چرا دیلمی ها سالی دوبار سبزه سبز می کنند؟

به گزارش وبلاگ دانشگاه، خبرنگاران: کاشت سبزه در دیلم استان بوشهر مخصوص ایام نوروز نیست؛ بانوان این منطقه پس از راهی کردن زائر به خانه خدا، شروع به سبز کردن گندم می کنند که به آن سبزه حیاتی می گویند.

چرا دیلمی ها سالی دوبار سبزه سبز می کنند؟

بانوان شهر دیلم یک ماه قبل شب عید قربان در چند قوطی خالی از رب و شیر خشک گندم، لوبیا، کنجد و ماش می کاشتند و با وسواس تا روز مراسم حیات حاجی آن را نگهداری می کردند. صبح روز نهم ذیحجه قوطی های سبزه را با تکه ای سیم یا ریسمان دسته ای درست کرده تا بتوانند به راحتی آن را در هوا بچرخانند.

عصر آن روز پس از خواندن دعای عرفه و در هنگامه غروب آفتاب و شب عید سعید قربان، با نیت سلامتی حاجیان، از بستگان و دوستان دعوت می شد، در محل هایی مثل خور دخترل، من خیمره، منزل بو قیلون و یا محله بشوشی و بهبهونی حاضر شوند تا حیاتی یا همان سبزه ها به دست امواج خلیج فارس سپرده شود. این رسم به حیات حاجی معروف بود.

در هنگام پرت کردن سبزه به دریا این مسئله برایمان بسیار جالب بود که چه کسی می تواند قوطیش را به فاصله دورتری پرتاب کند.

حاضران در مراسم حیات حاجی هنگام انداختن سبزه ها در دریا هم صدا با هم شعر حیات حاجی مِنم - کشکول حاجی مِنم و حاجیون حاج می رن - بلکه ثوابی داشته بَن را می خواندند و به محض ادای آخرین کلمه شعر، رگبار قوطی های حاوی سبزه به سمت دریا پرتاب می شد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

بعد از آن که سبزه ها را به دریا می انداختند. همه مهمانان با پای پیاده به سمت منزل حاجی می رفتند و 2 تاب که در اصطلاح محلی به آن ایدو می گوفتند را تزئین می کردند.

در تمام طول سفر حاجی، زنان شهر به خانه حاجی می رفتند و روی تاب می نشستند و با خواندن شعر و کل کشیدن برای حجاج آرزوی صحت و سلامتی و قبولی طاعات و عبادات می کردند.

قدیمی ها می گویند حیات حاجی در سال های خیلی دور که زائران با لنج از دیلم به سمت مکه و مدینه می رفتند، برای سلامت حاجی از خطر دریا و اینکه فرد در طول مسیر طولانی بیمار نشود و به سلامت به مقصد برسد، برگزار می شده است.

حیات حاجی ترکیبی از اجرایی شدن یک آئین باستانی (کاشتن سبزه) به مناسبت یک مراسم مذهبی (عید قربان و سفر حج) در ساحل یکی از مهم ترین راه های ارتباطات مردم است که همچون بسیاری از آئین های دیگر با کوچک شدن فضای خانه ها در گذر زمان رنگ باخته است و ثبت ملی آن می تواند در حفظ آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: توریسم آنلاین

به "چرا دیلمی ها سالی دوبار سبزه سبز می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دیلمی ها سالی دوبار سبزه سبز می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید