آماده کنید و از همراه کردن آن با انواع پلو مثل لوبیا پلو لذت ببرید.

استفاده از ترکیب سرکه و آب برای تهیه ترشی آلبالو و استفاده از آلبالو

اگر با سرکه خالی و ترشی زیاد مشکل دارید می توانید از ترکیب سرکه و آب جوشیده بهره ببرید. برای این کار 3 لیوان آب را بجوشانید و بگذارید خنک گردد. سپس آن را با یک لیوان سرکه ترکیب کنید. می توانید از سرکه انگور (قرمز یا سفید) بهره ببرید.

روش های مختلف استفاده از آلبالو

آلبالو از آن میوه های فصلی است که هم خوردنش به صورت خام خوب است هم برای تهیه ترشی، لواشک، ترشک، مربا و شربت و البته حتی تهیه آلبالو پلو کاربرد دارد.

قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای آلبالو ، طرز تهیه آلبالو پلو و البته طرز تهیه چای آلبالو را آموزش داده ایم. امیدواریم با تهیه آن ها از این میوه خوشمزه بیشتر لذت ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه ترشی آلبالو خانگی به 4 روش ، خوش رنگ و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی آلبالو خانگی به 4 روش ، خوش رنگ و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید