فیلم های برتر سال 2019 از نگاه منتقدان

به گزارش وبلاگ دانشگاه، روزنامه همشهری - شبنم سید مجیدی: منتقدان در خاتمه هر سال فهرست های مختلفی از فیلم های محبوب خود منتشر می نمایند؛ فیلم هایی که معمولاً در فصل جوایز اسکار نیز از شانس های اصلی پیروزی به شمار می آیند. آنچه پیش رو دارید با توجه به فهرست منتخب وب سایت متاکریتیک و تجمیع امتیازدهی منتقدان معتبر رسانه های مختلف به دست آمده است که در ادامه می توانید اطلاعاتی کوتاه درباره آن ها را بخوانید. خیلی از این فیلم ها بن مایه های تلخ و رنج های اجتماعی و احساسی دارند.

فیلم های برتر سال 2019 از نگاه منتقدان

از فیلم انگل گرفته تا داستان ازدواج و وداع، به نظر می رسد مفاهیمی در فیلم ها دنبال می شوند که به تناسب زمانی که در آن به سر می بریم، پیچیده، چندلایه و مفهومی تر هستند. ناگفته نماند فیلم های خوب زیادی از این فهرست جا ماندند و حداقل باید از آن ها نام برد. فیلم های درس خوان (Booksmart)، آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو (The last black man in San Francisco)، روزی روزگاری در هالیوود (Once upon a time in Hollywood)، فانوس دریایی (The Lighthouse)، یک زندگی پنهان (A hidden life)، جوکر (Joker)، ترانزیت (Transit)، چاقوکشی (Knives out)، 1917، ما (US) و شیادان (Hustlers) از دیگر تحسین شده های سال جاری بودند که در لیست بهترین های 2019 از سوی خیلی از منتقدان حضور داشتند.

انگل

عنوان اصلی:

Parasite

محصول:

2019

امتیاز منتقدان:

96 از 100

یک تریلر- کمدی سیاه، ساخته بونگ جون هو، کارگردان کره ای که درباره خانواده ای فقیر است که با نقشه و برنامه راه خود را به خانه یک خانواده از طبقه ثروتمند باز می نمایند.

هنرمندانه، فاصله های طبقاتی میان دارا ها و ندار ها آنالیز می گردد. انسانیت عمیقی که در فیلم به نمایش در می آید، بسیار قابل توجه است؛ چرا که هر دو خانواده (خانواده ای که کلاهبرداری می نماید و خانواده ای که قربانی این کلاهبرداری می گردد) حس ترحم و همدردی ما را جلب می نمایند. انگل یا پارازیت، پاسخ امروزی است به گفته مشهور ژان رنوار، فیلمساز فرانسوی که می گوید: بدترین چیز درباره زندگی این است که هر کسی دلایل خود را دارد.

پارازیت نامزد دریافت 3 جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی زبان شده است. همچنین پیش از این برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شده بود.

مرد ایرلندی

عنوان اصلی:

The Irishman

محصول:

2019

امتیاز منتقدان:

94 از 100

حتماً خیلی شنیده اید که دیگر دنیا از فیلم های گانگستری خسته شده است؛ حتی اگر کارگردان آن مارتین اسکورسیزی باشد. اما احتمالاً این حرف متعلق به دوره قبل از ساخت و اکران مرد ایرلندی است. فیلم 3 ساعت و نیمه اسکورسیزی براساس زندگی واقعی یک گانگستر سطح پایین به نام فرانک شیران (با بازی فوق العاده رابرت دنیرو) است که ادعا می نماید جیکی هافا (آل پاچینوی حیرت آور) رئیس سابق تیم را کشته است. او در سال 1975 ناپدید شده است. دوسوم فیلم مرد ایرلندی به شدت سرگرم نماینده است. بعد به سمت یک شرایط بسیار پیچیده تر چرخش می نماید. فیلم واقعاً یک حماسه مالیخولیایی گانگستری است.

این فیلم نامزد 5 جایزه گلدن گلوب ازجمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول و مکمل، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه شده است.

داستان ازدواج

عنوان اصلی:

MarriageStory

محصول:

2019

امتیاز منتقدان:

93 از 100

آدام درایور و اسکارلت جوهانسون هر دو خیره نماینده اند و در کسوت زوجی متاهل که در گیرودار یک جدایی هستند، می درخشند. آن ها باعث می شوند هم خودشان و هم ما از آنچه به آن تبدیل می شوند وحشت کنیم. آن ها خودشان هم نمی دانستند که قادر به خلق چنین هیولایی هستند. این شاید عاطفی ترین فیلم نوآ بامباک باشد که نشان می دهد سازش و توافق چیزی نیست که از زندگی بیرون بکشیم، بلکه همان چیز هایی است که زندگی بر آن ها پایدار شده است.

این فیلم هم نامزد 6 جایزه برای گلدن گلوب 2020 شامل بهترین بازیگری زن، بهترین بازیگری مرد، بهترین نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین موسیقی و بهترین فیلم شده است.

سوغات

عنوان اصلی: The Souvenir

محصول: 2019

امتیاز منتقدان:

92 از 100

یک دانشجوی جوان سینما در اوایل دهه 80 میلادی درگیر رابطه ای عاشقانه با یک مرد پیچیده و غیرقابل اعتماد می گردد. تام برک و هانر سوینتون بایرن اجرا هایی بی نظیر و عمیق را در این اثر درخشان و برجسته نویسنده انگلیسی جوآنا هاگ ارائه می نمایند. این فیلم یک اتوبیوگرافی از خود جوآنا هاگ در دوره ای از زندگی اش است که اکنون ساخت قسمت دوم فیلم را در دست دارد. لوسی پاپسکو منتقد سینه وو درباره سوغات می نویسد: این فیلم چندلایه و بسیار موشکافانه است. به همان اندازه که در خصوص خلاقیت در هنر است، درباره عشقی وسواس گونه است. سوغات، تأییدی بر این مدعاست که تجربه های شخصی، آثار هنری کارگردانان را تغذیه می نمایند.

سوغات در جشنواره های مختلفی ازجمله برلین، جوایز فیلم مستقل بریتانیا، ساندنس و... برنده یا نامزد جایزه شده است.

زنان کوچک

عوان اصلی:

Little women

محصول:

2019

امتیاز منتقدان:

89 از 100

این فیلم که در فهرست بهترین های منتقدان زیادی آمده است توسط گرتا گرویگ ساخته شده و یک اقتباس زنده از رمان 150 ساله لویسا می آلکوت است. فیلم، جان و قلب کتاب را به دقت تصویر می نماید. فیلم نشان می دهد که چرا عقاید آلکات با گذشت این همه سال هنوز هم تازه است: او می دانست آرزو کردن برای به دست آوردن چیز های بیشتر چه حسی دارد؛ حتی اگر ندانید که این چیز های بیشتر دقیقاً چه چیز هایی هستند. در عصری که احساساتی بودن بسیار صفر و صدی است و فیلمسازان سعی می نمایند یا کاملاً از آن دور شوند یا بسیار سنگین روی آن کار نمایند، گرویگ کاری در خصوص عشق، خانواده، فداکاری و همدلی ارائه می نماید که درست سر جای خود واقع شده است.

این فیلم نامزد 2 جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه شده است.

وداع

عنوان اصلی: The Farewell

محصول: 2019

نمره منتقدان:

89 از 100

یک فیلم چینی که در آن خانواده ای متوجه می شوند مادربزرگشان مدت کوتاهی زنده است و آن ها تصمیم می گیرند او را از این اتفاق آگاه ننمایند و برای یک عروسی برنامه ریزی می نمایند تا خانواده قبل از مرگ او دور هم جمع شوند. کیتی والش منتقد شیکاگو تریبون درباره فیلم می نویسد: وانگ، کارگردان فیلم، با همراهی گروهی از بازیگران بی عیب و نقص، فیلمی خنده دار، دلچسب و در عین حال تلخ را خلق نموده است که برای هر کسی با هر فرهنگ، قومیت یا ملیتی که با شادی ها و غم های یک خانواده بزرگ آشناست، قابل درک و جذاب خواهد بود.

این فیلم نامزد بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم خارجی زبان در جشنواره گلدن گلوب 2020 شده است.

الماس های تراش نخورده

عنوان اصلی: Uncut Gems

محصول: 2019

امتیاز منتقدان:

89 از 100

آدام سندلر نقش یک جواهرساز کاریزماتیک به نام هاوارد را بازی می نماید که همواره به دنبال پیروزیت های بعدی است. او تعدادی شرط بندی پرریسک می نماید که می تواند منجر به بربادرفتن کل زندگی اش گردد. هاوارد در تعقیب بی امان رسیدن به پیروزی نهایی، باید میان کار، خانواده و مقابله با دشمنان یک تعادل ایجاد کند. گفته می گردد آدام سندلر که یکی از پیروز ترین بازیگران حال حاضر است، تا به حال در هیچ نقشی اینگونه ظاهر نشده است. رابین کالین منتقد تلگراف درباره این فیلم گفته است که سال ها بود چنین فیلم پرتنشی ندیده بودم. بعد از تماشای آن احساس می کردم 2 ساعت تمام مرا از مچ پایم بالای یک گودال پر از تمساح آویزان نموده بودند.

درد و افتخار

عنوان اصلی: Pain and Glory

محصول: 2019

امتیاز منتقدان:

88 از 100

در زندگی زمان زیادی برای انجام هر کاری داریم. در فیلم جدید پدرو آلمادوآر با نام درد و افتخار، آنتونیو باندراس در نقش یک فیلمساز 60 ساله با نام سالوادور مالو (که کم و بیش شمایلی از خود آلمادوآر است) اجرای ماندگاری ارائه می دهد. او از درد شدید فیزیکی رنج می برد و نمی داند که آیا هرگز می تواند دوباره کار کند یا نه؟ حتی بدتر از آن، آن قدر رنج می برد که دیگر به ادامه کار اهمیتی نمی دهد. قبل از آنکه مرگ سر برسد، او برای آن آماده می گردد.

ترک دنیا قبل از موعد یک خیانت است؛ خیانت به موهبت هایی که به او داده شده است و البته خیانت به زمانی که همه ما روی زمین در اختیار داریم. اما سالگرد اکران یکی از فیلم های قدیمی اش زنجیره ای از اتفاقات را رقم می زند که همه چیز را تغییر می دهد. سر و کله عشقی قدیمی با بازی پن لوپه کروز پیدا می گردد و... خیلی از منتقدان این فیلم را درخشان ترین و تأثیرگذارترین اثر آلمادوآر می دانند.

این فیلم برای بهترین بازیگری مرد و بهترین فیلم خارجی زبان در جشنواره گلدن گلوب 2020، نامزد دریافت جایزه شده است.

آتلانتیک

عنوان اصلی:

Atlantics

محصول:

2019

امتیاز منتقدان:

85 از 100

در یکی از سایت های ساخت وساز در حومه شهر، عده ای کارگر که ماه هاست حقوقی دریافت ننموده اند تصمیم می گیرند در پی یافتن یک آینده بهتر، به وسیله اقیانوس کشور را ترک نمایند. فیلم، تصویری واقع گرایانه از بحران هایی است که مهاجران در دنیا با آن روبه رو می شوند، اما به تدریج وارد یک داستان دردناک درباره عشق، از دست دادن و بازگشت می گردد. پیتر برادشاو منتقد گاردین درباره این فیلم نوشته است: شاید آتلانتیک بی نقص نباشد، اما من روشی را که دیوپ، کارگردان، به کار گرفت دوست دارم. اوا تسلیم واقع گرایی که از این نوع فیلم ها انتظار می رود، نشد. در عین حال نه در دام ژانر جادویی- واقع گرایانه کلیشه ای افتاد و نه اینکه داستان عاشقانه را در مرکز فیلم قرار داد. فیلم او یک نوع اغوانمایندگی مرموز دارد.

این فیلم در جشنواره کن 2019 برنده جایزه بزرگ هیأت داوران و نامزد دوربین طلا و نخل طلا بود.

منبع: برترین ها

به "فیلم های برتر سال 2019 از نگاه منتقدان" امتیاز دهید

1 کاربر به "فیلم های برتر سال 2019 از نگاه منتقدان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های برتر سال 2019 از نگاه منتقدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید